Skip to main content

Culturally sensitive geriatric nursing (5cr)

Code: GHO0205A15S-3001

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2018 - 23.02.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Helsinki
Pori
Oulu
Pieksämäki
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
Teachers
Sinikka Vuorinen
Aino Maaria Kokkonen
Course
GHO0205A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Culturally sensitive geriatric nursing GHO0205A15S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Students
• know how to consider and assess cultural sensitivity when promoting the health and wellbeing of the elderly
• know how to adopt a working method that supports equality and diversity and develop working methods that consider the needs of the elderly and promote their ability to function
• know how to assess the activities in the working place from the viewpoint of promoting non-discrimination and diversity
• know how to highlight socio-ethical challenges and development suggestions to guarantee an equal and fair treatment of the elderly

Content

• cultural sensitivity in gerontological work
• minority cultures of the elderly in Finland
• culturally sensitive interaction and working methods that promote the ability to function
• a working method that supports equality and diversity

Materials

Heikkinen, S. J.& Lumme-Sandt, K. (2014).Ikääntyvä maahanmuuttaja kuntien kotouttamisohjelmissa ja vanhuspoliittisissa ohjelmissa, Gerontologia 28(3), 168-183.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1620884
Heikkinen, S. J. (2012). Ikääntyvän maahanmuuttajan arki kolmen sukupolven kuvaamana. Gerontologia 26(1), 29-43.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1554639
Jouppila-Kupiainen, E., Kammonen, S., Kirvesniemi, T., Kuru, T., Mikkonen, H., Rautasalo, E. & Utriainen, S. (2012). Voisimmeko yhdessä olla enemmän. Gerontologinen erityisosaaja mukana ikääntyvien ihmisten arjessa. (Diakonia-ammattikorkeakoulu julkaisuja.C, Katsauksia ja aineistoja, 24).Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/C_24_ISBN_%209789524931830.pdf
Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen, S. Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäministeriö.
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-491-965-4

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
- Tuntee keskeisimmät vähemmistökulttuurit Suomessa ja osaa huomioida vanhusten moninaisen elämänkulun ja kulttuurisensitiivisyyden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Hallitsee yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukevan työotteen ja osaa kehittää työmenetelmiä esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten vanhusten tarpeiden huomioimiseen ja toimintakyvyn edistämiseen
-Osaa arvioida työyhteisöjen toimintaa syrjimättömyyden ja moninaisuuden edistämisen näkökulmasta
- Osaa nostaa esiin yhteiskuntaeettisiä haasteita ja kehittämisehdotuksia vanhusten tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen kohtelun ja hoidon turvaamiseksi
Tarkemmin MoodleRooms-kurssialustalla.
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja etsii näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen. Opiskelija suorittaa kirjalliset tehtävät ja osallistuu verkkokeskusteluun ja seminaariin collaboratella.

Employer connections

Tehtävä 2 voi tehdä vaihtoehtoisesti videona tai artikkelina. Mahdollisuuksien mukaan osasuorituksia voidaan toteuttaa työelämäyhteistyössä, hankkeissa, seminaareissa ja kampanjoissa.

International connections

Riittävä lähtötaso tavoitteiden saavuttamiseksi.

Completion alternatives

Sovitaan erikseen vastuuopettajan kanssa.

Qualifications

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Further information

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
AHOT
Osaaminen tulee osoittaa vastuuopettajan osoittamalla tavalla.

Go back to top of page