Skip to main content

Public health nurses' work with children and their families (5cr)

Code: ÄIT0205A15S-3001

General information


Enrollment
01.03.2018 - 18.03.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.09.2018 - 26.10.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Teachers
Inga Klen
Sabina Hentilä
Anu Piispanen
Course
ÄIT0205A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Public health nurses' work with children and their families ÄIT0205A15S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Students
• are familiar with the principles and practices of monitoring children’s growth and development and the significance of collaboration with customers and multidisciplinary teams
• know the theoretical justifications and guidance practices of early interaction
• know how to support parenthood
• know how to guide families in promoting a healthy lifestyle
• know how to assess the need for special support, follow-up treatment and child welfare of children and their families
• are familiar with the objectives and operating methods of family-oriented work
• know how to maintain and promote a safe growth community and environment in collaboration with families and various stakeholders
• are familiar with the local service system and services for families with children as part of a family centre or a family service network
• know how to explain the significance of culture in promoting health and wellbeing

Content

• health checks and screenings
• supporting the holistic growth and development of children
• guidance and support in questions related to parenthood
• supporting early interaction
• family service network, family centres
• public health nurse work in multidisciplinary networks
• social security of a family with children
• cultural sensitivity in family work
• critical and reflective expertise

Materials

-Armanto, A. & Koistinen, P. (2007 tai 2008). Neuvolatyön käsikirja. Helsinki: Tammi. soveltuvin osin, Saatavuus Diakin kirjastoissa
-Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta. (Sosiaali ja terveysministeriön selvityksiä 2008:37) Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504222997
-Klementti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. ( toim.) (2013). Äitiysneuvolaopas: suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Saatavuus Diakin kirjastoissa
sekä http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-972-5
-Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Tuovinen, T. & Laatikainen, T. (2017). Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-964-4
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Lastenneuvolakäsikirja. Saatavilla https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija osaa määritellä lastenneuvolan palvelujärjestelmän ja sitä ohjaavan lainsäädännön ja kansalliset ohjelmat sekä perheiden sosiaaliturvan.
Opiskelija tietää lastenneuvolan terveydenhoitajan tärkeimmät yhteistyökumppanit.
Opiskelija ymmärtää lapsen kasvun ja kehityksen periaatteet sekä niiden tukemisen merkityksen ja seurannan lastenneuvolassa. Opiskelija tietää perheiden erityisen tuen tarpeita (esimerkiksi synnytyksen jälkeinen masennus, päihteet ja väkivalta).
Opiskelija tietää perheiden terveellisten elintapojen ohjauksen keskeiset sisällöt ja menetelmät (esim. Audit, voimavaralomakkeet, EPDS).
Opiskelija osaa varhaisen vuorovaikutuksen ja vanhemmuuden tukemisen periaatteet.
Opiskelija ymmärtää perheiden yksilöllisen kohtaamisen merkityksen lastenneuvolassa.
Opiskelija osaa arvioida oman ammatillisen kasvun vaihettaan terveydenhoitajatyössä.
Opintosuorituksen kuvaus
-Orientaatio opintokokonaisuuteen
-Luennot
-Ryhmätehtävä ja seminaari .Perheiden erityisen tuen tarve ja varhainen puuttuminen
-Tentti

Employer connections

Osa sisältöjen opiskelusta vaihtelevissa työelämän oppimisympäristöissä ja vierailevat luennoitsijat työelämästä.

International connections

Neljä ensimmäistä temanttista kokonaisuutta suoritettu

Completion alternatives

Tentti opintojakson aihealueista
Seminaaritehtävä.

Qualifications

1-4 lukukauden opinnot on oltava suoritettuina.

Further information

AHOT: Voidaan ahotoida vain, jos opiskelijalla on aikaisempi terveydenhoitajan tutkinto tai vastaavilla terveydenhoitajan tutkintoon johtavilla korkeakouluopinnoilla.

Go back to top of page