Family work and child protection (5cr)
Code: PER0005A15S-3010
General information
- Enrollment
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.09.2019 - 29.11.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Oulu
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 500
- Degree programmes
- BA of Social Services, Diaconal Work
- Teachers
- Sirpa Salmela
- Tuomo Lyhty
- Course
- PER0005A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Family work and child protection PER0005A15S-3010. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen lapsen ja nuoren tukemisessa sekä kasvuolojen riskitekijöiden merkityksen lastensuojelua aiheuttavina tekijöitä
- ymmärtää perhetyön ja lastensuojelun ja merkityksen ylisukupolvisen huono-osaisuuden katkaisemisessa
- osaa tunnistaa yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset syrjäytymisriskit nuoruudessa
- tuntee lapsi- ja perhetyön ja lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tietää keskeisen lastensuojelua ja perhetyötä ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa dokumentoida ja arvioida suunnitelmallisen perhetyön prosessin
Content
- kasvuolojen riskitekijät
- perhetyö ja lastensuojelu
- nuoruuden syrjäytymisriskit
- perhe- ja lastensuojelun toimintaympäristöt
- lastensuojelua ja perhetyötä koskeva lainsäädäntö
- perhetyön suunnitelmallinen dokumentaatio
Materials
Tehtävissä tulee hyödyntää luentoja, lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia sekä ajankohtaista lähdemateriaalia lastensuojelu- ja perhetyöstä. Tarkempi lähdemateriaali löytyy Moodlesta.
Teaching methods
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää kasvuolojen merkityksen lapsen ja nuoren tukemisessa sekä kasvuolojen riskitekijöiden merkityksen lastensuojelua aiheuttavina tekijöitä
- ymmärtää perhetyön ja lastensuojelun ja merkityksen ylisukupolvisen huono-osaisuuden katkaisemisessa
- osaa tunnistaa yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset syrjäytymisriskit nuoruudessa
- tuntee lapsi- ja perhetyön ja lastensuojelun keskeisimmät toimintaympäristöt ja toimijat
- tietää keskeisen lastensuojelua ja perhetyötä ohjaavan ja velvoittavan lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa dokumentoida ja arvioida suunnitelmallisen perhetyön prosessin
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
- opiskelija osaa tunnistaa osallisuutta lisäävät / syrjäytymistä ennaltaehkäisevät tekijät
- opiskelija tuntee lastensuojelun ja perhetyön osa-alueet
- opiskelija ymmärtää lastensuojeluprosessin monimuotoisuuden ja hahmottaa lastensuojelun eri tasot
- opiskelija ymmärtää perhetyön osana lastensuojeluprosessia
- opiskelija osaa soveltaa lastensuojelu- ja sosiaalihuoltolakia lastensuojeluprosessin eri vaiheissa
- opiskelija ymmärtää sosiaalisen verkoston ja viranomaisverkoston merkityksen lastensuojeluprosessissa
- opiskelija tuntee osallistavan dokumentoinnin mahdollisuudet lastensuojelussa
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso muodostuu tavoitteiden kannalta keskeisten sisältöalueiden luennoista sekä kahdesta tehtävästä.
Paritehtävässä opiskelijat syventyvät case-tehtävän avulla lapsiperheiden asiakasprosessin ja lastensuojeluprosessin osa-alueisiin. Menetelmätorilla tiimit esittelevät (toiminnallisesti toteutettuna) erilaisia perhetyössä ja lastensuojelussa käytettäviä menetelmiä.
Tarkempi tehtävien esittely Moodlessa.
Employer connections
Opiskelijat voivat tiimitehtävien osalta haastatella työntekijöitä tai asiakkaita.
Completion alternatives
Paritehtävän voi perustelluista syistä tehdä yksin. Menetelmätoritehtävän osalta suoritustapa katsotaan erikseen.
Valinnaisesta suoritustavasta tulee aina hyvissä ajoin etukäteen keskustella opintojakson vastaavan lehtorin ja opinto-ohjaajan kanssa.
Qualifications
Edellyttää ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden hyväksyttyä suorittamista tai vastaavia tietoja.
Further information
Edellyttää Moodlen ja Collaboraten hallintaa
AHOT, noudatetaan syksyn 2019 uusia aho-ohjeita.