MMK01MS20POR Theoretical foundations of working with diversity (3cr)
Code: MMK0103A15S-3024
General information
- Enrollment
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 17.08.2020 - 11.09.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Pori
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Seija Utriainen
- Course
- MMK0103A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization MMK01MS20POR Theoretical foundations of working with diversity MMK0103A15S-3024. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintoihin sisältyy itsenäisesti suoritettava tutustumiskäynti ja verkkokeskustelu, oppimistehtävä ja luentoja.
Objective
Opiskelija
- tiedostaa globaalin vastuun ja kehitysyhteistyön näkökulmia
- tunnistaa maahanmuuttoon ja vähemmistöasemaan liittyviä henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia prosesseja
- tuntee maahanmuuttopolitiikan ja keskeisen lainsäädännön sekä osaa soveltaa sitä työssään
- ymmärtää kulttuurin ja uskonnon merkityksen hyvinvoinnin tukena
Content
- globaalivastuu ja kehitysyhteistyö
- maahanmuuttoon ja vähemmistöaseman liittyvät prosessit
- maahanmuuttopolitiikka ja keskeinen lainsäädäntö
- kulttuurit ja uskonnot hyvinvoinnin osatekijöinä
Location and time
Opinnot voivat toteutualähiopetuksena ja/tai verkko-opintoina.
Materials
•Castaneda, A. E., Rask, S., Koponen, P., Mölsä, M., & Koskinen, S. (toim.) (2012). Maahanmuuttajien terveys ja hyvinvointi: Tutkimus venäläis-, somalialais- ja kurditaustaisista Suomessa. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (Soveltuvin osin)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Gothóni, R., & Siirto, U. (toim.) (2016). Pakolaisuudesta kotiin. Helsinki: Gaudeamus. (Soveltuvin osin)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Lakiviidakosta turvapaikkaan-oppimispeli
Saatavuus Moodlealustalla
•Martikainen, T., Saukkonen, P., & Säävälä, M. (toim.) (2013). Muuttajat: Kansainvälinen muuttoliike ja suomalainen yhteiskunta. Helsinki: Gaudeamus.(Soveltuvin osin)
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•keskeinen lainsäädäntö (laki turvapaikanhakijoiden vastaanotosta, ulkomaalaislaki, kotoutumislaki, yhdenvertaisuuslaki) https://www.finlex.fi/fi/
•ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita) (Moodle verkkoalustalla)
Teaching methods
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija
-tiedostaa globaalin vastuun ja kehitysyhteistyön näkökulmia
-tuntee maahanmuuttopolitiikan ja keskeisen lainsäädännön sekä osaa soveltaa sitä työssään
-tunnistaa maahanmuuttoon ja vähemmistöasemaan liittyviä henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia prosesseja
-ymmärtää kulttuurin ja uskonnon merkityksen hyvinvoinnin tukena
Opintojakson sisällöt
-kansainvälinen muuttoliike ja sen vaikutukset ihmisen elämässä
-kehitysyhteistyön periaatteet ja kestävä kehitys
-maahanmuuttopolitiikan linjaukset EU:ssa ja Suomessa
-keskeinen lainsäädäntö
-moninaisuustyö ja vähemmistöasema: kulttuurit, alakulttuurit, kulttuurivähemmistöt, muuttuvat jäsenyydet ja hierarkia
-maahan muuttaneen ihmisen elämäntilanne ja hyvinvointi
-kulttuuristen ja uskonnollisten tekijöiden merkitykset hyvinvoinnin ja osallisuuden rakentajina
-osallisuuden rakentamisen ja kotoutumisen tukemisen haasteet sosionomin työssä
rakentajina
Opintosuorituksen kuvaus
luennot, videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali seuraavista teemoista:
•kansainvälinen muuttoliike ja ihmisoikeudet
•EU:n ja Suomen maahanmuuttopolitiikka
•globaali vastuu ja kehitysyhteistyö
•moninaisuustyö ja osallisuus: vähemmistöt
•kulttuurit ja uskonnot hyvinvoinnin tukena
Oppimistehtävä (ryhmätehtävä) reflektiivinen teksti, jonka osana on Ihmisiä pakolaisuuden keskellä -oppimispeli, jonka kautta tutustutaan pakolaisen matkaan lähtömaasta Suomeen ja turvapaikanhakuun liittyvään lainsäädäntöön. Reflektiivinen teksti perustuu oppimateriaaleihin.
Employer connections
TKI & OSKE: haastattelu, turvapaikanhakijoiden ja/tai kiintiöpakolaisten kanssa tehtävä työ
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat
Exam schedules
Ilmoittautuminen verkkotenttiin Moodlealustalla. Verkkotentin ajankohdat Moodlealustalla.
International connections
Opinnot voi suorittaa kv vaihdossa. Opintojakso on täydennettävä keskeisen suomalaisen lainsäädännön osalta.
Completion alternatives
verkkotentti (yksilötehtävä). Verkkotenttiin tuleva oppimateriaali on sama kuin ryhmässä suoritettavan oppimistehtävän materiaali.
Assessment criteria, approved/failed
1-5
Qualifications
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla. Opiskelija täydentää osaamistaan suomalaisen lainsäädännön osalta suorittamalla oppimistehtävästä lainsäädäntöä käsittelevän osan.