Skip to main content

Contents of reformation and the techniques of the Lutheran Church (2cr)

Code: DKT2202A15S-3010

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.11.2019 - 13.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Pori
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
Teachers
Mirva Heikkilä-Tyni
Course
DKT2202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Contents of reformation and the techniques of the Lutheran Church DKT2202A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa
- tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakonia- ja kasvatustyötä niiden avulla

Content

- myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
- luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan

Materials

Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171. (myös muut painokset käyvät)
Saatavuus Diakin kirjastossa.
JOKO Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita.s. 190-254.
TAI McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 491-596.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä Katekismus
- Lutherin Iso Katekismu
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat. Saatavuus Diakin kirjastossa.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/

Teaching methods

Tarkennetut tavoite- ja sisältökuvaus
•Opiskelija hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- Opiskelija saa yleiskuvan Lutherin ja merkittävimpien muiden reformaattoreiden ajattelusta, keskeisten luterilaisten tunnustuskirjojen sisällöstä ja luterilaisen opin myöhemmästä kehityksestä.
•Opiskelija tunnistaa luterilaisen uskon ja tunnustuksen ominaispiirteet kirkon kasvatus- ja diakoniatyössä ja saa välineitä luterilaisen uskon ajankohtaiseen soveltamiseen.
Oppimismenetelmät:
Luento-opetus
Kirjatentti (ensisijainen vaihtoehto) tai ryhmätehtävä
Tentissä suoritettavat teokset ks. Oppimateriaali alla.
Tentti voidaan toteuttaa pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmä/akvaariotenttinä. Kotitentissä tenttikirjoja ja muuta aineistoa voi vapaasti käyttää.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Vaihtoehtoinen suoritustapa on kirjatentti. Tentti voidaan toteuttaa myös pitkäkestoisena kotitenttinä, jossa materiaalia saa vapaasti käyttää.
Tentittävät teokset
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171.
McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 491-596.
Gassmann, G. & Hendrix, S. (2005). Johdatus luterilaiseen tunnustukseen. Helsinki: Kirjapaja. S. 11-47, 67-213.
Otteita Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä katekismus
- Lutherin Iso katekismus
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi numeerinen 1-5

Go back to top of page