Swedish, written proficiency (1cr)
Code: RUO0201A15S-3010
General information
- Enrollment
- 04.09.2017 - 10.09.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.01.2018 - 31.05.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Local portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Silja Hietamäki
- Course
- RUO0201A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Swedish, written proficiency RUO0201A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa raportoida ja kirjata asiakkaan tilasta
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille
Content
- kirjoittaminen ja lukeminen
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- tyypillinen oman alan kirjallinen viestintä
Materials
Oppimisalustalla on opettajan suosittelema kirjallisuus, muu materiaali, verkkotehtävät ja ohjeistus opiskelijan tuottamaan materiaaliin
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-kirjoittaminen ja lukeminen
-oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
-tyypillinen oman alan kirjallinen viestintä
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kirjallisen taidon
Tavoitteena on B1-B2 eurooppalaisen viitekehyksen ja KORU-taitotasoasteikon mukaan
Aihepiirien painotus vaihtelee opiskelijan eriytyvien opintojen ja mielenkiinnon mukaan; sosionomi, diakoniatyö, kirkon varhaiskasvatus- ja nuorisotyö
Aihepiireinä ovat syrjäytyminen, mielenterveys ja päihteet, lapset, nuoret ja perheet, ikääntyneet ja toimintarajoitteiset
Opiskelija
-osaa viestiä tavallisissa sosiaalialan asiakastyötilanteissa (tai projekti/hanketyössä)
-huomioi asiakkaan kielelliset oikeudet (Kielilaki 423/2003)
-osaa viestiä omasta koulutuksesta, työkokemuksesta ja työharjoittelusta
-osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristöjä
-osaa käyttää alan peruskäsitteitä ja - sanastoa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan tilanteesta ja jatkotoimenpiteistä
-viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. sähköpostit)
-osaa etsiä, hyödyntää keskeisempiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Opintosuorituksen kuvaus
-Suositeltava ajankohta on 5. lukukausi
-Lähi- ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöskentelyä
-Ohjaus opintojen jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoista
Employer connections
Mahdollisesti toisin toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms
International connections
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen kirjallisena taitotasona
Completion alternatives
Opintojakson aikana toteutettava mahdollinen, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim. portfolio), tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti ja edellyttää, että opiskelijan kielitaito on riittävä
Qualifications
Euroopplaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen kirjallisena taitotasona
Further information
Opiskelija saavuttaa ammattikokorkeakoulainsäädännön (352/2003 8§,) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kirjallisen taidon
AHOT
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti, tieto löytyy tutkintosäännöstä ja Diak sähköisestä opinto-oppaasta