YHT1PS20HKI (SOS) Ethics and professionalism in the social, health and church sectors (4cr)
Code: YHT1004A20S-3011
General information
- Enrollment
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 24.08.2020 - 16.10.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Health Care
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Sampo Sivula
- Mia Mäkinen
- Course
- YHT1004A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT1PS20HKI (SOS) Ethics and professionalism in the social, health and church sectors YHT1004A20S-3011. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Students
- know how to analyse the multidisciplinary basis of expertise and the challenging changes of the future
- are familiar with the history and central concepts of their professional field
- know how to analyse the view of humans and values behind their ethical actions
- are familiar with Diak’s values and basic task in the education system
- know how to produce study-related texts based on source materials
Content
- central underlying sciences and concepts in the social, health and church sectors
- the history, current state and future of the professions
- the shared ethical basis of the professions, Diak’s value basis
- how to use sources in texts, language guides and grammatical correctness
Materials
OPPIMISTEHTÄVÄN KAIKILLE YHTEINEN MATERIAALI:
1. Lähiopetuksen materiaali (soveltuvin osin mm. arvot, ammattietiikka, ammatillisuus) - viitattava vähintään yhteen ammattiaineen opettajan luentoon
2. Juujärvi, S., Myyry, L. & Pesso, K. (2007) tai uudempi. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi. S. 7 - 102, 131 - 266.
3. Sosionomikoulutuksen kompetenssikuvaus
4. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. 2017
5. Särkelä, A. (2001) tai uudempi. Välittäminen ammattina. Tampere: Vastapaino.
Huom! Kirjojen saatavuuden vuoksi on mahdollista myös käyttää vain jompaakumpaa seuraavista teoksista: Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa ja Välittäminen ammattina.
Teaching methods
Ydinsisällöt
• keskeisimmät sosiaali-, terveys- ja kirkon alan taustatieteet ja keskeiset käsitteet
• ammattien historia, nykytila ja tulevaisuus
• ammattialojen yhteiset eettiset lähtökohdat, Diakin arvopohja
• asiakkaan / potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
• opiskelussa tarvittava kirjallinen viestintä
Tavoitteet
• Opiskelija osaa kuvata oman alan keskeiset historian vaiheet ja osaa käyttää oman alan keskeisiä käsitteitä.
• Opiskelija osaa eritellä yleisiä ja alan erityisiä eettisiä haasteita, esimerkiksi huono-osaisuutta, terveyseroja, haavoittuvuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
• Opiskelija löytää esimerkkejä, miten erilaiset arvot ja ihmiskäsitykset vaikuttavat hänen ammatillisen toimintansa taustalla.
• Opiskelija tuntee potilaan ja asiakkaan oikeuksia koskevan lainsäädännön sisällön ja velvoittavuuden omassa työssään
Opintojakson kuvaus
• Opintojakso antaa perustan opiskelijan eettiselle ja ammattieettiselle osaamiselle ja kasvulle, sekä alan historian, nykypäivän ja tulevaisuuden jäsentämiselle.
• Opintojaksossa esille tulevat ilmiöt ja teemat laajenevat, syvenevät ja konkretisoituvat myöhempien opintojen teoria- ja harjoittelujaksojen aikana.
• Opintojaksoon kuuluu myös kirjallisen viestinnän opetus, josta saadut valmiudet konkretisoituvat kirjallisessa oppimistehtävässä ja vahvistuvat opintojen myöhemmissä kirjallisissa suorituksissa.
• Opiskelu on vuorovaikutteista ja sisältää erilaisia dialogeja, reflektioita, ryhmätyöskentelyjä ja ohjausta. Opiskelijoilta edellytetään aktiivista osallistumista opetukseen. Opiskelijat saavat ohjausta sekä ammattialan että suomen kielen ja viestinnän opettajilta.
• Opiskelijat kirjoittavat oppimistehtävänä ammatillisuutta ja etiikkaa käsittelevän lähteistetyn esseen.
• Kirjoittamalla oppimistehtävää opiskelijat jäsentävät lukemaansa, poimivat siitä keskeiset näkökulmat sekä analysoivat ja pohtivat lukemaansa oman koulutusalansa näkökulmasta. Opiskelijat yhdistävät omia kokemuksiaan ja havaintojaan teoriatietoon.
• Tehtävän avulla opiskelijat osoittavat Sosiaali-, terveys- ja kirkonalan ammatillisuus ja etiikka -opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisen osaamisensa.
Student workload
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen, osallistuu oman oppimistehtävän ohjaukseen, perehtyy itsenäisesti opiskelumateriaaliin ja työstää kirjallista oppimistehtävää.
Further information
Opintojakso ei edellytä aiempia opintoja.
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun mukaisesti. Opintojakso voidaan ahotoida vain, mikäli opiskelijalla on osoittaa osaaminen aikaisempien korkeakouluopintojen kautta.