Service counselling (5cr)
Code: GER0205A15S-3001
General information
- Enrollment
- 01.03.2018 - 18.03.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.10.2018 - 09.11.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Pirjo Helminen
- Seija Utriainen
- Course
- GER0205A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Service counselling GER0205A15S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa arvioida ikääntyneen elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä
- osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan
- osaa käyttää palveluohjausta gerontologisessa sosiaalityössä
- osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi
- osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa
- osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä
Content
- palveluntarpeen arviointi sekä elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyvät riskitekijät
- kotona asumisen ja selviytymisen erityistarpeet
- palveluohjaus
- hyvinvointipalvelujen koordinointi
- vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet
- asiakastyön dokumentointi
Location and time
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Collaborate yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin.
Materials
-Palveluohjaus - avaimia asiakastyöhön ja palveluhallintoon http://www.sosiaalikollega.fi/poske/julkaisut/julkaisusarja/julkaisu_39_palveluohjaus
-Avaimia voimaantumisen vahvistamiseen https://www.ikainstituutti.fi/content/uploads/2018/01/Avaimia-voimaantumisen-vahvistamiseen-_Valmis.pdf
-Palveluohjauksen käsikirja. Artikkelikokoelma taustoista ja käytänteistä. Kanta-Hämeen Pitsi-hanke 2011-2013
-Gothoni, R. 2014. Auttava kohtaaminen II. Sielunhoidon menetelmät ja käytännöt
-Kiiski, J. 2009. Sielunhoito
Teaching methods
Opintojen tavoitteet
-osaa käyttää palveluohjausta gerontologisessa sosiaalialan ja gerontologisessa työssä
-osaa tukea kotona asuvaa ikääntynyttä ja ymmärtää hänen erityistarpeitaan
-osaa arvioida ikääntyneen elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä
-osaa koordinoida palveluja vanhusten hyvinvoinnin edistämiseksi
-osaa tukea vanhusta hänen oman vakaumuksensa mukaisesti uskonnollisissa ja hengellisissä tarpeissa
-osaa asiakaslähtöisen dokumentoinnin vanhustyössä
Opintojen sisältö
-palveluohjaus
-palvelutarpeen arviointi sekä elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyvät riskitekijät
-kotona asumisen ja selviytymisen erityispiirteet
-hyvinvointipalvelujen koordinointi
-vanhuusiän uskonnolliset ja hengelliset tarpeet
-asiakastyön dokumentointi
Opinnot sisältävät yhden oppimistehtävän, jota työstetään pari- tai ryhmätyönä. Se arvioidaan 1-5, hylätty asteikolla. Tehtävä ohjeistetaan erikseen. Lisäksi opinnot sisältävät verkkokeskustelun palveluohjauksesta. Se arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla
Employer connections
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Casetehtävä työelämälähtöinen, työelämä antaa palautteen case-tehtävästä ja työelämän edustaja osallistuu seminaariin.
Casetehtävä voidaan toteuttaa moniammatillisesti yhteistyössä sairaanhoitajaopiskelijoiden kanssa.
International connections
Vanhuus 2 op
Completion alternatives
Opiskelija työstää omatoimisesti palveluohjaussuunnitelman (teoreettinen ja käytännöllinen kokonaisuus) yhteistyössä työelämän kanssa ja esittää sen työyhteisössä.
Qualifications
Vanhuus 2 op
Further information
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmäopetuksena, koska opintojakson aihepiiri edellyttää mahdollisuutta keskustella ydinsisällöistä syvällisesti.
AHOT
Diakin Ahot-ohjeiden mukaisesti.