Old age (2cr)
Code: YHT4002A15S-3024
General information
- Enrollment
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2019 - 22.02.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Seija Utriainen
- Course
- YHT4002A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Old age YHT4002A15S-3024. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhuspolitiikkaa ohjaavia arvoja
- osaa toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa toimintakyvyn edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen
Content
- vanhuus monitieteellisenä elämänvaiheena
- vanhuspolitiikan kansalliset ja kansaiväliset linjaukset
- toimintakyvyn tukeminen
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
Location and time
Opintojakso toteuteutuu verkko-opiskeluna.
Opintojakson orientaatio toteutetaan lukujärjestyksessä mainittuna aikana (Collaboration tai luokassa lähiopintoina).
Jaksolle osallistuminen edellyttää orientaatioon osallistumista.
Materials
•Danielsbacka, Mirkka; Tanskanen, Antti; Hämäläinen, Hans; Pelkonen, Inka; Haavio-Mannila, Elina; Rotkirch, Anna; Karisto, Antti ja J.P. Roos. 2013: Sukupolvien vuorovaikutus. Auttaminen ja yhteydenpito suurten ikäluokkien ja heidän lastensa elämässä. (sivut 39-92)Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja D 58/2013. ISBN 978-952-226-129-8 (painettu), ISBN 978-952-226-130-4 (pdf).http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/502cc6b57a5b9538d04618f660664081/1502104058/application/pdf/2900705/Sukupolvien%20Vuorovaikutus_net.pdf
•Heikkinen, Eino & Rantanen, Taina. 2013. Gerontologia. Kustannus Oy Duodecim. (LUVUT 1,2 ja 3) Huom. useita painoksia, kaikki käyvät.
•Heimonen, Sirkka-Liisa ja Pohjolainen, Pertti (toim.) 2009.Toimintakyvyn laaja-alainen arviointi ja toimintakyvyn tukeminen.
•Kivelä, Sirkka-Liisa. 2012. Hyviä vuosia – arvokas ja turvallinen ikääntyminen. Helsinki, Kirjapaja.
•Kirkon vanhustyön strategia 2015. http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/DF0ABA2ACB69098AC225770A0037182B/$FILE/kirkonvanhustyonstrategia.pdf
•Näslindh-Ylispangar, Anita. 2012 Vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin ja hyvän elämän edistäminen. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Vanhuspalvelulaki ja laatusuositus
Teaching methods
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää ikääntymistä, ikääntyvien ja vanhuuden elämäntilanteita ja elämänkulkua monitieteellisistä lähtökohdista
- tuntee vanhustyötä ohjaavia arvoja, tavoitteita ja sisältöjä
- tuntee keskeisen lainsäädännön ja laatusuositukset
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vanhuusiän erityisyyteen ja moninaisuuteen
Ydinsisällöt
•vanhuus monitieteellisenä elämänvaiheena
•vanhuspolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
•vanhuuden moninaisuus ja toimintakyky
•Vanhuspalvelulaki ja laatusuositukset
Opintojakso sisältää Oppimistehtävän 2 op, joka arvioidaan suoritettu (S) / täydennettävä (kaikki vaiheet suoritettuna)
Employer connections
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
International connections
Ei tarvita aikaisempaa osaamista.
Completion alternatives
Hopsin mukaisesti, erikseen sovitusti. Tehtävä soveltuu myös yksilötyöksi.
Qualifications
Ei tarvita aikaisempaa osaamista.
Further information
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen ilman lainsäädäntöosuutta voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun sekä diakonia-ammattikorkeakoulun ahot-käytäntöjen mukaisesti.