Skip to main content

Contents of reformation and the techniques of the Lutheran Church (2cr)

Code: DKT2202A15S-3014

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.09.2019 - 19.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Tiina Ikonen
Course
DKT2202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Contents of reformation and the techniques of the Lutheran Church DKT2202A15S-3014. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa
- tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakonia- ja kasvatustyötä niiden avulla

Content

- myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
- luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan

Materials

Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171. (myös muut painokset käyvät)
Saatavuus Diakin kirjastossa.
JOKO Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita.s. 190-254.
TAI McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 491-596.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä Katekismus
- Lutherin Iso Katekismu
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat. Saatavuus Diakin kirjastossa.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/

Teaching methods

Tarkennetut tavoite- ja sisältökuvaus
•Opiskelija hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- Opiskelija saa yleiskuvan Lutherin ja merkittävimpien muiden reformaattoreiden ajattelusta, keskeisten luterilaisten tunnustuskirjojen sisällöstä ja luterilaisen opin myöhemmästä kehityksestä.
•Opiskelija tunnistaa luterilaisen uskon ja tunnustuksen ominaispiirteet kirkon kasvatus- ja diakoniatyössä ja saa välineitä luterilaisen uskon ajankohtaiseen soveltamiseen.
Oppimismenetelmät:
Luento-opetus
Kirjatentti (ensisijainen vaihtoehto) tai ryhmätehtävä
Tentissä suoritettavat teokset ks. Oppimateriaali alla.
Tentti voidaan toteuttaa pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmä/akvaariotenttinä. Kotitentissä tenttikirjoja ja muuta aineistoa voi vapaasti käyttää.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Vaihtoehtoinen suoritustapa on kirjatentti. Tentti voidaan toteuttaa myös pitkäkestoisena kotitenttinä, jossa materiaalia saa vapaasti käyttää.
Tentittävät teokset
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171.
McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 491-596.
Gassmann, G. & Hendrix, S. (2005). Johdatus luterilaiseen tunnustukseen. Helsinki: Kirjapaja. S. 11-47, 67-213.
Otteita Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä katekismus
- Lutherin Iso katekismus
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi numeerinen 1-5

Go back to top of page