Skip to main content

Emergence and the contents of the Old Testament (2cr)

Code: DKT2102A15S-3010

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.11.2019 - 13.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Pori
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
Teachers
Anni Tsokkinen
Course
DKT2102A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Emergence and the contents of the Old Testament DKT2102A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tuntee Vanhan testamentin sisällön päälinjat

Content

- Vanhan testamentin keskeinen sisältö (luominen, historiateokset, profeettatekstit, apokalyptiikka)

Materials

Kuula, K., Nissinen, M. & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark. ja korj. p.). Helsinki: Kirjapaja, s. 19 - 176 (osio Vanha testamentti). Myös vanhemmat painokset käyvät.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkän syntyhistorian ja kokonaisuuden muotoutumisen toimitustyönä
•oivaltaa Vanhan testamentin tekstien käyttökelpoisuuden seurakuntatyössä ja pohtii niiden tulkinnan haasteita
- oppii arvioimaan tutkitun tiedon pohjalta kriittisesti erilaisia Vanhasta testamentista esitettyjä väitteitä
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus
•Tutkivaan otteeseen ja avoimeen keskusteluun rohkaisevan ilmapiirin luominen
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen yhdessä
•Työparien muodostaminen lukupäiväkirjatehtävän tekemistä varten
Luento-opetus
Johdatus Vanhaan testamenttiin
1.Opiskelija saa yleiskuvan Vanhasta testamentista, sen tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista
2.Opiskelija saa tukea suoritettavan kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen ja pystyy liittämään opiskeltavat asiat aiempiin tietoihinsa.
3.Opiskelija saa välineitä teologisen tutkimustiedon hyödyntämiseen ja oman raamattukäsityksensä reflektointiin (jatkoa opintojaksolle DKT11 Uuden testamentin synty ja sisältö)
Opetuksessa voidaan hyödyntää myös verkkoluentoja ja luentotallenteita, jotka jatkavat johdantoluennon sisältö tai syventävät jotain Vt:n tulkinnan kannalta keskeistä sisältöä (esim. luomisen teologia ja ekoteologia tai diakonia ja yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus).
Lukupäiväkirja
Tarkempi perehtyminen Vanhan testamentin syntyyn ja sisältöön tapahtuu lukupäiväkirjatehtävän avulla. Parityöskentely on ensisijainen ja suositeltava vaihtoehto. Opiskelijat lukevat suoritettavan kirjallisuuden (ks. alla) ja kirjoittavat sen pohjalta lukupäiväkirjan, jossa käyvät keskustelua kirjan esittämien tietojen kanssa ja pohtivat omaa suhdettaan Vanhaan testamenttiin ja sen tieteelliseen tutkimukseen (vrt. DKT11). Tarkempi ohje oppimisalustalla.
Tehtävä palautetaan oppimisalustalle ja se arvioidaan numeerisesti 1-5.
Työskentelyn loppureflektio ja kokoava loppuluento
Lukupäiväkirjatyöskentelyn herättämiä ajatuksia, epäselviksi jääneitä kysymyksiä ja opitun ammatillista merkitystä sekä Vanhan testamentin tekstien käyttöä ja tulkintaa kirkossa reflektoidaan lopuksi yhdessä joko hieman ennen tehtävän palautus.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan (sovittava ennen kurssin alkua).
Vaihtoehtoinen suoritustapa: laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista:
- Johdatus Raamattuun, s. 19 - 176.
- Lehtipuu, Outi & von Waissenberg, Hanne 2017. Miten Raamatusta tuli Raamattu? Teoksessa Luomanen, Petri; Huttunen, Niko & Virtanen, Kalevi (toim.) Sisäänkäyntejä Raamattuun. Tulkitsijan kirja.Helsinki: Kirjapaja.35-58.
- Muu sovittava kirjallisuus tai materiaali.

Go back to top of page