Swedish, oral proficiency (1cr)
Code: RUO0101A15S-3010
General information
- Enrollment
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.01.2018 - 31.05.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Local portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Silja Hietamäki
- Course
- RUO0101A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Swedish, oral proficiency RUO0101A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa esittää kysymyksiä asiakkaalle liittyen terveydentilaan tai elämäntilanteeseen ja vastata kysymyksiin
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille
Content
- puhuminen vuorovaikutustilanteissa
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- asiakastilanteet
Materials
Oppimisalustalla on opettajan suosittelema kirjallisuus, muu materiaali, verkkotehtävät ja ohjeistus opiskelijan tuottamaan materiaaliin
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-puhuminen vuorovaikutustilanteissa
-oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
-asiakastilanteet
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon
Tavoitteena on taitotaso B1-B2 eurooppalaisen viitekehyksen ja KORU-taitotasoasteikon mukaan
Aihepiirien painotus vaihtelee opiskelijan eriytyvien opintojen ja mielenkiinnon mukaan; sosionomi, diakoniatyö, kirkon varhaiskasvatus- ja nuorisotyö
Aihepiireinä ovat syrjäytyminen, mielenterveys ja päihteet, lapset, nuoret, perheet, ikääntyneet ja toimintarajoitteiset
Opiskelija
-osaa kommunikoida tavallisissa sosiaalialan asiakastyötilanteissa (tai projekti/hanketyössä)
-huomioi asiakkaan kielelliset oikeudet (Kielilaki 423/2003)
-osaa kertoa omasta koulutuksesta, työkokemuksesta ja työharjoittelusta
-osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristöjä
-osaa käyttää alan peruskäsitteitä ja - sanastoa
-osaa kertoa keskeisimmät ohjeet asiakkaan ohjaus- ja haastattelutilanteessa
-osaa esittää tarkentavia kysymyksiä haastattelutilanteessa ja vastata kysymyksiin (esim. lomakkeiden avulla)
-osaa keskustella melko hyvin asiakkaan tilanteesta esim. omaisten kanssa
Opintosuorituksen kuvaus
-Suositeltava ajankohta on 5. lukukausi
-Lähi- ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöskentelyä
-Ohjaus opintojakson jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoistaan
Employer connections
Mahdollisesti toisin toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms.
International connections
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen suullisena taitotasona
Completion alternatives
Opintojakson aikana toteutettava mahdollinen, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim. portfolio), tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti ja edellyttää , että opiskelijan kielitaito on riittävä.
Qualifications
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen suullisena taitona
Further information
Opiskelija saavuttaa ammattikokorkeakoulainsäädännön (352/2003 8§,) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen suullisen taidon
AHOT
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti, tieto löytyy tutkintosäännöstä ja Diak sähköisestä opinto-oppaasta