Skip to main content

Data and methods of analysis (5cr)

Code: TKI0205Y15S-3003

General information


Enrollment
03.09.2018 - 21.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 31.05.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
MA of Social Services and Health Care
Teachers
Titta Riihimäki
Susanna Hyväri
Hannu Piiroinen
Elina Turunen
Course
TKI0205Y15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Data and methods of analysis TKI0205Y15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

After completing the study unit, students will be able to:
- Apply appropriate data analysis methods in their research, development and innovation activities
- Implement and evaluate R&D projects in a working life oriented manner
- Critically analyse and evaluate factors that impact on the reliability and ethicalness of data
- Present the results of R&D projects in a reliable manner

Content

- Data analysis methods and their application
- Assessing the ethicalness of R&D
- Assessing the reliability of data
- Reporting of an RDI project

Materials

Analyysimenetelmistä ja luotettavuudesta katso TKI01:n kirjallisuusluettelo.
Lisäksi tutkimusetiikan kirjallisuutta:
Clarkeburn, H.& Mustajoki, A. (2007).Tutkijan arkipäivän etiikka.Tampere: Vastapaino.
Hallamaa, J., Launis, V., Lötjönen, S. & Sorvali, I. (toim.) (2006). Etiikkaa ihmistieteille. Helsinki: STKS.
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa (HTK-ohje 2012).http://www.tenk.fi/fi/htk-ohje
Kuula, A., (2011) Tutkimusetiikka. Aineistojen hankinta, käyttö ja säilytys. Tampere: Vastapaino.
Lagström, H., Pösö, T., Rutanen, N.& Vehkalahti, K. (toim.) (2010). Lasten ja nuorten tutkimuksen etiikka. Helsinki: Nuorisotutkimusseura, Nuorisotutkimusverkosto.
Mäkelä, K. & Stenius, K. (2007). Ethical control of social and behavioral research in Finland. Helsinki: Stakes.
Pohjola, A. (toim.) (2003). Eettisesti kestävä sosiaalitutkimus. Rovaniemi : Lapin yliopisto.

Teaching methods

Opintokokonaisuus rakentuu kahdesta lähiopetuspäivästä ja kaksiosaisesta (A+B) oppimistehtävästä. Se liittyy läheisesti myös opinnäytetyöprosessiin.
1. lähipäivä: Teema: Aineiston analyysImenetelmät
Lähipäivässä keskitytään aineiston analyysimenetelmiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio A. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä:
OSA A: Kuvaa opinnäytetyössäsi käytettävää aineiston analyysimenetelmää kirjallisuuden ja esimerkkien avulla. Kerro tehtävässäsi miksi ja miten päädyit juuri kyseiseen menetelmään ja miten, aivan konkreettisesti, tulet analyysimenetelmää käyttämään opinnäytetyössäsi. Menetelmän esittelyssä sinun tulee käyttää vähintään kolmea menetelmäkirjaa, joista yhden tulee olla vieraskielinen. Osan A laajuus 3-4 sivua.
2. lähipäivä: Teema: Tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
Lähipäivässä keskitytään opinnäytetyön prosessin (tiedonhankinta, analyysi ja tulosten esittäminen) luotettavuuden ja eettisyyden arviointiin. Siihen valmistaudutaan tekemällä oppimistehtävän osio B. Sitä ei palauteta etukäteen palautuskansioon, mutta tiedoston tulee olla opiskelijan käytettävissä lähipäivänä:
OSA B: Kuvaa opinnäytetyösi eettisyys- ja luotettavuusnäkökulmia. Pohdi, millaisia eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyviä seikkoja kohtaat aineiston analyysissä ja tulosten julkistamisessa. Käytä pohdinnassasi vähintään kolmea metodilähdettä. Osan B laajuus 3-4 sivua.
Tehtävän kokoaminen:
Liitä osa A ja osa B yhdeksi kokonaisuudeksi ja tee dokumentille kansilehti, sisällysluettelo ja yksi molemmille tehtäville yhteinen lähdeluettelo. Merkitse lähteet Diakin ohjeiden mukaisesti APA 6-tyyliä käyttäen.
Tehtävän tavoitepituus on enintään 7 tekstisivua, joiden ulkopuolelle jäävät siis kansilehti, sisällysluettelo ja lähdeluettelo.
Voit laatia tehtäväsi siitä näkökulmasta, että voit hyödyntää sitä soveltuvin osin osana opinnäytetyötäsi. Oppimistehtävän voi tehdä parina tai pienessä ryhmässä, joka on sama kuin opinnäytetyön tekijäpari/ryhmä.

Go back to top of page