Skip to main content

Emergence and the contents of the Old Testament (2cr)

Code: DKT2102A15S-3012

General information


Enrollment
03.09.2018 - 21.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.02.2019 - 24.05.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Jari Visto
Course
DKT2102A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Emergence and the contents of the Old Testament DKT2102A15S-3012. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- tuntee Vanhan testamentin sisällön päälinjat

Content

- Vanhan testamentin keskeinen sisältö (luominen, historiateokset, profeettatekstit, apokalyptiikka)

Materials

Kuula, K., Nissinen, M. & Riekkinen, W. (2008). Johdatus Raamattuun (2. tark. ja korj. p.). Helsinki: Kirjapaja, s. 19 - 176 (osio Vanha testamentti). Myös vanhemmat painokset käyvät.
Saatavuus Diakin kirjastossa

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
•ymmärtää Vanhan testamentin kirjojen pitkän syntyhistorian ja kokonaisuuden muotoutumisen toimitustyönä
•oivaltaa Vanhan testamentin tekstien käyttökelpoisuuden seurakuntatyössä ja pohtii niiden tulkinnan haasteita
- oppii arvioimaan tutkitun tiedon pohjalta kriittisesti erilaisia Vanhasta testamentista esitettyjä väitteitä
Opintosuoritusten kuvaus
Opintojakson aloitus
•Tutkivaan otteeseen ja avoimeen keskusteluun rohkaisevan ilmapiirin luominen
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen yhdessä
•Tarvittaessa pienryhmien muodostaminen
Luento-opetus
Johdatus Vanhaan testamenttiin
1.Opiskelija saa yleiskuvan Vanhasta testamentista, sen tutkimuksesta ja tulkinnan haasteista
2.Opiskelija saa tukea suoritettavan kirjallisuuden itsenäiseen lukemiseen ja pystyy liittämään opiskeltavat asiat aiempiin tietoihinsa.
3.Opiskelija saa välineitä teologisen tutkimustiedon hyödyntämiseen ja oman raamattukäsityksensä reflektointiin (jatkoa opintojaksolle DKT11 Uuden testamentin synty ja sisältö)
Osana opetusta voidaan toteuttaa pienimuotoisia soveltavia ja toiminnallisia ryhmätyöskentelyjä Vanhan testamentin teksteistä (esim. raamatturyhmät tai tekstitehtävä). Tekstitehtävässä opiskelijat perehtyvät yhteen Vanhan testamentin tekstiin, sen alkuperäiseen syntykontekstiin ja merkitykseen ja pohtivat tekstin ajankohtaista, soveltavaa tulkintaa esim. toiminnallisen tuotoksen avulla. Mahdolliseen ryhmätehtävään ei liity erillistä kirjallista tuotosta ja se arvioidaan asteikolla hyv./hyl.
Lukupäiväkirja
Tarkempi perehtyminen Vanhan testamentin syntyyn ja sisältöön tapahtuu pari- tai yksilötyönä suoritettavan oppimistehtävän avulla. Parityöskentely on ensisijainen ja suositeltava vaihtoehto. Opiskelijat lukevat suoritettavan kirjallisuuden (ks. alla) ja kirjoittavat sen pohjalta lukupäiväkirjan, jossa käyvät keskustelua kirjan esittämien tietojen kanssa ja pohtivat omaa suhdettaan Vanhaan testamenttiin ja sen tieteelliseen tutkimukseen (vrt. DKT11). Tarkempi ohje oppimisalustalla.
Tehtävä palautetaan oppimisalustalle ja se arvioidaan numeerisesti 1-5.
Työskentelyn loppureflektio
Lukupäiväkirjatyöskentelyn herättämiä ajatuksia, epäselviksi jääneitä kysymyksiä ja opitun ammatillista merkitystä sekä Vanhan testamentin tekstien käyttöä ja tulkintaa kirkossa reflektoidaan lopuksi yhdessä.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan (sovittava ennen kurssin alkua).
Vaihtoehtoinen suoritustapa: laajennettu lukupäiväkirjatehtävä teoksista:
- Johdatus Raamattuun, s. 19 - 176.
- Lisäkirjallisuus tarkentuu!

Further information

AHOT
Yliopistolliset teologian perusopinnot (eksegetiikka)

Go back to top of page