Skip to main content

History and teaching of the early church (2cr)

Code: DKT1202A15S-3005

General information


Enrollment
01.03.2018 - 18.03.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.11.2018 - 19.12.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Pori
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
Teachers
Jari Visto
Course
DKT1202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization History and teaching of the early church DKT1202A15S-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tuntee varhaisen kirkon historian ja teologisen ajattelun päälinjat ja niiden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- tietää sekä diakonian että kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat

Content

- vanhemman ajan kirkon historia ja klassisen uskontulkinnan perusteet
- diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset historialliset ja teologiset lähtökohdat

Materials

Kaikille pakollinen lähde:
•Arffman, K. (2011). Kristinuskon historia (3. p.). Helsinki: Edita, s. 9 - 69 (Tie roomalaisen maailman valtauskonnoksi). Myös muut painokset käyvät.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Seuraavista käytetään ainakin jompaakumpaa (aiheesta riippuen)
•Ensisijaisesti: McGrath, A., (2012). Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan (Helsinki: Kirjapaja, s. 25-44, 277-355 ja 368-398. Myös vanhemmat painokset käyvät. Tarkista sisällöllinen vastaavuus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Toissijaisesti: Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita. s. 97-189. Myös vanhemmat painokset käyvät. Tarkista sisällöllinen vastaavuus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Muu kirjallisuus vaihtelee tiimin perehtymisteemasta riippuen, ks. oppimisalustan tehtäväväohje / aihelista.

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
-saa kokonaiskuvan kristinuskon synnystä ja varhaisesta muotoutumisesta (juutalaisesta, marginaalisesta Jeesus-liikkeestä Rooman valtakunnan valtauskonnoksi, n. 50-500 jKr.)
-ymmärtää, miten historiallinen, yhteiskunnallinen ja kulttuurinen konteksti ja niissä tapahtuneet muutokset ovat muovanneet kirkon käytäntöjä ja teologista ajattelua. Näin opiskelija saa välineitä pohtia kristillisen perinteen tulkintaa ja soveltamista myös uusissa konteksteissa.
Sisällöllisinä painopisteinä ovat diakonian ja kristillisen kasvatuksen varhaiset lähtökohdat sekä moninaisuuden ja yhtenäisyyden vuorovaikutus varhaiskirkossa.
Kirkon oppia tarkastellaan uskontunnustusten synnyn ja sisällön kautta (erityisesti kolminaisuusoppi ja kristologia).
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus ja tehtävien jako (pakollinen läsnäolo)
Johdantoluennot varhaiskirkosta ja sen tutkimuksesta
Tiimien itsenäinen tiedonhankinta.
-Opiskelijat perehtyvät tiimeissä valitsemaansa aiheeseen suoritettavan kirjallisuuden ja muiden lähteiden avulla. Aiheet, kirjallisuus ja tarkemmat ohjeet oppimisalustalla.
Tiimien esitykset
-Opiskelijat opettavat toisille sen, mitä ovat aiheesta oppineet. Esityksessä on hyvä hyödyntää luovia ja toiminnallisia menetelmiä (esim. draama tai videoklippi). Opettaja voi syventää teeman käsittelyä opetuksellaan. Seminaariin osallistuminen on pakollista.
Tuotosten viimeistely ja tallentaminen
-Opiskelijat arvioivat omaa työskentelyään ja antavat itselleen perustellun arvosanaehdotuksen huomioiden saamansa palautteen, osasuorituksen tavoitteet ja Diakin yhteiset arviointikriteerit. Osasuoritus arvioidaan numeerisesti 1 - 5.

Completion alternatives

Kirjatentti, ks. suoritettava kirjallisuus. Sovitaan opettajan kanssa viimeistään orientaation yhteydessä.

Further information

AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (kirkkohistoria ja systemaattinen teologia)

Go back to top of page