Skip to main content

MMK02MS20POR Foundations of professional multicultural work (2cr)

Code: MMK0202A15S-3024

General information


Enrollment
02.03.2020 - 18.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.08.2020 - 11.09.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Pori
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA of Social Services
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Juha Tapio
Course
MMK0202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization MMK02MS20POR Foundations of professional multicultural work MMK0202A15S-3024. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- tunnistaa oman kulttuuri-identiteettinsä, omia asenteita ja ennakkoluuloja sekä kehittää omaa kulttuurisensitiivistä työotetta
- tuntee moninaisia ja monikulttuurisia työ- ja toimintaympäristöjä sekä verkostoja
- tunnistaa rasismin ja syrjinnän eri muotoja osaa toimia niiden vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi

Content

- moninaiset ja monikulttuuriset työympäristöt
- kulttuurisensitiivisyys ja ammatillinen reflektio
- rasismin ja syrjinnän eri muodot, ehkäisy ja vähentäminen

Location and time

Toteutuksessa aikaan ja paikkaan sidottua opetusta (orientaatio, luentoja ja seminaareja)

Materials

Suoritettava kirjallisuus oppimistehtävässä soveltuvin osin:
•Keskinen, S., Rastas, A., Tuori, S., & Rastas, A. (2009). En ole rasisti, mutta.: Maahanmuutosta, monikulttuurisuudesta ja kritiikistä. Tampere: Vastapaino.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Saatavuus verkkoaineistona
•Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen S. (2014). Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäasiainministeriö. Saatavilla http://www.intermin.fi/julkaisu/142014?docID=54138
•ajankohtainen tutkimuskirjallisuus (joista valitaan yksi teos tai artikkeleita) verkko-alustalla
Muu lähdeaineisto oppimistehtävän aiheesta

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
kulttuurisensitiivinen työote ja sen kehittäminen moninaisissa, monikulttuurisissa työ- ja toimintaympäristöissä ja verkostoissa:
•kulttuuritietoisuus: omat asenteelliset, uskonnolliset ja kulttuuriset lähtökohdat ammatillisessa työssä
•yhdenvertaisuus, kulttuurikompetenssi sekä kulttuurien välinen vuorovaikutus ja viestintä
•ihmisoikeuksia puolustava työote: yhdenvertaisen kohtelun tunnistaminen ja edistäminen, rasismin ja syrjinnän vastustamisen keinot ja konkreettinen toiminta ja toiminnan arviointi rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
Opintosuorituksen kuvaus
luennot ja videotallenteet ja muu oppimistehtävää tukeva lähdemateriaali:
•kulttuurisensitiivinen työote
•ihmisoikeudet, rasismi ja syrjintä
•esimerkkejä hyvistä käytännöistä
oppimistehtävä: blogi (ryhmätehtävä):
•haastattelu ja/tai toiminnallinen toteutus rasismin ja syrjinnän ehkäisystä asiakastyössä ja työyhteisössä
• reflektio

Employer connections

TKI & OSKE: haastattelu ja osallistava työskentely työyhteisössä,OSKE-toiminta ja/tai yhteisöpajat: osallistava työskentely työyhteisössä
OSKE-toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa toteutussuunnitelmassa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPS:n osaamisen tavoitteet toteutuvat

Completion alternatives

yksilötehtävä: haastatteluun ja kirjallisuuteen perustuva blogikirjoitus

Assessment criteria, approved/failed

hyväksytty/täydennettävä

Qualifications

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.

Go back to top of page