Skip to main content

Methods of rehabilitative health promotion (2cr)

Code: KHO2202A15S-3022

General information


Enrollment
02.03.2020 - 18.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.10.2020 - 18.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Oulu
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Marjut Ikonen
Course
KHO2202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization Methods of rehabilitative health promotion KHO2202A15S-3022. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
- understand rehabilitative work as part of holistic nursing
- are familiar with the objectives and forms of rehabilitative work
- are familiar with rehabilitative methods that impact individual resources and environmental possibilities
- are familiar with the national assessment method recommendations regarding the ability to function
- know how to assess their own ability to function and the challenges to retain and maintain it to promote their own health

Content

- rehabilitative work
- resource-oriented rehabilitative process which seeks out the strengths of an individual and supports their initiative-rich nature
- assessment of the ability to function
- individual, group and community rehabilitative methods in institutions and at home
- personal ability to function

Materials

• Ilona Autti-Rämö, Anna-Liisa Salminen, Marketta Rajavaara,
Aarne Ylinen (toim.) 2016. Kuntoutuminen.
• THL.Toimintakyky.ICF-luokitus. Saatavilla 2.5.2019.
https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus
• THL. Toimintakyky. Mitä toimintaky on. Saatavilla 2.5.2019.
https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/mita-toimintakyky-on
• THL.Toimintakyky.Toimintakyvyn arviointi. Saatavilla
2.5.2019. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/toimintakyvyn-
arviointi
• Toimia-tietokanta . Saatavilla 2.5.2019.
https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/etusivu/toimia-tietokanta.
• Finne-Soveri, Harriet; Pohjola, Leena; Keränen, Jimmy &
Raivio, Kaarina. 2014. Pysyvästi aktivoivaan arkeen
InnoKusti - hanke. 2007-2010 ja miten sitten kävi? THL
julkaisuja. Raportti 30/2014.
• Vähäkangas, Pia. 2010. Kuntoutumista edistävän hoitajan
toiminta ja sen johtaminen pitkäaikaisessa laitoshoidossa.
Oulun yliopisto. Väitöskirja.

Teaching methods

Ydinsisällöt
• Toimintakyvyn merkitys ja arviointi
• Kuntoutumista edistävä työote
• Voimavarasuuntautunut, yksilön vahvuuksia etsivä ja oma-
aloitteisuutta tukeva kuntoutusprosessi
• Omasta toimintakyvystä huolehtiminen

Kurssin suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kuntoutumista tukevan toiminnan määritelmän
• ymmärtää kuntoutumista tukevan hoitotyön periaatteet
• ymmärtää kuntoutumisen merkityksen hoitotyön prosessin
näkökulmasta
• tietää, miten potilas/asiakasta tuetaan aktiivisesti osallistumaan
omaan kuntoutumisprosessiinsa
• ymmärtää moniammatillisen yhteistyön kuntoutumista
edistävässä
hoitotyössä
• tietää erilaisten fyysistä, kognitiivista, psyykkistä ja sosiaalista
toimintakykyä mittaavien testien merkityksen sekä ymmärtää
niiden käytön kuntouttavan terveyden edistämisessä
• tietää erilaisia ryhmämuotoisia ja yhteisöllisiä menetelmiä
kuntouttavan terveyden edistämisessä
• ymmärtää opiskelijan henkilökohtaisen toimintakyvyn merkityksen
ja arviointitavat

OPINTOSUORITUKSEN KUVAUS:
Opintojakso toteutuu verkkokurssina

Completion alternatives

Kirjallisuustentti

Qualifications

Ei edellytä aiempia opintoja.

Further information

AHOT:Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS-keskustelun sekä Diakonia-ammattikorkeakoulun ahot-käytäntöjen mukaisesti.

Go back to top of page