Skip to main content

YHT5VK20PMK Mental health and intoxicants (3cr)

Code: YHT5003A15S-3049

General information


Enrollment
09.09.2019 - 30.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.02.2020 - 30.03.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Pieksämäki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Tuija Rönkä
Course
YHT5003A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization YHT5VK20PMK Mental health and intoxicants YHT5003A15S-3049. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- ymmärtää mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä, yhteisöllisiä, yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tuntee keskeiset mielenterveyden häiriöt ja monihäiriöisyyden sekä niiden yksilöllisen ilmenemisen sekä yhteyden päihdeongelmiin
- tuntee perusteet päihteistä ja päihteiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
- tuntee ehkäisevän ja korjaavan mielenterveys- ja päihdetyön perusteet
- tietää keskeisen mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön
- ymmärtää monialaisen asiantuntijuuden ja asiakaslähtöisyyden merkityksen mielenterveys- ja päihdetyössä
- osaa arvioida ja analysoida omia arvojaan, asenteitaan ja omaa ihmiskäsitystään suhteessa mielenterveyteen ja päihteisiin

Content

- mielenterveyden voimavaroja suojaavat tekijät ja mielenterveys- ja päihdeongelmille altistavat tekijät
- yleisimmät mielenterveyshäiriöt, monihäiriöisyys ja niiden yhteys päihdeongelmiin
- päihteet ja riippuvuuskäyttäytyminen
- ehkäisevä ja korjaava mielenterveys- ja päihdetyö - mielenterveys- ja päihdetyön keskeinen lainsäädäntö
- ammatillisen persoonallisen kasvun reflektio

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija ymmärtää psykososiaalisten, yhteiskunnallisten ja biogeneettisten tekijöiden vaikutuksia mielenterveys- ja päihdeongelmiin ja tuntee mielenterveystyön tasot.
Opiskelija tuntee väestöllisesti keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja ymmärtää ehkäisevän mielenterveystyön merkityksen niiden vähentämiseksi.
Opiskelija tietää kriisityön käsitteelliset lähtökohdat, kriisien luokittelun ja kriisiprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee yleisimmät päihteet ja niiden vaikutusmekanismit, vaikutukset ja haitat ja ymmärtää ehkäisevän päihdetyön merkityksen niiden vähentämiseksi ja päihteiden käytön tasot ja riippuvuuden eri muodot
Opiskelija tietää mielenterveys- ja päihdetyön lainsäädännön ja sitä tukevat asetukset.
Opiskelija ymmärtää ammatillisen persoonallisen kasvun reflektion merkityksen asiakaslähtöistä ja monisektoriaalista työtä toteuttaessaan.
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso toteutuu verkko-opintoina, jolloin opiskelija perehtyy aluksi itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin; teemoina mielenterveyden häiriöt, päihdeongelmat ja lainsäädäntö, ja tämän jälkeen ehkäisevään ja korjaavaan työhön ja laatii tiimitehtävän. (Opintosuorituksen, ohjeistetun työskentelyn ja tiimitehtävän tarkempi kuvaus Collaborationissa.)
Verkossa toteutettavateemakeskustelu ja tiimitehtävä edellyttää opiskelijalta suoritettavan oppimateriaalin itsenäistä haltuun ottamista ja ohjeiden mukaista työskentelyä.
Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää osallistumista verkkokeskusteluun ja tiimitehtävän laatimista.

Employer connections

Tiimitehtävänä suunnitelma työelämään tai hankkeeseen toteutettavasta tapahtumasta saaden siitä työelämäpalautteen. Portfolion laadinta (OSKE-portfolio).

Completion alternatives

Hopsin mukaisesti, erikseen sovitusti. Tiimitehtävä toteutetaan yksilötyönä.

Qualifications

Ei edellytä aikaisempia opintoja.

Further information

Edellyttää Collaboration oppimisalustan käyttöä.
Suurryhmäopetus, mutta teemakeskustelu voidaan toteuttaa myös pienryhmäopetuksena verkossa.

Go back to top of page