Skip to main content

Expertise and leadership in the work of public health nurses (3cr)

Code: TER0103A15S-3003

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.08.2019 - 29.11.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Health Care, Public Health Care

Unfortunately, no reservations were found for the realization Expertise and leadership in the work of public health nurses TER0103A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti työuran eri vaiheissa
- osaa tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- osaa ylläpitää ja kehittää tietoisuuttaan uusimmista oman ja lähitieteiden tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan ja toimia työryhmän vetäjänä tai lähiesimiehenä
- osaa arvioida yrittäjyyden edellytyksiä sosiaali- ja terveysalalla
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- osaa huolehtia omasta työterveydestään ja toimintakyvystään
- osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana erilaisissa medioissa

Content

- terveyden edistämisen johtaminen
- tiimin ja työryhmän johtaminen
- päätöksentekotaidot
- urasuunnittelu ja itsensä johtaminen
- työsuhdeosaaminen
- sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- elinikäinen oppiminen
- kriittinen reflektiivinen asiantuntijuus
- työhyvinvointi ja työnohjaus

Materials

- Alhanen,K., Kansanaho, A., Ahtiainen, O-P., Kangas, M., Soini, T. & Soininen, J. ( 2012) Työnohjauksen käsikirja. Helsinki: ProTammi.
- Haarala, P. (2014). Terveydenhoitajan ammatillisen osaamisen kuvaus. Terveydenhoitajakoulutuksesta valmistuvien osaamisalueet, tavoitteet ja keskeiset sisällöt. Saatavilla
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Sosiaali_ja_terveys/Terveydenhoitoty%C3%B6/Terveydenhoitajan_ammatillisen_osaamisen_kuvaus.pdf
- Helminen, J. (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita.
- Kymäläinen, H-R., Lakkala, M., Carver, E. & Kamppari, K. (2016). Opas projektityöskentelyyn. Tieteestä toimintaan -verkoston julkaisu 2016. Helsinki: Helsingin yliopisto. Saatavana verkkoversiona.
- Laaksonen, H. & Salin, S. (2019) (toim.). Iloa ja intoa johtamiseen. Käytännön eväitä sosiaali- ja terveysalan esimiestyöhön. Helsinki: Oppian.
- Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki. Gaudeamus.
- Rapp, S. (2015). Sisäinen yrittäjyys muutoksen tukena. ProGradu -tutkielma. Tampere : Tampereen yliopisto, Johtamiskoreakoulu
- Välinen, J. (2017). Sosiaali- ja terveysalan liiketoiminnan erityispiirteet. Tietoa alan yrittäjille. Opinnäytetyö. Turku: Turku AMK.

Teaching methods

TAVOITEKUVAUS:
Opiskelija
- Osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan tulevalla terveydenhoitajan työuralla.
- Ymmärtää elinikäisen oppimisen ja itsensä johtamisen merkityksen terveydenhoitajan työssä.
- Ymmärtää terveydenhoitajien lähiesimieheltä tai työryhmänvetäjältä vaadittavan keskeisen osaamisen.
- Ymmärtää yrittäjyyden merkityksen terveydenhoitotyössä.
- Osaa huolehtia omasta työhyvinvoinnista ja ymmärtää työnohjauksen merkityksen työssä jaksamisen tukena.
YDINSISÄLLÖT:
- Terveyden edistämisen johtaminen
- Tiimin ja työryhmän johtaminen
- Päätöksentekotaidot
- Urasuunnittelu ja itsensä johtaminen
- Työsuhdeosaaminen
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitotyössä
- Elinikäinen oppiminen
- Kriittinen, reflektiivinen asiantuntijuus
- Työhyvinvointi ja työnohjaus
OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
- Kirjallinen tehtävä (kirjallisessa tehtävässä hyödynnetään opiskeluajan ammatillisen kasvun portfoliota)
- Lähiopetus
- Kampuspäivä

Employer connections

Opiskelijat toteuttavat Terveydenhoitajaopiskelijoiden kampuspäivän ja mukaan kutsutaan Arcadan terveydenhoitajaopiskelijat.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa edellyttää opinto-ohjaajan kanssa käytyä HOPS-keskustelua. Vaihtoehtoisena suoritustapana on opintokokonaisuuden kirjallisen tehtävän tekeminen.

Student workload

3 op:n työ eli 81 tuntia opiskelijan työtä

Qualifications

Kuusi ensimmäistä temaattista kokonaisuutta suoritettu

Go back to top of page