Skip to main content

Foundations of professional multicultural work (2cr)

Code: MMK0202A15S-3011

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.08.2019 - 06.09.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
Teachers
Juha Tapio
Course
MMK0202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Foundations of professional multicultural work MMK0202A15S-3011. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi

Content

- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen

Location and time

Toteutuksessa aikaan ja paikkaan sidottua opetusta (orientaatio, luentoja ja seminaareja)

Materials

Suoritettava kirjallisuus oppimistehtävässä soveltuvin osin:
•Keskinen, S., Rastas, A., Tuori, S., & Rastas, A. (2009). En ole rasisti, mutta.: Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen S. (2014). Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäasiainministeriö. Saatavilla http://www.intermin.fi/julkaisu/142014?docID=54138
•ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita) verkko-alustalla
Muu lähdeaineisto oppimistehtävän aiheesta

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:
•kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssä
•yhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä
•ihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
Opintosuorituksen kuvaus
luennot ja videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:
•kulttuurisensitiivinen työote
•ihmisoikeudet, rasismi ja syrjintä
•esimerkkejä hyvistä käytännöistä
oppimistehtävä: blogi (ryhmätehtävä):
•haastattelu ja/tai toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössä
• reflektio

Employer connections

TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössä
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

Completion alternatives

yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus

Assessment criteria, approved/failed

hyväksytty/täydennettävä

Qualifications

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Go back to top of page