Premises of social work with adults and young people (5cr)
Code: AIK0105A15S-3013
General information
- Enrollment
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.01.2019 - 25.04.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Pirjo Helminen
- Susanna Tanskanen
- Course
- AIK0105A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Premises of social work with adults and young people AIK0105A15S-3013. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Opintojakso toteutuu lukukauden alussa
Objective
Opiskelija
- tuntee köyhyyttä ja toimeentulo-ongelmia tuottavia mekanismeja yhteiskunnassa
- tuntee syrjäytymistä ja osallisuutta koskevaa tutkimusta ja osaa analysoida syvimmän syrjäytymisen ilmiöitä
- osaa tunnistaa ja ehkäistä ylisukupolvista huono-osaisuutta tuottavia mekanismeja
- ymmärtää arkielämän hallinnan ja sosiaalisten ongelmien kuten työttömyyden ja päihde- ja mielenterveysongelmien merkityksen asiakastyössä
- tuntee osattomuuden ja yksinäisyyden ulottuvuudet sosiaali- ja kirkonalan työssä
- osaa analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Accomplishment methods
Itsenäinen työskentely, Seminaari, Tiimitehtävä, Suullinen esitys, Verkkokeskustelu, Osallistuminen lähiopetukseen, Pienryhmätyöskentely
Content
- köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
- ylisukupolvinen huono-osaisuus
- osattomuus ja yksinäisyys
- ihmisoikeudet
Materials
Ilmiön analyysissä käytetään vähintään seuraavia lähteitä:
• Luentoja ja luentotaltiointeja
• Saari, J., & Niemelä, M. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa myös Internet-lähteenä.
• Keskeiseen ilmiöön liittyen vähintään kahta tieteellistä tutkimusartikkelia, valitaan itsenäisesti (ks. ohje Miten löydän tieteellisen artikkelin)
• havainnot, kokemukset ja haastattelut opintokäynneiltä mahdollisuuksien mukaan
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt :
-köyhyys- ja syrjäytymistutkimus
-ylisukupolvinen huono-osaisuus
-osattomuus ja yksinäisyys
-ihmisoikeudet
Opiskelija:
•tuntee aikuissosiaalityön ja nuorisososiaalityön määrittelyn (kohderyhmän, tavoitteet, sisällöt ja keskeisen lainsäädännön)
•ymmärtää syrjäytymistä ja osallisuutta koskevan kansallisen ja kansainvälisen tutkimuksen merkityksen asiakastyön tukena
•osaa analysoida köyhyyden ja huono-osaisuuden, työttömyyden, asunnottomuuden, velkaantumisen, rikollisuuden sekä osattomuuden ja yksinäisyyden merkityksen syrjäytymistä ja ylisukupolvista huono-osaista tuottavina ilmiöinä
•osaa havainnoida ja analysoida ihmisoikeuksien toteutumista marginaalisissa asemissa olevien ihmisten kohtaamisissa
Opinintosuorituksen kuvaus:
Opiskelija perehtyy ennen opintojakson alkua MoodleRooms –sivustoon ja Juho Saaren nauhoitettuun luentoon huono-osaisuudesta. Opiskelijan osallistuminen orientaatioluentoon xx.xx.2018 on välttämätöntä opintojakson alkaessa. Ensimmäisellä lähijaksolla muodostetaan pitkäkestoiset tiimit syksyn sosiaalialan opintojaksoihin. Opiskelija osallistuu aktiivisesti tiimityöskentelyyn opintojakson ajan. Tiimeille sovitaan työelämäyhteistyötaho.
Lähiopetuksessa opiskelija osallistuu luennoille ja tuntiharjoitteisiin. Lähiopetus keskittyy syrjäytymisen ja huono-osaisuuden ilmiöihin ja niiden ratkaisumahdollisuuksiin. Lähiopetuksessa on mukana asiantuntijoita.
Opintojakson aikana opiskelijatiimi käy opintokäynnillä työelämäyhteistyötahon luona ja osallistuu vähintään kerran elintarvikejakeluun/ vapaaehtoistoimintaan.
Opiskelijatiimi työstää valittuun syrjäytymisen ja huono-osaisuuden ilmiöön liittyvää oppimistehtävää. Tehtävän kirjallinen osuus perustuu tutkimuskirjallisuuteen sekä opintokäyntien havaintoihin, kokemuksiin ja haastatteluihin. Näiden pohjalta tiimi analysoi valitsemaansa ilmiötä. Opiskelijatiimi suunnittelee lisäksi osallistavan, ilmiötä havainnollistavan esityksen muulle opiskelijaryhmälle ja työelämätahoille.
Employer connections
• Ilmiöihin syvennytään havainnoiden, osallistuen ja kohdaten asiakkaita tai kävijöitä sekä työntekijöitä aidoissa toimintaympäristöissä. Toimintaympäristöt valitaan alueellisten tarpeiden pohjalta tai mahdollisesti yhdistyen kehittämishankkeeseen. Kehittämishankkeeseen tutustuminen yhdistyy opintokokonaisuuden työhön
• Tarkoituksena on työskennellä samoissa työelämän toimintaympäristöissä myös Muutossosiaalityö- ja Sosiaalialan asiakastyön menetelmät -opintojaksoilla. Toimintaympäristöihin perehdytään tulevan työelämässä tapahtuvan asiakkaiden tai asiakasryhmien ohjauksen tai yhteistyön käynnistämiseksi.
• OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunniltemassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Completion alternatives
• Analysoiva yksilötyöskentely työelämässä 3 op:Osallistuminen ennalta sovittuun työelämäyhteistyöhön/hankkeeseen ja sen tarkastelu teoreettisesti
• Kirjatentti 2 op uusintatenttipäivänä ilman materiaaleja: Niemelä, M. & Saari, J. (toim.) (2013). Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Teemakirja, 10.Helsinki. Kelan tutkimusosasto. Lisäksi luentotaltioinnit.
Student workload
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista lähiopetukseen osallistumista ja tiimityöskentelyä sekä työelämäyhteistyötä lähipäivien ulkopuolella
Assessment criteria, approved/failed
- numeerinen: täydennettävä - 5
Qualifications
ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opintojaksot suoritettuna tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta
Further information
• opintojaksolle edellytetään ensimmäisen temaattisen kokonaisuuden opinnot tai vastaavat tiedot, ammatillisuuden perustaidot tiimissä ja työelämässä tehtävään yhteistyöhön ja MoodleRooms-järjestelmän hallinta
• Noudatetaan voimassa olevia Diakin AHOT-ohjeita