Skip to main content

Swedish, written proficiency (1cr)

Code: RUO0201A15S-3010

General information


Enrollment
04.09.2017 - 10.09.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2018 - 31.05.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Silja Hietamäki
Course
RUO0201A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Swedish, written proficiency RUO0201A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa kertoa koulutuksestaan, harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
- osaa viestiä työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa
- osaa raportoida ja kirjata asiakkaan tilasta
- osaa välittää tarpeellista informaatiota asiakkaalle, omaisille ja muille tahoille

Content

- kirjoittaminen ja lukeminen
- oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
- tyypillinen oman alan kirjallinen viestintä

Materials

Oppimisalustalla on opettajan suosittelema kirjallisuus, muu materiaali, verkkotehtävät ja ohjeistus opiskelijan tuottamaan materiaaliin

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
-kirjoittaminen ja lukeminen
-oman alan ammatillinen sanasto ja aihepiirit
-tyypillinen oman alan kirjallinen viestintä
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kirjallisen taidon
Tavoitteena on B1-B2 eurooppalaisen viitekehyksen ja KORU-taitotasoasteikon mukaan
Aihepiirien painotus vaihtelee opiskelijan eriytyvien opintojen ja mielenkiinnon mukaan; sosionomi, diakoniatyö, kirkon varhaiskasvatus- ja nuorisotyö
Aihepiireinä ovat syrjäytyminen, mielenterveys ja päihteet, lapset, nuoret ja perheet, ikääntyneet ja toimintarajoitteiset
Opiskelija
-osaa viestiä tavallisissa sosiaalialan asiakastyötilanteissa (tai projekti/hanketyössä)
-huomioi asiakkaan kielelliset oikeudet (Kielilaki 423/2003)
-osaa viestiä omasta koulutuksesta, työkokemuksesta ja työharjoittelusta
-osaa kuvata sosiaalialan toimintaympäristöjä
-osaa käyttää alan peruskäsitteitä ja - sanastoa
-osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan tilanteesta ja jatkotoimenpiteistä
-viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (esim. sähköpostit)
-osaa etsiä, hyödyntää keskeisempiä työhönsä liittyviä ammattijulkaisuja
Opintosuorituksen kuvaus
-Suositeltava ajankohta on 5. lukukausi
-Lähi- ja etäopiskelu, sisältää itsenäistä - ja pienryhmätyöskentelyä
-Ohjaus opintojen jälkeen niille opiskelijoille, joilla on vaikeuksia suoriutua opinnoista

Employer connections

Mahdollisesti toisin toteutettava, työelämälähtöinen tehtäväosio esim. osana projektia/hanketta, tandem-opiskelu ruotsinkielisen oppilaitoksen kanssa tms

International connections

Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen kirjallisena taitotasona

Completion alternatives

Opintojakson aikana toteutettava mahdollinen, työelämälähtöinen tehtäväosio (esim. osana projektia/hanketta, itsenäinen tutustuminen työelämään ja työelämämateriaalin laatiminen (esim. portfolio), tiedonhaku omalta alalta ja sen raportointi, ym.) erikseen sovitusti ja edellyttää, että opiskelijan kielitaito on riittävä

Qualifications

Euroopplaisen viitekehyksen taitotaso B1 ruotsin kielen kirjallisena taitotasona

Further information

Opiskelija saavuttaa ammattikokorkeakoulainsäädännön (352/2003 8§,) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kirjallisen taidon
AHOT
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) Diakin Ahot-menettelyn mukaisesti, tieto löytyy tutkintosäännöstä ja Diak sähköisestä opinto-oppaasta

Go back to top of page