Skip to main content

Premises of social work with adults and young people (5cr)

Code: AIK0105A15S-3010

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2019 - 27.09.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 500
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Tarja Tuovinen-Kakko
Juha Tapio
Course
AIK0105A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Premises of social work with adults and young people AIK0105A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojakso toteutuu lukukauden alussa

Objective

Opiskelija
- tuntee köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia tuottavia mekanismeja yhteiskunnassa
- tuntee syrjäytymistä ja osallisuutta koskevaa tutkimusta ja osaa analysoida syvimmän syrjäytymisen ilmiöitä
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ylisukupolvista huono-osaisuutta tuottavia mekanismeja
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja sosiaalisten ongelmien kuten työttömyyden ja päihde- ja mielenterveysongelmien merkityksen asiakastyössä
- tuntee osattomuuden ja yksinäisyyden ulottuvuudet sosiaali- ja kirkonalan työssä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa

Accomplishment methods

Itsenäinen työskentely, Seminaari, Tiimitehtävä, Suullinen esitys, Verkkokeskustelu, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely

Content

- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet

Materials

Ilmiön analyysissä käytetään vähintään seuraavia lähteitä:
• Luentoja ja luentotaltiointeja
• Saari, J., & Niemelä, M. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa myös Internet-lähteenä.
• Keskeiseen ilmiöön liittyen vähintään kahta tieteellistä tutkimusartikkelia (yksi suomenkielinen ja yksi englanninkielinen)
• havainnot, kokemukset ja haastattelut opintokäynneiltä mahdollisuuksien mukaan

Teaching methods

Opintojakson ydinsisällöt :
-köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
-ylisukupolvinen huono-osaisuus
-osattomuus ja yksinäisyys
-ihmisoikeudet
Opintojakson tavoitteet. Opiskelija:
•tuntee aikuissosiaalityön ja nuorisososiaalityön määrittelyn (kohderyhmän, tavoitteet, sisällöt ja keskeisen lainsäädännön)
•ymmärtää syrjäytymistä ja osallisuutta koskevan kansallisen ja kansainvälisen tutkimuksen merkityksen asiakastyön tukena
•osaa analysoida köyhyyden ja huono-osaisuuden, työttömyyden, asunnottomuuden, velkaantumisen, rikollisuuden sekä osattomuuden ja yksinäisyyden merkityksen syrjäytymistä ja ylisukupolvista huono-osaista tuottavina ilmiöinä
•osaa havainnoida ja analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Opinintosuorituksen kuvaus:
Opiskelija perehtyy ennen opintojakson alkua MoodleRooms –sivustoon ja Juho Saaren nauhoitettuun luentoon huono-osaisuudesta sekä muuhun oppimisalustan materiaaliin. Opiskelijan osallistuminen aloitusluentoon syksyllä 2019 on välttämätöntä. Lähiopetuksessa opiskelija osallistuu aktiivisesti luennoille ja tuntiharjoitteisiin. Lähiopetus keskittyy syrjäytymisen ja huono-osaisuuden ilmiöihin ja niiden ratkaisumahdollisuuksiin. Lähiopetuksessa on mukana asiantuntijoita.
Ensimmäisellä lähijaksolla muodostetaan pitkäkestoiset tiimit syksyn sosiaalialan opintojaksoihin. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimityöskentelyyn opintojakson ajan. Tiimityöskentelystä sovitaan tiimisopimuksella. Tiimeille sovitaan työelämäyhteistyötaho. Tiimit saavat opettajan ohjausta.
Opintojakson aikana opiskelijatiimi käy opintokäynnillä työelämäyhteistyötahon luona ja osallistuu vähintään kerran vapaaehtoistoimintaan (ruoka-avun jakaminen, hätämajoitus tms.).
Opiskelijatiimi työstää valittuun syrjäytymisen ja huono-osaisuuden ilmiöön liittyvää oppimistehtävää. Tehtävän kirjallinen osuus perustuu tutkimuskirjallisuuteen sekä opintokäyntien havaintoihin, kokemuksiin ja haastatteluihin. Näiden pohjalta tiimi analysoi valitsemaansa ilmiötä ja esittää siihen ratkaisuehdotuksia. Opiskelijatiimi suunnittelee lisäksi osallistavan, ilmiötä havainnollistavan esityksen muulle opiskelijaryhmälle ja työelämätahoille.

Employer connections

• Ilmiöihin syvennytään havainnoiden, osallistuen ja kohdaten asiakkaita tai kävijöitä sekä työntekijöitä aidoissa toimintaympäristöissä. Toimintaympäristöt valitaan alueellisten tarpeiden pohjalta tai mahdollisesti yhdistyen kehittämishankkeeseen. Kehittämishankkeeseen tutustuminen yhdistyy opintokokonaisuuden työhön
• Tarkoituksena on työskennellä samassa työelämän toimintaympäristössä SOS01 Sosiaalialan asiakastyön menetelmät -opintojaksolla ja SOS03 Sosiaalisen kuntoutuksen menetelmät -opintojaksolla (ei soskir-opiskelijat). Toimintaympäristöihin perehdytään tulevan työelämässä tapahtuvan asiakkaiden tai asiakasryhmien ohjauksen tai yhteistyön käynnistämiseksi.
• OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunniltemassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että opintojakson osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Completion alternatives

• Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op: osallistuminen ennalta sovittuun työelämäyhteistyöhön/hankkeeseen ja sen tarkastelu teoreettisesti
• Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja: Niemelä, M. & Saari, J. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Lisäksi luentotaltioinnit.

Student workload

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista lähiopetukseen osallistumista, paneutuvaa ja tasapuolista tiimityöskentelyä sekä työskentelyä työelämässä.

Assessment criteria, approved/failed

- numeerinen: täydennettävä - 5

Qualifications

ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opintojaksot suoritettuna tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta

Further information

• opintojaksolle edellytetään ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opinnot tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta
• Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-ohjeita

Go back to top of page