Contents of reformation and the techniques of the Lutheran Church (2cr)
Code: DKT2202A15S-3014
General information
- Enrollment
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.09.2019 - 19.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- Teachers
- Tiina Ikonen
- Course
- DKT2202A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization Contents of reformation and the techniques of the Lutheran Church DKT2202A15S-3014. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Objective
Opiskelija
- osaa jäsentää keskiajan ja reformaation historiaa ja teologiaa sekä analysoida niiden merkitystä kristinuskon muotoutumisessa
- tuntee luterilaisen teologian keskeiset piirteet ja osaa jäsentää kirkon diakonia- ja kasvatustyötä niiden avulla
Content
- myöhäiskeskiajan ja reformaatioajan kristikunnan keskeiset kysymykset
- luterilaisen kirkon tunnustus ja oppi ja näiden vaikutus diakonian sekä kristillisen kasvatuksen teologiaan ja historiaan
Materials
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171. (myös muut painokset käyvät)
Saatavuus Diakin kirjastossa.
JOKO Pihkala, J. (2009). Uskoa tiedosta ja tietoa uskosta: Johdatus dogmatiikkaan. Helsinki: Edita.s. 190-254.
TAI McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 491-596.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Otteita seuraavista Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä Katekismus
- Lutherin Iso Katekismu
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat. Saatavuus Diakin kirjastossa.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/
Teaching methods
Tarkennetut tavoite- ja sisältökuvaus
•Opiskelija hahmottaa keskiajan ja reformaatiokauden merkityksen kristinuskon muotoutumisessa
- Opiskelija saa yleiskuvan Lutherin ja merkittävimpien muiden reformaattoreiden ajattelusta, keskeisten luterilaisten tunnustuskirjojen sisällöstä ja luterilaisen opin myöhemmästä kehityksestä.
•Opiskelija tunnistaa luterilaisen uskon ja tunnustuksen ominaispiirteet kirkon kasvatus- ja diakoniatyössä ja saa välineitä luterilaisen uskon ajankohtaiseen soveltamiseen.
Oppimismenetelmät:
Luento-opetus
Kirjatentti (ensisijainen vaihtoehto) tai ryhmätehtävä
Tentissä suoritettavat teokset ks. Oppimateriaali alla.
Tentti voidaan toteuttaa pitkäkestoisena kotitenttinä tai ryhmä/akvaariotenttinä. Kotitentissä tenttikirjoja ja muuta aineistoa voi vapaasti käyttää.
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan.
Vaihtoehtoinen suoritustapa on kirjatentti. Tentti voidaan toteuttaa myös pitkäkestoisena kotitenttinä, jossa materiaalia saa vapaasti käyttää.
Tentittävät teokset
Arffman, K. (2004). Kristinuskon historia. Helsinki: Edita. s.70-171.
McGrath, A. (2012) Kristillisen uskon perusteet. Johdatus teologiaan. Helsinki: Kirjapaja. s. 45-100, 491-596.
Gassmann, G. & Hendrix, S. (2005). Johdatus luterilaiseen tunnustukseen. Helsinki: Kirjapaja. S. 11-47, 67-213.
Otteita Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoista:
- Lutherin Vähä katekismus
- Lutherin Iso katekismus
- Augsburgin tunnustus: osio Tärkeimmät uskonkohdat www.evl.fi/tunnustuskirjat.
- Katekismus. Suomen Evankelis-luterilaisen kirkon kristinoppi. Hyväksytty kirkolliskokouksessa vuonna 1999. Helsinki: Edita. http://katekismus.fi/
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi numeerinen 1-5