Data and methods of analysis (5cr)
Code: TKI0205Y15S-3003
General information
- Enrollment
- 03.09.2018 - 21.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2019 - 31.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- MA of Social Services and Health Care
- Teachers
- Titta Riihimäki
- Susanna Hyväri
- Hannu Piiroinen
- Elina Turunen
- Course
- TKI0205Y15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Data and methods of analysis TKI0205Y15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
After completing the study unit, students will be able to:
- Apply appropriate data analysis methods in their research, development and innovation activities
- Implement and evaluate R&D projects in a working life oriented manner
- Critically analyse and evaluate factors that impact on the reliability and ethicalness of data
- Present the results of R&D projects in a reliable manner
Content
- Data analysis methods and their application
- Assessing the ethicalness of R&D
- Assessing the reliability of data
- Reporting of an RDI project
Materials
Analyysimenetelmistä ja luotettavuudesta katso TKI01:n kirjallisuusluettelo.
Lisäksi tutkimusetiikan kirjallisuutta:
Clarkeburn, H.& Mustajoki, A. (2007).Tutkijan arkipäivän etiikka.Tampere: Vastapaino.
Hallamaa, J., Launis, V., Lötjönen, S. & Sorvali, I. (toim.) (2006). Etiikkaa ihmistieteille. Helsinki: STKS.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa (HTK-ohje 2012).http://www.tenk.fi/fi/htk-ohje
Kuula, A., (2011) Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Lagström, H., Pösö, T., Rutanen, N.& Vehkalahti, K. (toim.) (2010). Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, Nuorisotutkimusverkosto.
Mäkelä, K. & Stenius, K. (2007). Ethical control of social and behavioral research in Finland. Helsinki: Stakes.
Pohjola, A. (toim.) (2003). Eettisesti kestävä sosiaalitutkimus. Rovaniemi : Lapin yliopisto.
Teaching methods
Opintokokonaisuus rakentuu kahdesta lähiopetuspäivästä ja kaksiosaisesta (A+B) oppimistehtävästä. Se liittyy läheisesti myös opinnäytetyöprosessiin.
1. lähipäivä: Teema: Aineiston analyysImenetelmät
Lähipäivässä keskitytään aineiston analyysimenetelmiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio A. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä:
OSA A: Kuvaa opinnäytetyössäsi käytettävää aineiston analyysimenetelmää kirjallisuuden ja esimerkkien avulla. Kerro tehtävässäsi miksi ja miten päädyit juuri kyseiseen menetelmään ja miten, aivan konkreettisesti, tulet analyysimenetelmää käyttämään opinnäytetyössäsi. Menetelmän esittelyssä sinun tulee käyttää vähintään kolmea menetelmäkirjaa, joista yhden tulee olla vieraskielinen. Osan A laajuus 3-4 sivua.
2. lähipäivä: Teema: Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
Lähipäivässä keskitytään opinnäytetyön prosessin (tiedonhankinta, analyysi ja tulosten esittäminen) luotettavuuden ja eettisyyden arviointiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio B. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä:
OSA B: Kuvaa opinnäytetyösi eettisyys- ja luotettavuusnäkökulmia. Pohdi, millaisia eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyviä seikkoja kohtaat aineiston analyysissä ja tulosten julkistamisessa. Käytä pohdinnassasi vähintään kolmea metodilähdettä. Osan B laajuus 3-4 sivua.
Tehtävän kokoaminen:
Liitä osa A ja osa B yhdeksi kokonaisuudeksi ja tee dokumentille kansilehti, sisällysluettelo ja yksi molemmille tehtäville yhteinen lähdeluettelo. Merkitse lähteet Diakin ohjeiden mukaisesti APA 6-tyyliä käyttäen.
Tehtävän tavoitepituus on enintään 7 tekstisivua, joiden ulkopuolelle jäävät siis kansilehti, sisällysluettelo ja lähdeluettelo.
Voit laatia tehtäväsi siitä näkökulmasta, että voit hyödyntää sitä soveltuvin osin osana opinnäytetyötäsi. Oppimistehtävän voi tehdä parina tai pienessä ryhmässä, joka on sama kuin opinnäytetyön tekijäpari/ryhmä.