Skip to main content

Service counselling (5cr)

Code: GER0205A15S-3001

General information


Enrollment
01.03.2018 - 18.03.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.10.2018 - 09.11.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Teachers
Pirjo Helminen
Seija Utriainen
Course
GER0205A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Service counselling GER0205A15S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida ikääntyneen elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä
- osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan
- osaa käyttää palveluohjausta gerontologisessa sosiaalityössä
- osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi
- osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa
- osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä

Content

- palveluntarpeen arviointi sekä elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyvät riskitekijät
- kotona asumisen ja selviytymisen erityistarpeet
- palveluohjaus
- hyvinvointipalvelujen koordinointi
- vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet
- asiakastyön dokumentointi

Location and time

Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Collaborate yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin.

Materials

-Palveluohjaus - avaimia asiakastyöhön ja palveluhallintoon http://www.sosiaalikollega.fi/poske/julkaisut/julkaisusarja/julkaisu_39_palveluohjaus
-Avaimia voimaantumisen vahvistamiseen https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2018/01/Avaimia-voimaantumisen-vahvistamiseen-_Valmis.pdf
-Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytänteistä. Kanta-Hämeen Pitsi-hanke 2011-2013
-Gothoni, R. 2014. Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytännöt
-Kiiski, J. 2009. Sielunhoito

Teaching methods

Opintojen tavoitteet
-osaa käyttää palveluohjausta gerontologisessa sosiaalialan ja gerontologisessa työssä
-osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan
-osaa arvioida ikääntyneen elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä
-osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi
-osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa
-osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä
Opintojen sisältö
-palveluohjaus
-palvelutarpeen arviointi sekä elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyvät riskitekijät
-kotona asumisen ja selviytymisen erityispiirteet
-hyvinvointipalvelujen koordinointi
-vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet
-asiakastyön dokumentointi
Opinnot sisältävät yhden oppimistehtävän, jota työstetään pari- tai ryhmätyönä. Se arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. Tehtävä ohjeistetaan erikseen. Lisäksi opinnot sisältävät verkkokeskustelun palveluohjauksesta. Se arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla

Employer connections

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Casetehtävä työelämälähtöinen, työelämä antaa palautteen case-tehtävästä ja työelämän edustaja osallistuu seminaariin.
Casetehtävä voidaan toteuttaa moniammatillisesti yhteistyössä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.

International connections

Vanhuus 2 op

Completion alternatives

Opiskelija työstää omatoimisesti palveluohjaussuunnitelman (teoreettinen ja käytännöllinen kokonaisuus) yhteistyössä työelämän kanssa ja esittää sen työyhteisössä.

Qualifications

Vanhuus 2 op

Further information

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmäopetuksena, koska opintojakson aihepiiri edellyttää mahdollisuutta keskustella ydinsisällöistä syvällisesti.
AHOT
Diakin Ahot-ohjeiden mukaisesti.

Go back to top of page