Skip to main content

HAR11HK20POR (SOSD) Working life period/practical training in client work/ in project work (13cr)

Code: HAR1113A15S-3022

General information


Enrollment
09.09.2019 - 30.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.02.2020 - 30.04.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
13 cr
Local portion
13 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Pori
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA of Social Services, Diaconal Work
Teachers
Vuokko Nietola
Rauli Vuorela
Sari Jylli
Course
HAR1113A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization HAR11HK20POR (SOSD) Working life period/practical training in client work/ in project work HAR1113A15S-3022. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Objective

Opiskelija
- osaa käyttää tavoitteellista ja voimavaralähtöistä orientaatiota asiakastyössä
- osaa käyttää sosiaalialan ammatillisia menetelmiä asiakkaan tukemisessa
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja -suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn käytännössä, osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja kuvata alan vaikuttamisen mahdollisuuksia
- osaa tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa tunnistaa sosiaalialan toiminnan seurauksia ja vaikutuksia yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja sosiaalialan arvojen näkökulmista

Location and time

Sosionomi-opiskelijoilla harjoittelun laajuus on 18 opintopistettä ja pituus 14 viikkoa. Harjoittelun aikana toteutuu myös Työnohjauksellinen pienryhmä ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (2 op).
Sosionomi-diakoni-, sosionomi-kirkonnuorisotyön ohjaaja - ja sosionomi-kirkon varhaiskasvatuksen ohjaaja -opiskelijoilla harjoittelun laajuus 13 opintopistettä ja pituus 11 viikkoa. Harjoittelun aikana toteutuu myös Työnohjauksellinen pienryhmä ja ammatillisuuden kriittinen reflektio (2 op).

Materials

Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. http://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/
Sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit. https://www.innokyla.fi/documents/1167850/5e8f1ef1-7a5b-4dfb-a629-0ea09dbfe904

Teaching methods

HAR1 on sosiaalialan asiakastyön perusharjoittelu, joka toteutuu asiakastyössä. Harjoittelu sijoittuu aikuis- ja nuorisososiaalityön toimintaympäristöihin, sosiaalisen kuntoutuksen toimintaympäristöihin, lastensuojeluun tai perhetyöhön.
Opiskelija
- osaa käyttää tavoitteellista ja voimavaralähtöistä orientaatiota asiakastyössä
- osaa käyttää sosiaalialan ammatillisia menetelmiä asiakkaan tukemisessa
- osaa dokumentoida ammatillisesti ja ymmärtää sen merkityksen asiakastyössä
- tuntee tietoturvaan ja –suojaan sekä asiakasturvallisuuteen liittyvät käytännöt ja osaa toimia niiden mukaisesti
- osaa verkostoituvan ja moniammatillisen työskentelyn käytännössä, osaa toimia moniammatillisen tiimin jäsenenä
- osaa arvioida palveluja käyttäjän ja palvelutarpeiden näkökulmasta ja esittää kehittämishaasteita
- osaa toimia eettisesti alan tyypillisissä tilanteissa
- osaa vahvistaa osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja integraatiota yhteiskunnassa ja kuvata alan vaikuttamisen mahdollisuuksia
- osaa tunnistaa arvoristiriitoja aiheuttavia tilanteita asiakastyössä
- osaa tunnistaa sosiaalialan toiminnan seurauksia ja vaikutuksia yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja sosiaalialan arvojen näkökulmista
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat.

Employer connections

HAR1 on sosiaalialan asiakastyön perusharjoittelu, joka toteutuu sosiaalialan asiakastyössä.
Harjoittelun tukena on työelämäohjaajan ja työyhteisön tuki, oppilaitoksessa/ etäyhteyksin toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, ohjaavan opettajan ohjauskeskustelu ja loppureflektio.

Completion alternatives

Harjoittelu voidaan suorittaa myös lukukauden ulkopuolella (kesäharjoittelu) opiskelijan Hopsin mukaisesti noudattaen Diakin harjoitteluohjeita. Harjoittelu on mahdollista suorittaa työsuhteessa, mikäli harjoittelun tavoitteet sosiaalialan asiakastyön perusharjoitteluun toteutuvat. Työnohjauksellisiin pienryhmiin osallistuminen korvataan kirjallisella tehtävällä, mikäli pienryhmät eivät toteutu harjoittelun aikana tai opiskelija ei osallistu niihin.

Student workload

Harjoittelun pituus on 14 tai 11 viikkoa. Harjoittelun aikana toteutuvat työnohjaukselliset pienryhmät, opiskelijan ohjauskeskustelu ja loppureflektio. Harjoittelun kokonaistunteihin sisältyvät myös harjoittelun suunnittelu, harjoitteluhaastattelu, harjoittelun aloitusinfo sekä harjoittelun reflektointi viikottain ohjaajan kanssa ja siihen valmistautuminen.

Qualifications

Opiskelija voi lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu.

Further information

Opiskelija voi lähteä harjoitteluun, kun harjoittelua edeltävät opinnot on suoritettu. Opiskelijoiden harjoittelupaikkoja on mahdollista hakea sähköisestä harjoittelupaikkajärjestelmästä Jobiilista. Pääsääntöisesti harjoittelupaikat etsitään kontaktoiden potentiaalisia harjoittelupaikkoja. Harjoittelusta vastaavat opettajat hyväksyvät harjoittelupaikan. Harjoitteluhaastattelu harjoittelupaikassa tulee toteutua ennen harjoittelun alkamista. Harjoittelupaikassa opiskelijalla tulee olla pääsääntöisesti sosionomi (AMK), sosionomi (YAMK) tai sosiaalityöntekijän ohjaus. Harjoittelua ohjaavat opiskelijan opintojakson mukaiset tavoitteet huomioiden opiskelijan aiemman osaamisen. Opiskelijan, tylöelämäohjaajan ja opettajan ohjauskeskustelu toteutuu kerran harjoittelun aikana ja se toteutetaan pääsääntöisesti etäyhteyksin.

Go back to top of page