Skip to main content

Disability (2cr)

Code: YHT3002A15S-3035

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.09.2019 - 20.09.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Hanna Lamberg
Course
YHT3002A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Disability YHT3002A15S-3035. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- ymmärtää vammaisuuden osana ihmisen olemisen moninaisuutta
- ymmärtää vammaisuuden erilaisia ilmenemismuotoja, elämäntilanteita ja elämänkulkua
- osaa tukea toimintakykyä, osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta
- tuntee vammaispolitiikkaa ohjaavia arvoja
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa vammaisuuteen

Content

- vammaisuus, esteettömyys ja osallisuus
- vammaispolitiikan kansalliset ja kansaiväliset linjaukset
- oman ammatillisen kasvun reflektio

Materials

•Oikeus osallisuuteen ja yhdenvertaisuuteen. YK:n vammaisten henkilöiden
oikeuksien yleissopimuksen kansallinen toimintaohjelma 2018–2019. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2/2018. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3908-0
*Lokteva N (2012). Liikuntavammaisena Venäjällä ja Suomessa. Teoksessa T. Oikarinen & H.-L. Pölkki (toim.), Näkökulmia vammaisuuteen (s. 18-20). Helsinki: Vammaisfoorumi.
•Vehmas, S. (2013). Vammaisuus ja yhteiskunnallisesti luodut haitat. Juhlaesitelmä 4.12.2013 Helsingin yliopisto. Saatavilla https://journal.fi/janus/article/download/51161/15611/
•Teittinen, A. (2012). Vammaiskäsityksen kehityksestä Suomessa. Teoksessa T. Oikarinen & H.-L. Pölkki (toim.), Näkökulmia vammaisuuteen (s. 65-74). Helsinki: Vammaisfoorumi.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Rajala, P. (toim.) (2012). Saavu: Kirkon saavutettavuusohjelma. (Suomen ev.-lut. kirkon Kirkkohallituksen julkaisuja 2012:2). Helsinki: Suomen ev.lut. kirkko.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
Videot:
•Könkkölä K. [Kalle Könkkölä] (23.6.2013). Kallen nojatuoli ensimmäinen jakso (video). Saatavilla https://youtu.be/ruYCmMz-Xf0
•Yle areena. Perjantaidokkari (22.3.2016) Rampana rakkauden markkinoilla
Saatavilla https://www.youtube.com/watch?v=-NPRv351fS0
•Kehitysvammaliitto (9.10.2018) Monipuolista asumista kehittämässä
Saatavilla https://www.youtube.com/watch?v=7xEr1WU-mrM
•Vamlas säätio (5.4.2013). Marikan päivä (video). Saatavilla https://youtu.be/wv4XVgJSa_k
•Kehitysvammaliitto (28.10.2016) Palkkaa mut - kehitysvammaiset ihmiset työelämään
Saatavilla https://www.youtube.com/watch?v=qBepkRmyT6U

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Ydinsisällöt
•vammaisuus, esteettömyys ja osallisuus
•vammaispolitiikan kansalliset ja kansainväliset linjaukset
•ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio
Opiskelija ymmärtää ihmis- ja vammaisuuskäsityksen historia- ja yhteiskuntasidoksisuuden ja on valmis reflektoimaan omaa ihmiskäsitystään ja ammatillista suhdettaan vammaisuuteen.
Opiskelija tuntee vammaisuuden ilmenemismuotoja ja syitä.
Opiskelija tuntee vammaispolitiikkaa ohjaavia arvoja sekä sen nykyisiä kansallisia ja kansainvälisiä linjauksia ja osaa arvioida näiden merkitystä vammaisten henkilöiden osallisuudelle, itsemääräämisoikeudelle sekä toimintakyvyn tukemiselle.
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina.
Opinnot alkavat Collaborate -tapaamisella, johon osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle. Tapaamisen yhteydessä annetaan tarkennettu kuvaus ja ohjeistus verkkotehtävästä sekä tehdään ryhmäjako tehtävän suorittamista varten.
Verkossa tehtävä oppimistehtävä edellyttää suoritettavan opiskelumateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä.
Oppimistehtävä toteutuu noin 8 hengen ryhmissä kahdessa vaiheessa etenevinä puheenvuoroina.

Completion alternatives

Hopsin mukaisesti, erikseen sovitusti.
Tehtävä soveltuu myös yksilötyöksi.

Qualifications

Opiskelu edellyttää Moodlerooms ja Collaborate-ympäristön tuntemusta.

Go back to top of page