Skip to main content

Ethics and professionalism in the social, health and church sectors (4cr)

Code: YHT1004A15S-3024

General information


Enrollment
03.09.2018 - 21.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.01.2019 - 01.03.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Sanna-Maija Kohonen
Sampo Sivula
Riia Lamminmäki
Maarit Heusala
Course
YHT1004A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Ethics and professionalism in the social, health and church sectors YHT1004A15S-3024. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Content scheduling

Opintojakso toteutuu sosionomiopintojen aloitusvaiheessa

Objective

Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman alan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- osaa jäsentää asiakkaan / potilaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa käyttää kirjallista viestintää opiskelussa

Content

- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
- opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä

Materials

KIRJALLISESSA OPPIMISTEHTÄVÄSSÄ HYÖDYNNETTÄVÄ MATERIAALI:
- Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Helsinki: Tammi.
- Talentia (2017). Arki, arvot ja etiikka: Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Helsinki: Talentia. Saatavilla http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
- Särkelä, A. (2001 tai uudempi). Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.
- Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
- YHT 1 -luennot (viitattava vähintään yhteen luentoon)
HUOM! On suositeltavaa käyttää sekä Juujärven että Särkelän teoksia. Jos se ei kirjojen saatavuuden vuoksi ole mahdollisia, myös toinen riittää.
SOSIONOMIOPISKELIJAN OPPIMISTEHTÄVÄN LISÄMATERIAALI, KUN OPISKELIJAN TUTKINTOON SISÄLTYY MYÖS MUU KELPOISUUS
Lastentarhanopettajan kelpoisuus:
Lastentarhaopettajaliitto (2005). Lastentarhanopettajan ammattietiikka. Saatavilla Diakin kirjastossa, Saatavilla verkkoaineistona

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
•keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
•ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
•ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
•asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
•opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä
•Sosionomiopiskelija tuntee sosiaalialan ammatin taustalla olevan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tietoperustan

•Opiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.
•Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
•Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja Ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.
•Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään
Opintosuorituksen kuvaus
Osasuoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Osasuorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
Osasuoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä ja saavat siihen oppimisalustalla vertaisohjausta toisiltaan. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattialan että suomenkielen opettajilta.
Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -osasuorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa

Employer connections

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Student workload

Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää.

Assessment criteria, approved/failed

Numeerinen: täydennettävä, 1- 5

Qualifications

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.

Further information

Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti.

Go back to top of page