Appropriate usage and structures in the second working language 2 (1cr)
Code: SOS3101A12H-3003
General information
- Enrollment
- 01.03.2019 - 18.03.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.11.2019 - 20.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 1 cr
- Local portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Humanities, Community Interpreting
- Teachers
- Sampo Sivula
- Course
- SOS3101A12H
Unfortunately, no reservations were found for the realization Appropriate usage and structures in the second working language 2 SOS3101A12H-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Content scheduling
Opintojakso toteutuu rinnakkain Sosiaaliala tulkkausympäristönä -jakson kanssa. Jaksoilla on samanaikainen oppimisprosessi ja jaksojen sisällöt tukevat ja täydentävät toisiaan syventäen kielellistä osaamista. Muiden jaksojen tietoja sovelletaan käytännössä osana opintojakson yhteistä pohjaa. Jokainen jakso tuo oman näkökulmansa ja oppimiskulmansa yhteiseen kokonaisuuteen.
Materials
Terveys- ja sosiaalialan verkkolehtiä http://www.jelli.fi/aineisto/verkkolehtia/
Niemi, Terttu & Nietosvuori, Leena, Virikko, Helena 2006. Hyvinvointialan viestintä. Helsinki: Edita. (Asiakastyöviestintä, kuunteleminen ja kysyminen asiakastyöviestinnässä, ohjauksen ja neuvonnan kieli.)
Selkokeskuksen sivut http://www.papunet.net/selkokeskus/
Meillä päin Suomea -verkkosivut https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/s2/mps/
Teaching methods
Tarkennetut tavoitteet
•ymmärtää sosiaalialan keskeistä käsitteistöä ja terminologiaa
•tuntee termejä ja kirjallisen viestinnän erityispiirteitä ja rakenteita, ns. "virkamieskieltä"
•tuntee keskeisten dokumenttien sisältöjen periaatteet
•on tutustunut dokumentointi- ja viestintätapoihin
•on perehtynyt erilaisiin sosiaalialan tekstilajeihin
•tuntee keskeiset lähteet, joista seurata sanastoa ja sen kehittymistä
•osaa hakea tietoa ja soveltaa sitä itsenäisesti
•tutustuminen sanastoon puheen ja kirjoituksen kautta
•ymmärtää suomen kielen vaihtelua
•ymmärtää alueellisten puhekielten eroja ja piirteitä
•tuntee sosiaalialasta kertovia julkaisuja ja niiden kieltä ja tyyliä
•osaa etsiä lisätietoa keskeisistä alan tietolähteistä
•hallitsee itsenäinen kirjoittamisen ja keskustelun sosiaalialan yleisimmistä aiheista
Tarkennetut ydinsisällöt
•Kela-kieli
•sosiaaliturvasanastoa
•sosiaalipalvelusanastoa
•selkokieli
•tyylierot
•asiakirjamallit
•murresanastoa
•asiatyyli & oikeakielisyys: lauseenvastikkeet, rektiot, yhdyssanat, objektin sijat, pilkut
Pedagoginen toteutus
1.Sosiaalialaan tutustuminen sanaston kautta
2.Sosiaalialan kielen keskeiset rakenteet
3.Erilaiset asiakasryhmät ja heihin liittyvä kieli
4.Suomen kielen alueellinen ja sosiaalinen vaihtelu
Monimuoto-opiskelua: Etäjaksoilla verkkotehtävät ja lähijaksoilla kontaktiopetus.
Suomen kieli:
Sosiaalialaan liittyvät tekstilajit ja Kela-kieli
•Kelan materiaalit yleiskielellä ja selkokielellä
•Sosiaalialan tekstilajeihin tutustuminen (esim. hakemukset, päätökset, valitukset, lastensuojeluilmoitukset)
•Sosiaalialan viestinnän seuraaminen
Asiakastyöviestintä
•Viestintä sosiaalialan asiakastapaamisissa
•Viestintä erilaisten asiakasryhmien (esim. lapset, vanhukset, vammaiset)erityispiirteet huomioiden
Selkokieli
•Selkokielen yleiset periaatteet
•Selkokielen lukeminen
Asiatyyli ja asiakirjamalli
Suomen kielen alueellinen ja sosiaalinen vaihtelu
Toinen työkieli
Ennakkotehtävänä kirjoitetaan essee kielenvaihtelusta toisella työkielellä. Kirjoitelmien pohjalta opettaja laatii koosteen esille tulleista ongelmakohdista ja suunnittelee sen pohjalle seuraavan tapaamisen opetuksen. Opetuksessa voidaan käsitellä esim. kielioppia, sanastoa, lauserakenteita, tyylillisiä ongelmia, oikeinkirjoitusta.
Sosiaalialan sanastotyö
Opetus alkaa orientaatioluennolla, jolloin kerrataan terminologian perusteet ja ohjeistetaan tehtävä. Sosiaalialan sanastotyön opetuksesta vastaa suomen kielen lehtori.
Oppimistehtävät
Suomen kieli
•Selkokielisen kirjan esittely
•Asiakirjamallin harjoittelu valituksen muodossa
Toinen työkieli
•Ennakkotehtävänä essee kielenvaihtelusta toisella työkielellä
Sosiaalialan sanastotyö
•Opiskelija laatii sosiaalialan aiheesta sanalistan, jossa on termien määritelmät molemmilla työkielillä.
Osa opintojakson tehtävistä toteutetaan Tulkkaustaidot 2 -opintojakson yhteydessä.
Further information
Ennen osasuoritusta Sosiaalialan sanastotyö olisi suotavaa olla suoritettuna
- JOT2402A12H Sanastotyön perusteet ja
- TUP0302A12H Sanastotyön harjoitukset