Helping interaction and guidance (4cr)
Code: OSA0104A15S-3011
General information
- Timing
- 14.01.2019 - 23.04.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Pieksämäki
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Atte Kollanus
- Tuija Rönkä
- Course
- OSA0104A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Helping interaction and guidance OSA0104A15S-3011. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- tietää auttavan vuorovaikutuksen teoreettiset perusteet sekä osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- tietää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- tietää verkkoneuvonnan ja terveysteknologian merkityksen asiakkaiden itsehoidon keinona terveyden edistämisessä
- tietää sosiaalisen median käytön kansalaisten tiedonvälittäjänä
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ohjauksessa
- osaa soveltaa hoitotieteellistä tietoa ohjauksessa
Content
- auttava vuorovaikutus, osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
- ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
- verkkoneuvonta ja terveysteknologia
- tieto- ja viestintätekniikka, e-osaaminen
- näyttöön perustuva ohjaus
- hoitotieteellinen tieto ohjauksessa sitoutuminen, itsehoito/omaseuranta
Materials
Drake, M. (2009). Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Jyväskylästudies in humanities, 127. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Sivut 11-55, 78-164.
Saatavilla urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3714-0
Gothóni, R. (2014). Auttava kohtaaminen II, sielunhoidon menetelmät ja käytäntö. Helsinki: Kirjapaja. Sivut 24-140.
Kankare, H., Hautala-Jylhä, P.-L. & Munnukka, T. (toim.) (2004). Lähimmäisenrakkauden puolustus - uusvanha näkökulma hoitotyöhön. Helsinki: Tammi, 56-121.
Lipponen, K. (2014). Potilasohjauksen toimintaedellytykset. Acta Universitatis Ouluensis D 1236. Oulu: Oulun yliopisto (teoreettinen viitekehys, tulokset ja johtopäätökset)
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789526203720/isbn9789526203720.pdf
Sairaanhoitajaliitto. Sähköisten palveluiden strategia käytännön työvälineeksi 2016.
Saatavilla https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2016/01/SÄHKÖISET_TERVPALV_STRATEGIA.pdf. Viitattu 3.2.2016
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sosiaalinen media. Saatavilla www.thl.fi/fi/ajankohtaista/sosiaalinen-media
KIRJALLISUUTTA KÄYTETÄÄN SOVELTUVIN OSIN AINAKIN KOLMESTA SEURAAVASTA TEOKSESTA:
Helasvuo, M-L., Johansson, M. &Tanskanen, S-K. (toim.) (2014). Kieli verkossa. Näkökulmia digitaaliseen vuorovaikutukseen. Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.
Holopainen, A., Korhonen T., Miettinen, M., Pelkonen, M. & Perälä, M-L. (2010). Hoitotyön käytännöt yhtenäisiksi - toimintamalli näyttöön perustuvien käytäntöjen kehittämiseksi.
Premissi 5 (1), s. 38-45.
Hoitotyön tutkimussäätiö. Näyttöön perustuva toiminta.Vaikuttavuutta tereydenhoitoon.
Saatavilla http://www.hotus.fi/joanna-briggs-institute/nayttoon-perustuva-toiminta#sthash.35oAbENV.dpuf
Hupli, M., Rankinen, S. & Virtanen, H. (toim.) (2012). Potilasohjauksen ulottuvuudet 2. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, 63. Turku: Turun yliopisto.
Junnila, R., Koskinen, S., Stolt, M. & Salminen, L. (toim.) (2011). Näyttöön perustuva opettaminen ja ohjaaminen. Hoitotieteen laitoksen julkaisuja, A 62. Turku: Turun yliopisto. (135 s.)
Kääriäinen, M. (2007). Potilasohjauksen laatu: Hypoteettisen mallin kehittäminen. Acta Universitatis Ouluensis D 937. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9789514284984/isbn9789514284984.pdf
Taipale, T. (2005). Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Helsinki: Kansan Sivistystyön Liitto.
Saatavilla www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf
Purola, H. (2000). Kotona asuvan aivoverenkiertohäiriöpotilaan ja hänen omaisensa kokemuksia selviytymisestä. Oulu: Oulun yliopisto. Väitöskirjasta osa tutkimuksessa tuotettu malli.
Saatavilla herkules.oulu.fi/isbn9514255550/isbn9514255550.pdf
Ruotsalainen, H., Kääriäinen, M., Tammelin, T. & Kyngäs, H. (2014). Sosiaalista mediaa hyödyntävä elintapaohjausintervention kehittäminen ylipainoisille nuorille. Hoitotiede 26 (4), s. 239-249.
Salmela, S., Kettunen, T. & Poskiparta, M. (2010). Vaikuttavan elintapaohjausintervention suunnittelu - helpommin sanottu kuin tehty? Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 47 (2),s. 209-218.
Ylimäki, E-L. (2015). Ohjausintervention vaikuttavuus elintapoihin ja elämäntapamuutokseen sitoutumiseen. Acta Universitatis Ouluensis. D, Medica, 1285. Oulu: Oulun yliopisto.
Saatavilla urn.fi/urn:isbn:9789526207520
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt:
• auttava vuorovaikutus ja ohjaus
• ohjauksen ja opetuksen lähtökohdat
• osallistavat ja voimavaraistavat menetelmät
• verkkoneuvonta ja terveysteknologia
• tieto- ja viestintätekniikka, e-osaaminen
• hoitotieteellinen tieto ohjauksessa
• hoitoon sitoutuminen, itsehoito ja omaseuranta
Opiskelija
• ymmärtää tutkitun tiedon auttavasta vuorovaikutuksesta ja osaa käyttää tietoa toimintansa perustana asiakas- ja potilaslähtöisen ryhmänohjaustapahtuman suunnitelmassa
• tietää auttavan vuorovaikutuksen osallistavat ja voimavaraistavat, hengelliset, toiminnalliset ja yhteisölliset auttamismenetelmät
• ymmärtää ammatillisen tiedon, hoitotieteellisen tutkimustiedon, Käypä hoito -suositusten ja ohjausteorioiden yhteyden vaikuttavaan potilasohjaukseen
• soveltaa tietoa osallistavassa ja voimavaraistavassa vuorovaikutuksessa, joka liittyy terveyttä edistäviin elintapamuutoksiin
• osaa tunnistaa potilasanalyysiin perustuen asiakkaan/potilaan ja hänen läheistensä ohjauksen tarpeen ja suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustapahtuman.
• osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa asiakaslähtöisessä ohjauksessa ja osaa ohjata asiakkaita verkkoneuvonnan ja terveysteknologian käytössä.
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso aloitetaan orientaatiolla joka on pakollinen. Opintojaksoon sisältyy ryhmänohjaustehtävä (3op) ja verkkoanalyysitehtävä (1op). Tehtävät tehdään tiimeissä. Opintojaksoon kuuluu seminaari, joka on pakollinen.
Employer connections
Ryhmänohjaustapahtuma voidaan toteuttaa toimipisteessä sovitulla tavalla työelämäyhteistyössä tai hankkeessa.
International connections
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Completion alternatives
Ryhmäohjaustapahtuma ja seminaari voidaan erikseen sovitusti korvata yksin toteutettavana ohjaustehtävänä sovitun työelämätahon kanssa.
Verkkoanalyysitehtävä voidaan suorittaa yksilötehtävänä.
Qualifications
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Further information
Orientaatiotuntiin osallistuminen pakollista
Aktiivinen osallistuminen verkkotyöskentelyyn ja seminaariin. Seminaariin osallistuminen pakollinen
Verkkoanalyysitehtävä, toiminnallinen tapahtuma ja seminaarityöskentely toteutetaan pienryhmätyöskentelynä
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun sekä diakonia-ammattikorkeakoulun ahot-käytäntöjen mukaisesti.