Methods of rehabilitative health promotion (2cr)
Code: KHO2202A15S-3007
General information
- Enrollment
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.01.2018 - 16.03.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Pori
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Karoliina Salminen
- Scheduling groups
- pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- Course
- KHO2202A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Methods of rehabilitative health promotion KHO2202A15S-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Students
- understand rehabilitative work as part of holistic nursing
- are familiar with the objectives and forms of rehabilitative work
- are familiar with rehabilitative methods that impact individual resources and environmental possibilities
- are familiar with the national assessment method recommendations regarding the ability to function
- know how to assess their own ability to function and the challenges to retain and maintain it to promote their own health
Content
- rehabilitative work
- resource-oriented rehabilitative process which seeks out the strengths of an individual and supports their initiative-rich nature
- assessment of the ability to function
- individual, group and community rehabilitative methods in institutions and at home
- personal ability to function
Materials
TENTTIMATERIAALI:
• Lähiopetuksen materiaali
• Toimia-sivusto (https://www.thl.fi/fi/web/toimintakyk y)
• ICF-luokitus (https://www.thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitu s)
• Ilona Autti-Rämö, Anna-Liisa Salminen, Marketta Rajavaara, Aarne Ylinen (toim.) 2016. Kuntoutuminen.
• Finne-Soveri, Harriet; Pohjola, Leena; Keränen, Jimmy & Raivio, Kaarina. 2014. Pysyvästi aktivoivaan arkeen InnoKusti -hanke. 2007-2010 ja miten sitten kävi? THL julkaisuja. Raportti 30/2014.
• Vähäkangas, Pia. 2010. Kuntoutumista edistävän hoitajan toiminta ja sen johtaminen pitkäaikaisessa laitoshoidossa. Oulun yliopisto. Väitöskirja.
Teaching methods
Ydinsisällöt
- Toimintakyvyn merkitys ja arviointi
- Kuntoutumista edistävä työote
- Voimavarasuuntautunut, yksilön vahvuuksia etsivä ja oma-aloitteisuutta tukeva kuntoutusprosessi
- Omasta toimintakyvystä huolehtiminen
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää kuntoutumista tukevan toiminnnan määritelmän
- ymmärtää kuntoutumista tukevan hoitotyön periaatteet
- ymmärtää kuntoutumisen merkityksen hoitotyön prosessin näkökulmasta
- tietää, miten potilas/asiakasta tuetaan aktiivisesti osallistumaan omaan kuntoutumisprosessiinsa
- ymmärtää moniammatillisen yhteistyön kuntoutumista edistävässä hoitotyössä
- tietää erilaisten fyysistä, kognitiivista, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä mittaavien testien merkityksen sekä ymmärtää niiden käytön kuntouttavan terveyden edistämisessä
- tietää erilaisia ryhmämuotoisia ja yhteisöllisiä menetelmiä kuntoututtavan terveyden edistämisessä
- ymmärtää opiskelijan henkilökohtainen toimintakyvyn merkityksen ja arviointitavat
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä tentistä
International connections
Osasuoritus ei edellytä aiempaa hankittua osaamista.
Completion alternatives
Kirjallisuustentti
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja.
Further information
AHOT:Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun sekä diakonia-ammattikorkeakoulun ahot-käytäntöjen mukaisesti.