Skip to main content

Development of early childhood education in the church (2cr)

Code: KVA0202A15S-3003

General information


Enrollment
01.03.2019 - 18.03.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.08.2019 - 13.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Tiina Häkkinen
Course
KVA0202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Development of early childhood education in the church KVA0202A15S-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Objective

Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja kehittää kirkon varhaiskasvatuksen työtapoja yhdessä muiden työntekijöiden kanssa
- tietää yhteiskunnallisen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt ja osaa toimia kristillisen varhaiskasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa

Content

- kirkon varhaiskasvatuksen työtavat
- yhteiskunnallisen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöt ja kristillisen varhaiskasvatuksen asiantuntijana toimiminen

Materials

Alla olevaa kirjallisuutta hyödynnetään tehtävässä soveltuvin osin: Lapset seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2013:1. http://sakasti.evl.fi/julkaisut.nsf/E7B82661BDDF0A0BC2257E2E0012D531/$FILE/KH_lapset_www.pdfLapsivaikutusten arviointi Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa - Ohjeistus. (Suomen ev.lut.kirkon julkaisuja 21/2015. Kirkko ja toiminta.) Helsinki: Kirkkohallitus. http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/89A630F75C56617FC2257C5A00489E6D/$FILE/LAVA_ohjeistus_2015_www.pdfTytöt ja pojat seurakuntalaisina. Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2012:5. http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/D369F10AF9D44A9FC22577A500368BD5/$FILE/KH_TP_www.pdfUbani, M., Poulter, S. & Kallioniemi, A. (toim.) (2015). Uskonto lapsuuden kulttuureissa. Helsinki: Lasten keskus.Valtonen, M. & Sutinen, P. (2016). Varhaiskasvatus ja perhetoiminta seurakunnissa. (Diak työelämä 6). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. file:///C:/Users/cvalmin/Downloads/Diak%20Ty%C3%B6el%C3%A4m%C3%A4%206%20nettiin%20(11).pdfVarhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. (Määräykset ja ohjeet 2016:17). Helsinki: Opetushallitus. http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf

Teaching methods

Tarkoitettu nopeuttajille, joille tämä hopsattu jo syksyyn 2018.
Opiskelijaosaa käyttää kirkon varhaiskasvatuksen työtapojaosaa toimia yhteistyössä muiden työntekijöiden kanssaosaa jäsentää omaa rooliaanuskonto- ja katsomuskasvatuksen asiantuntijana tehdessään yhteistyötä yhteiskunnan varhaiskasvatuksen kanssa.Lähi- tai verkko-opetuksen yhteydessä on luento päivähoidon ja seurakunnan varhaiskasvatuksen yhteistyöstä. Luento-opetuksen yhteydessä opiskelijat jaetaanryhmiin. Ryhmät perehtyvät kukin eri teemaan:Teema1: Opiskelijat perehtyvät päivähoidon (myös perhepäivähoidon) katsomuskasvatukseen ja haastattelevat päivähoidon työntekijöitä aiheesta: mitä toiveita ja odotuksia heillä on seurakunnille yhteistyöstä ja uskontokasvatuksen mentoroinnista. Havaintojensa ja haastattelunsa pohjalta ryhmä kokoaa seurakunnalle kehittämisehdotuksen.Teema 2. Opiskelijat perehtyvät eri seurakunnissa tehtyihin varhaiskasvatuksen kehittämissuunnitelmiin. Tältä pohjalta he tekevät valitsemaansa seurakuntaan yhdessä seurakunnan työntekijän kanssa kehittämisehdotuksen oman VAKEn tekemisestä. Ehdotusta tehdessä tulee perehtyä myös muihin Kirkkohallituksen julkaisemiin kehittämisasiakirjoihin ja pohtia kehittämistä perheiden ja eri työalojen yhteistyön kannalta.Teema3. Opiskelijat tutustuvat kirkon LAVAan eli lapsivaikutusten arviointiin. Tältä pohjalta he keskustelevat valitsemansa seurakunnan lapsi- ja perhetyön tiimin kanssa, miten LAVA näkyy seurakunnassa ja miten sen tulisi näkyä. Opiskelijat tekevät seurakunnalle yhdessä työntekijän kanssa kehittämisehdotuksen.Jokainen ryhmä kokoaa seminaariesityksen (PP-diat, Prezi)kokemastaan, havaitsemastaan, ja tekemästään kehittämisehdotuksesta lähiopetusjaksolle

Employer connections

Opintojakson tehtävät soveltuvat hyvin suoritettavaksi yhteisöpajassa, jossakehitetään seurakunnan varhaiskasvatusta.

Completion alternatives

Opiskelija perehtyy itsenäisesti kaikkiin tehtävässä annettuun kolmeen teemaan. Tämän jälkeen hän valitsee yhden teeman ja tekee siihen liittyvän tehtävän (tehtävä sama kuin muilla opiskelijoilla). Opiskelija palauttaa kirjallisen raportin, josta selviää perehtyminen mentorointiin, LAVAan ja VAKEen. Kirjallisessa esityksen tulee sisältää kehittämisehdotus ja opiskelijan arviointi omasta paneutumisestaan ja oppimistavoitteiden saavuttamisesta.

Go back to top of page