Ethics and professionalism in the social, health and church sectors (4cr)
Code: YHT1004A15S-3027
General information
- Enrollment
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.08.2019 - 15.11.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Elina Johansson
- Maarit Heusala
- Course
- YHT1004A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Ethics and professionalism in the social, health and church sectors YHT1004A15S-3027. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Opintojakso toteutuu sosionomiopintojen aloitusvaiheessa
Objective
Opiskelija
- osaa jäsentää ammatillisuuden monitieteelliset lähtökohdat ja tulevaisuuden muutoshaasteet
- tietää oman alan historian ja keskeiset käsitteet
- osaa analysoida eettisen toimintansa taustalla olevia ihmiskäsityksiä ja arvoja
- osaa jäsentää asiakkaan / potilaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä
- tietää Diakin arvopohjan ja perustehtävän koulutusjärjestelmässä
- osaa käyttää kirjallista viestintää opiskelussa
Content
- keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
- ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
- ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
- asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
- opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä
Materials
SOSIONOMIN AMMATTIEETTISESSÄ OPPIMISTEHTÄVÄSSÄ HYÖDYNNETTÄVÄ MATERIAALI:
- Juujärvi, S., Pesso, K., Myyry, L. (2007). Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. (Sivut 7 - 102, 131 - 266). Helsinki: Tammi. (mahdollinen vaihtoehtoinen kirjallisuus esitetään opintojakson käynnistyessä)
- L 812/2000 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Saatavilla http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
- Talentia (2017). Arki, arvot ja etiikka: Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. Helsinki: Talentia. Saatavilla http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
- Särkelä, A. (2001 tai uudempi). Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.
- Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
SOSIONOMIOPISKELIJAN OPPIMISTEHTÄVÄN LISÄMATERIAALI, KUN OPISKELIJAN TUTKINTOON SISÄLTYY MYÖS MUU KELPOISUUS
Lastentarhanopettajan kelpoisuus:
Lastentarhaopettajaliitto (2005). Lastentarhanopettajan ammattietiikka. Saatavilla Diakin kirjastossa, Saatavilla verkkoaineistona
Diakonin kelpoisuus:
- Diakoniatyöntekijöiden liitto ja Diak (2016). Diakoniatyöntekijän eettiset ohjeet. Saatavilla http://www.dtl.fi/uploads/DTL_eettisetohjeet_2016.pdf
- Suomen ev.-lut. kirkko (2010). Diakonian viranhaltijan ydinosaaminen 2010. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$FILE/diakonia_yo.pdf
Kirkon nuorisotyönohjaajan kelpoisuus:
- Kirkon Nuorisotyöntekijöiden Liitto. Eettiset ohjeet. Saatavilla 15.12.2016 http://www.knt.fi/liitto/perustietoa/eettiset-ohjeet/
- Suomen ev.-lut. kirkko (2010) Kirkon nuorisotyönohjaajan ydinosaamiskuvaus. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$file/nuorisott_yo.pdf
Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan kelpoisuus:
- Suomen ev.-lut. kirkko (2011). Kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan ydinosaaminen. Saatavilla http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/F69989152F5F3B0AC2257744002BF5ED/$FILE/Kirkon%20varhaiskasvatuksen%20ohjaaja.pdf
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
•keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
•ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
•ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
•asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
•opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä
•Sosionomiopiskelija tuntee sosiaalialan ammatin taustalla olevan yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisen tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan
•Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelija tuntee ammatin taustalla olevan hoitotieteen- ja muiden terveystieteiden tietoperustan ja kirkonalan opiskelija diakonian ja kristillisen kasvatuksen ammatteihin liittyvän teologisen tietoperustan
•Opiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.
•Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
•Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja Ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.
•Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään
Opintosuorituksen kuvaus
Osasuoritus antaa perustan opiskelijan eettiselle- ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle. Osasuorituksessa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
Osasuoritukseen kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisessa suorituksissa.
Lähijaksot ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista lähijaksojen toimintaan. Etäjaksoilla opiskelijat työstävät oppimistehtäväänsä ja saavat siihen oppimisalustalla vertaisohjausta toisiltaan. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattialan että suomenkielen opettajilta.
Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -osasuorituksen tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa
Employer connections
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Completion alternatives
Tentti (Suoritettava materiaali)
Student workload
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää.
Assessment criteria, approved/failed
Numeerinen: täydennettävä, 1- 5
Qualifications
Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
Further information
Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
Osa opetuksesta voidaan toteuttaa suurryhmissä.
AHOT: YHT1004A15S, Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan etiikka ja ammatillisuus (4 op)
- Opiskelija suorittaa tämän opintojakson, koska
>> opintojakso on tärkeä opintoihin orientoitumisen, ryhmäytymisen ja tiimityöskentelyn kannalta
>> jaksossa on vahva yhteys Diakin kirjalliseen viestintään
- Opintojakson voi suorittaa myös MyDiakissa ilmenevällä vaihtoehtoisella suoritustavalla
>> Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella suoritustavalla ja saa siitä hylätyn, ei hän voi hakea enää opintojaksosta AHOTia vaan suorittaa kurssin annettujen ohjeiden mukaan.