Skip to main content

Encounters and professional interaction (5cr)

Code: AUT0105A15S-3007

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2018 - 25.05.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Pori
Teaching languages
Finnish
Teachers
Rauli Vuorela
Leena Sundqvist
Course
AUT0105A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Encounters and professional interaction AUT0105A15S-3007. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojaan eettisesti sensitiiviseen, ihmisoikeuksiin sitoutuvaan vuorovaikutustyöhön erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- ymmärtää kohtaamisen ja toiminnan lähtökohtana asiakkaan moninaisuuden, monikulttuurisuuden sekä elämänkerran ja -kokemukset
- osaa ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät asiat haastavien asiakasryhmien kanssa
- osaa toimia ryhmässä ja tuntee ryhmädynamiikkaa
- osaa reflektoida omaa toimintaansa ja vuorovaikutustaitojaan

Content

- vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka
- moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus
- ryhmätoiminta
- työturvallisuuden perusteet
- ammatillinen reflektiotaito

Materials

1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
2. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
-Vuorovaikutustaidot ja alan ammattietiikka; eettinen sensitiivisyys ja ihmisoikeudet vuorovaikutustyössä, ammatilliset vuorovaikutus- ja viestintätaidot
-Moninainen ja monikulttuurinen asiakkuus; osaa huomioida asiakkaiden moninaiset elämäntilanteet ja lähtökohdat
-Työturvallisuuden perusteet; työturvallisuuden huomioiminen asiakastyössä ja haastavien asiakasryhmien kanssa
-Ryhmätoiminta; tietää ryhmädynamiikan perusteet, osaa toimia tiimissä ja arvioida tiimin toimintaa ja omaa osuuttaan siinä
-Ammatillinen reflektiotaito; omien asenteiden ja arvojen tiedostaminen vuorovaikutuksessa
Opintosuorituksen kuvaus
Kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus -opinnot sisältävät lähi- ja etäjaksojen vuorovaikutukselliseen työskentelyyn osallistumista.
Opinnot alkavat lähijaksolla, jossa käsitellään mm. erilaisia/ moninaisia asiakkuuksia, viestintää ja vuorovaikutusta sekä tiimityöskentelyä sekä käynnistetään oppimistehtävien teko tiimeittäin. Tiimit työstävät tehtävää verkossa etäjakson aikana, saavat ohjausta seuraavalla lähijaksolla ja ac-ohjauksena ja kommentoivat toistensa töitä verkossa. Opintojen lopuksi lähiopetuksessa kootaan yhteen kohtaamisen ja ammatillisen vuorovaikutuksen ydinsisällöt.
Oppimistehtävien tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkityksen ammatillisen toiminnan lähtökohtana moninaisten asiakkaiden kanssa toimittaessa ja että hän kehittää osaamistaan eettisesti sensitiiviseen ammatilliseen vuorovaikutukseen. Tavoitteena on myös oppia ryhmätoimintaa.
Oppimistehtävässä opiskelijatiimit tarkastelevat erilaisten valitsemiensa/ luomiensa asiakastilanteiden ja lähteiden avulla kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä mahdollisuuksia, haasteita sekä asenteita ja stereotypioita. Tiimitehtävään kuuluu myös ryhmän toiminnan ja oman roolin analyysi osasuorituksen kirjallisuuteen peilaten. Lisäksi opiskelija tuottaa kirjallisen yksilöreflektion omasta ammatillisesta vuorovaikutusosaamisestaan ja sen kehittämisestä.

Employer connections

Kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyvää tiedon keräämistä, analysointia ja reflektointia työelämäyhteyksissä.

International connections

Ei edellytetä aikaisempien opintojaksojen suorituksia

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Tentti
1. Mönkkönen, K. (2007). Vuorovaikutus: Dialoginen asiakastyö. Helsinki: Edita.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
2. Sundell, L. (2014). Työkaverina pelko: Väkivaltariskien ennakointi ja hallinta. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
3. Toinen seuraavista
Kopakkala, A. (2005 tai uudempi). Porukka, jengi, tiimi: Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen (1.-3. p.). Helsinki: Edita : Suomen psykologiliitto.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Niemistö, R. (1998 tai uudempi). Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Helsinki: Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Further information

Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT
Lähihoitajataustaisille + 1,5v soveltuvan työkokemuksen omaavilla mahdollisuus tehdä ahot-hakemus.

Go back to top of page