Skip to main content

Promotion of health and welfare (3cr)

Code: ASI0103A15S-3010

General information


Enrollment
03.09.2018 - 21.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.01.2019 - 01.03.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
Teachers
Tiina Ervelius
Course
ASI0103A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Promotion of health and welfare ASI0103A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- ymmärtää terveyden edistämisen lähtökohdat ja eettiset haasteet
- ymmärtää väestön terveydentilaa ja hyvinvointia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön ja yhteisöjen tasolla
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon ja rakenteiden yhteydet terveyteen ja hyvinvointiin
- tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lait ja ohjelmat

Content

- terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
- terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
- terveyden ja sairauden yhteiskunnalliset ulottuvuudet epidemiologiassa ja kansanterveystieteissä
- terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
- terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat

Materials

TENTTIKIRJALLISUUS
•Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K.(toim.) (2013).Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. (Sivut 1-67)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Saatavilla 21.11.2018 https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1
•Kauhanen, J., Erkkilä, A., Korhonen, M., Myllykangas, M. & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro. (Sivut 9-14, 81-177 ja 260-278)
Saatavuus Diakin kirjastossa
•L 1326/2010. Terveydenhuoltolaki. Saatavilla 21.11.2018. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326
• Motivoiva keskustelu. Verkkokurssi. Duodecim Oppiportti.
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Lisäksi lähiopetuksen materiaali
OHEISMATERIAALI:
•Pietilä, A-M., Hakulinen T., Hirvonen, E., Koponen, P., Salminen, E-M. & Sirola, K. (2002). Terveyden edistäminen. Uudistuvat työmenetelmät. Helsinki: WSOY. (Sivut 35-146 ja 219-238).
Saatavuus Diakin kirjastossa
•Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Elintavat ja ravitsemus. Elintavat. Saatavilla 21.11.2018. https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/elintavat
•Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvointi- ja terveyserot. Saatavilla 21.11.2018. https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot
•Vaarama, M., Karvonen, S., Kestilä, L., Moisio, P., & Muuri, A. (toim.) (2014). Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Saatavilla Diakin kirjastossa
Saatavilla verkkoaineistona
•Sosiaali- ja terveysministeriö. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (2008). Terveyden edistämisen eettiset haasteet (ETENE-julkaisuja 19).
Saatavilla 21.11.2018. http://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+19+Terveyden+edist%C3%A4misen+eettiset+haasteet.pdf/8b7f4fb9-71ef-4811-bc06-8d117222d049
•Pietilä, A-M. (toim.) (2010) (tai uudempi). Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Helsinki: WSOY.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
•Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Terveytemme.fi. Tilasto- ja seurantatietoja alueittain ja väestöryhmittäin. Saatavilla 21.11.2018. http://www.terveytemme.fi/

Teaching methods

YDINSISÄLLÖT:
•Terveyden edistäminen, eri tasot ja toimintamuodot
•Terveyttä ja hyvinvointia selittävät teoriat ja mallit
•Kansanterveystiede, epidemiologia
•Terveyserojen ja syrjäytymisen taustalla olevat tekijät
•Terveyden ja hyvinvoinnin lait ja ohjelmat
TARKENNETTU TAVOITE- JA SISÄLTÖKUVAUS:
•Opiskelija osaa kuvata terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä asiakaslähtöisesti
•Opiskelija osaa selittää terveyden edistämisen promotiivisen ja preventiivisen toiminnan sekä primaari-, sekundaari- ja tertiääriprevention tasot
•Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kansallisesta terveyden eriarvoisuudesta ja siihen yhteydessä olevista tekijöistä sekä oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvoisuuden toteutumisesta.
•Opiskelija osaa kuvata hoitotieteen näkökulman terveyden edistämisessä
•Opiskelija osaa tulkita terveyden prosessimallia ja salutogeneettistä mallia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
•Opiskelija osaa etsiä ja tietää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) asiakirjoista keskeiset terveyttä ja hyvinvointia ohjaavat lait ja ohjelmat
•Opiskelija tietää suomalaisten terveyttä ja hyvinvointia kuvaavan Terveytemme -tiedoston.
•Opiskelija tietää terveydenhuoltolain sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään.
•Opiskelija osaa kuvata kansansairauksien ennaltaehkäisemistä ja motivoivaa terveyskeskustelua auttamismenetelmänä.
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Ensimmäisellä luentokerralla pakollinen läsnäolo.
Tentti arvioidaan arvosanalla hyl/1-5.

International connections

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Completion alternatives

- Suoritettavan materiaalin kirjallisuustentti.

Qualifications

Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.

Further information

Innovatiivinen tuottavuusohjelma: arvioitava mahdollisuutta suorittaa tenttinä koordinoidusti suoritettavasta oppimateriaalista.
AHOT toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.

Go back to top of page