Family events, annual celebrations/Sign Language (3cr)
Code: KUK2103A11H-3003
General information
- Enrollment
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.11.2019 - 20.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Turku
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
- Teachers
- Mari Virtanen
- Scheduling groups
- A (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- B (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- A
- B
- Course
- KUK2103A11H
Unfortunately, no reservations were found for the realization Family events, annual celebrations/Sign Language KUK2103A11H-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Opintojakso on jatkumoa Työkielet 1 ja 2 -opintojaksoille, joilla on käyty läpi työkielten tärkeitä perusasioita. Tällä jaksolla on tarkoituksena keskittyä tyyliseikkoihin sekä kielen vaihteluun ja moninaisuuteen. Jakson sisällöt tukevat aiempia opintoja kuurojen kultturista, syventäen tietoa kuurojen tapakulttuurista. Toisaalta paneudutaan myös kielen selkeyttämiseen ja yksinkertaistamiseen. Tavoitteena on, että opiskelija osaa erottaa tyylisävyjä ja kehittyy yhä monipuolisemmaksi kielenkäyttäjäksi molemmilla työkielillä samalla huomioiden kaksikielisyyden näkökulman tulkin työssä.
Jakso keskittyy kolmannen lukukauden loppuun.
Opintojen vaihe
3. lukukausi
Materials
Salmi, E.& Laakso, M. Maahan lämpimään. Kuurojen Liitto, Kuurojen Museo. Helsinki 2005. Sivut 56-109
Ladd, P. Understanding Deaf Cultur, In Search of Deafhood. Multilingual matters ltd. 2007. EBRARY. Sivut 297-332.
Oheismateriaali
Selkokieli:
http://papunet.net/selko/
http://selkosanomat.fi
http://yle.fi/selkouutiset/
http://www.viittomakielinenkirjasto.fi
Kangasniemi, Heikki 1997. Sana, merkitys, maailma. Katsaus leksikaalisen semantiikan perusteisiin. Helsinki: Finn Lectura.
Kartio, Johanna (toim.) 2010. Selkokieli ja vuorovaikutus. 2. painos.Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Leskelä, Leealaura & Kulkki-Nieminen, Auli 2015. Selkokirjoittajan tekstilajit. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
Sainio, Ari 2000. Teksti, joka rakastaa lukijaansa. Helsinki: BTJ Kirjastopalvelu.
Virtanen, Hannu 2009: Selkokielen käsikirja. Helsinki: Kehitysvammaliitto.
http://www.viittomakielinenkirjasto.fi
Kangasniemi, Heikki 1997. Sana, merkitys, maailma. Katsaus leksikaalisen semantiikan perusteisiin. Helsinki: Finn Lectura.
Kuurojen Liiton videotiedotteet
Virtuaaliopetus ja taltioinnit
Vierailijaluento verkossa puhetta tukevista ja korvaavista kommunikaatiomenetelmistä. Osa osasuoritusta: Perhe- ja vuotuisjuhlat sekä kielenkäyttötaito/suomen kieli 3 op. Puheterapeutti Maria Rautava. Itsenäisen työskentelyn (6 h) video.
Teaching methods
Tarkennetut ydinsisällöt
•tekstilajit
•tekstityypit?kertova, kuvaileva, pohtiva, kantaaottava, ohjaileva,tiedottava teksti
•selkokieli
•murteet
•tyylit ja rekisterit?asiatyyli, arkityyli, ylätyyli
•referointi
•parafrasointi
•synonyymit?päämerkitys, sivumerkitykset
?sanojen tyylivärit
•puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät
•tekniset apuvälineet kommunikoinnin tukena
•viittaussuhteet
•tilannepuheiden rakenne
Pedagoginen toteutus
Opintojakson aikana opiskelija oppii tekemällä erilaisia tehtäviä sekä itsenäisesti että ryhmässä, pääpaino on toiminnallisessa oppimisessa sekä tiiviisti käytäntöön sidotuissa harjoituksissa. Opintojakso muodostuu kolmesta kokonaisuudesta perhejuhlat, vuotuisjuhlat ja kielenkäyttötaito.
1. Perhe- ja vuotuisjuhlat/ viittomakieli
Viittomakielen lähiopetuksen aiheita ovat viittomakielen eri tyylilajien esittely ja analysointi. Teeman tavoitteena on oppia käyttämään suomalaista viittomakieltä tarkoituksenmukaisesti perhejuhlissa.
Viittomakielen lähiopetuksen teemoja: kommunikointi suomalaisella viittomakielellä (sanasto ja dialogi) ja kuurojen kulttuurin käyttäytymistavat seuraavissa tilanteissa: ristiäiset/nimenantojuhla, häät, rippijuhlat, valmistujaisjuhlat, eri-ikäisten syntymäpäiväjuhlat, hautajaiset.
•viittomien vastineet ja variaatiot sekä niiden käyttäminen eri tilanteissa
•viittomarekisterit ja viittomien valinta
•viittomakielen konsultointi dialogin tekemiseen
Itsenäisen työskentelyn oppimistehtävät: Maamme-laulu ja viittomakielinen tyylitehtävä.
2. Kielenkäyttötaito / viittomakieli
Tavoitteena on tehdä osuvia kielellisiä valintoja ja etsiä vastaavuuksia työkielten välillä. Harjoitellaan käännösharjoitusten sekä ymmärtämisharjoitusten avulla vertailemaan työkieliä keskenään. Kerrataan suomalaisen viittomakielen kielioppia ja syvennetään visuaalisuuden merkitystä osana suomalaista viittomakieltä.
3. Perhe- ja vuotuisjuhlat sekä kielenkäyttötaito/ suomen kieli, 3 op
Suomen kielen lähiopetuksen aiheita ovat selkokieli, tekstityypit ja -lajit, referointi, synonyymit, murteet, tyyliin vaikuttavia asioita, sanojen tyylivärit sekä asiatyyli, arkityyli ja ylätyyli. Opintojakson itsenäisen työskentelyn aiheena on videoluento puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointimenetelmien käytöstä sekä kommunikoinnin teknisistä apuvälineistä.
Oppimistehtävät
Perhe- ja vuotuisjuhlat / viittomakieli, 3 op
1. Viittomakielen tyylitehtävä. Saman asian viittominen eri tyyleillä- Opiskelija valitsee yhden vuotuisjuhlista ja viittoo siitä videolle kaksi toisistaan tyylillisesti eroavaa tekstiä erillisen ohjeistuksen mukaan. Yksilötehtävä.
2. Maamme-laulun viittominen
Kielenkäyttötaito / viittomakieli, 1 op
Tentti: Kielioppiosio sekä ymmärtämisosio. Kielioppiosiossa opiskelijan tulee tuottaa annetut suomenkielen lauseet suomalaisella viittomakielellä huomioiden suomalaisen viittomakielen oikeakielisyys. Ymmärtämisosiossa opiskelija näkee viitotun lähteen kaksi kertaa ja hänen tulee vastata annettuihin kysymyksiin.
Perhe- ja vuotuisjuhlat sekä kielenkäyttötaito/ suomen kieli, 3 op
Selkokielen kirjoitustehtävä ryhmissä
Oppimistehtävien palautuspäivät
Ilmoitetaan Fronter-huoneessa
Employer connections
-
International connections
Opinnot/työkokemus.
Completion alternatives
Neuvoteltava vastaavan lehtorin kanssa.
Further information
AHOT
Neuvoteltava vastaavan lehtorin kanssa.