Skip to main content

Methods and special issues in youth work in the church (3cr)

Code: KNA0303A15S-3005

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.08.2019 - 13.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Christian Youth Work
Teachers
Helena Kauppila
Course
KNA0303A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Methods and special issues in youth work in the church KNA0303A15S-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten, nuorten ja perheiden parissa - ymmärtää lasten ja nuorten kriisityöhön liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia kriisitilanteissa muiden ammattilaisten kanssa
- tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palveluohjauksen lähtökohdat

Content

- yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevat menetelmät
- kriisityö
- etsivä nuorisotyö ja nuorten palveluohjaus

Materials

KNA-jakson luentomateriaalit
Luentotallenteet:
o Erityisnuorisotyö: Nettiriippuvaisten poikien ryhmät (Toni Majola, Ville Viljakainen ja Jouko Porkka)
o Erityisnuorisotyö: Moottoripajatoiminta (Veijo Kiviluoma, Ville Viljakainen ja Jouko Porkka)
o Saapastoiminnan kehitys ja nykyisyys (Veijo Kiviluoma, Ville Viljakainen ja Jouko Porkka)
Muu materiaali:
o Kauppila Reijo A. 2011. Vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot: Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. Jyväksylä: PS-Kustannus
o Kopakkala Aku. 2011. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Helsinki: EDITA: Suomen Psykologiliitto ry.
o Pruuki Heli (toim.) 2008. Nuorten sielunhoidon käsikirja. Helsinki: Lasten Keskus
o Läsnäolon nuorisotyö. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon erityisnuorisotyön linjaus. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja: Kirkko ja toiminta. 2016:54
o Kaartinen-Koutaniemi Jaakko (toim.) 2012. Etsivässä työssä. Helsinki: Lasten Keskus.
Oppimistehtävässä ja menetelmäpajassa hyödynnettäviä materiaaleja: kts. oppimisalustalta tehtävän ohjeistus.

Teaching methods

Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevia menetelmiä lasten,
nuorten ja perheiden parissa
• ymmärtää lasten ja nuorten kriisityöhön liittyvät erityiskysymykset ja osaa toimia
kriisitilanteissa muiden ammattilaisten kanssa
• tietää etsivän nuorisotyön ja nuorten palveluohjauksen lähtökohdat
Ydinsisällöt
• yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja voimavaroja tukevat menetelmät
• kriisityö
• etsivä nuorisotyö ja nuorten palveluohjaus
Osasuorituksen sisältökuvaus:
Lähiopetuksessa käsitellään ryhmätoiminnan kysymyksiä, lasten ja nuorten osallisuutta ja toimijuutta sekä suru- ja kriisityötä lasten, nuorten ja perheiden kanssa. Osasuoritukseen sisältyy myös luentotallenteisiin tutustumista ja niiden antia hyödynnetään opetuksessa.
Tiimitehtävässä perehdytään vertaisryhmätoimintaan ja erilaisiin Raamatun opetukseen liittyviin menetelmiin. Ryhmä suunnittelee valitsemalleen ryhmälle (vertaisryhmä tai joku muu ryhmä) kuuden kokoontumiskerran kokonaisuuden.
Menetelmäpajassa opiskelijatiimit esittelevät tekemänsä ryhmätoiminnan suunnitelmat ja pitävät opetussession valitsemastaan menetelmästä sekä mahdollisesti toteuttavat ryhmäntoimintaan soveltuvan hartauden.
Osasuorituksen päätteeksi tiimi ja sen jäsenet arvioivat työskentelyään ja oppimistavoitteiden saavuttamista kirjallisesti raportissa/oppimisalustalla.
Arviointi: 1 – 5 / täydennettävä

Employer connections

Mahdollisuus suorittaa yhteisöpajassa suunnittelemalla ja ohjaamalla jotakin prosessin omaista varhaisnuorten, nuorten, nuorten aikuisten tai vanhempien ryhmää yhdessä työntekijän kanssa.
Tehtyjä suunnitelmia voi myös toteuttaa seurakuntaharjoittelussa.

Completion alternatives

Opiskelija suorittaa tehtävän tutustumalla eri menetelmiin ja suunnittelee yhdessä seurakunnan työntekijän kanssa vertaisryhmän toteutuksen ja on mukana toteutuksessa työntekijän parina ohjaamassa. Opiskelija käyttää vertaisryhmässä kahta eri menetelmää. Kirjallinen raportti, joka pitää sisällään eri menetelmien lyhyet esittelyt, vertaisryhmän suunnitelman, toteutuksen, opiskelijan omat suunnitelmat kahden eri menetelmän käytöstä sekä arvioinnin. Kirjallisessa raportissa käytetään suoritettavaa kirjallisuutta.

Qualifications

DKT I, DKT II ja DIA

Go back to top of page