Skip to main content

e-Skills (4cr)

Code: EOS0004A15S-3009

General information


Enrollment
01.03.2018 - 18.03.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.11.2018 - 14.12.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Pori
Oulu
Pieksämäki
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish

Unfortunately, no reservations were found for the realization e-Skills EOS0004A15S-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa käyttää ja soveltaa uudenlaisia e-palveluja asiakkaiden tarpeisiin
- osaa käyttää verkkoneuvontaa laaja-alaisesti kansalaisen palvelemiseksi
- osaa soveltaa ammatillisia vuorovaikutus- ja ohjaustaitoja erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä
- ymmärtää sähköisen asioinnin ja viestinnän oikeudellista sääntelyä ja periaatteita
- tuntee erilaisia sosiaalisen median työskentelyalustoja
- osaa käyttää sosiaalista mediaa sosiaali- ja kirkon alan työssä
- osaa tunnistaa informaatioteknologian kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia työssään

Content

- e-palvelut ja verkkoneuvonta
- ohjaus ja neuvonta sähköisissä toimintaympäristöissä
- sähköisen viestinnän oikeudellinen sääntely ja eettiset periaatteet
- erilaiset sosiaaliset mediat
- informaatioteknologia

Location and time

Etäluennot, ohjaukset ja seminaari lukujärjestyksessä, linkki etäopetusympäristöön löytyy jakson Moodlesta.

Materials

Ryhmätyössä tulee hyödyntää ainakin toista seuraavista:
•Ohtonen, V. (2011). e-Asiantuntijuus sosiaalipalveluiden verkkoneuvonnassa (Pro gradu -työ, Lapin yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta). Saatavilla http://urly.fi/qTq
•Hintsala, M., Kähkönen, E. &Pauha, T. (toim.) (2011). Verkkoa kokemassa: Hengellisyys ja vuorovaikutus verkkoyhteisöissä. (Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B Raportteja 46) Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavilla https://urly.fi/Wjg
Lisäksi oppimateriaalina ovat luentonauhoitteet ja materiaali, jonka opintokokonaisuuden opettaja määrittelee ryhmätyössä välttämättömäksi hyödyntää (ks. Moodle). Näiden lisäksi ryhmätyössä tulee hyödyntää muita ryhmän hyödylliseksi katsomia lähteitä.

Teaching methods

Jakson teemoihin perehdytään etäluentojen, tallenteiden, kirjallisuuden sekä oppimistehtävien ja yhteisen seminaarityöskentelyn avulla. Opinnot edellyttävät osallistumista etäluennoille, ohjaukseen ja verkkoseminaariin sekä asiallista työskentelyä, tiedonhakua ja tuottamista pienryhmissä. - -- Ennen jaksoa opiskelija perehtyy ohjeisiin ja oppimisalustaan. MoodleRooms avataan viimeistään 2 viikkoa ennen jakson alkua.
- Opintojakso alkaa etäluennolla ja pienryhmien muodostamisella.
- Opinnot jatkuvat luentoihin osallistumalla ja materiaaliin perehtymällä (yksilötehtävänä luentopäiväkirja ja keskustelut)
- Tiimitehtävä käynnistetään heti jakson alussa, jotta se valmistuu riittävästi seminaariin mennessä
- Tiimit osallistuvat vähintään yhteen ohjaukseen ennen seminaaria ja varaavat tähän tiimikohtaisen ajan lukujärjestysaikojen sisältä.
Oppimistehtävät: Luentopäiväkirja, tiimitehtävä ja keskusteluun osallistuminen. Tiimitehtävän aiheen voi liittää harjoittelupaikan ajankohtaisiin aiheisiin tai työtehtäviin.
Tiimitehtävässä
1) valitaan jakson tavoitteisiin sopiva aihealue, muotoillaan oppimistavoitteet, laaditaan työskentelysuunnitelma.
2) osallistutaan ohjaukseen, tarvittaessa suunnitelmaa täsmennetään.
3) sovitaan etäohjauksessa raportoinnin ja tuottamisen muodot
4) etsitään, kootaan ja tuotetaan tietoa tehtävän vaatimalla tavalla
5) aihe-alue ja tuotokset esitellään toisille seminaarissa /webinaarissa.
6) sovittu valmis raportti ja muut tuotokset palautetaan Moodleen.
Tehtävän aiheeksi sopii esimerkiksi: sosiaalialan e-osaamisen kartoittaminen, älylaitteiden ammatillinen hyödyntäminen, olemassa olevien palveluiden kartoittaminen ja havainnointi, olemassa olevien palveluiden kehittäminen, jonkin tietyn sovelluksen tai alustan havainnointi ja testaaminen, verkkopalvelut valitun erityisen asiaksryhmän näkökulmasta jne.
Tuotokseen kuuluu oikeudellisten ja oman alan ammattieettisten periaatteiden pohtiminen suhteessa sähköisiin palveluihin. Lähteiden käyttö näkyy tehtävässä.

Employer connections

Opintojakson voi suorittaa myös yhteistyössä työelämän kanssa esim. kehittämällä jotain sosiaalisen median sovellusta/ideoimalla jotain e-palvelua työelämälähtöisesti.

International connections

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.

Completion alternatives

Työelämän kanssa toteutettu projekti, joka raportoidaan erikseen sovitusti. Raportin tulee sisältää myös suoritettavan materiaalin käyttö sekä eettinen arviointi. Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa tai harjoittelussa. Hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Qualifications

Tietoviestinnän peruskäsitteet ja peruskäyttö (esim. internetin perustoiminnot ja tekstinkäsittely) on hyvä hallita jo ennen kurssille osallistumista.

Further information

Opintojakso toteutuu etänä/verkossa, joten sen suorittaminen vaatii toimivan Internetyhteyden sekä tietokoneen, jossa kaiuttimet ja mikrofoni tai kuulokemikrofoni.
AHOT: Ammatillinen verkkopalvelu- ja informaatioteknologiaosaaminen

Go back to top of page