Skip to main content

AHA1PK20TKU Entrepreneurship (5cr)

Code: AHA1005A11H-3004

General information


Enrollment
09.09.2019 - 30.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2020 - 13.03.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Turku
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
Teachers
Vierailijat Tulkkaukset ja kielet
Pirjo Pouttu
Satu Elo
Course
AHA1005A11H

Unfortunately, no reservations were found for the realization AHA1PK20TKU Entrepreneurship AHA1005A11H-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Ammatin harjoittaminen opintokokonaisuus koostuu kahdesta opintojaksosta: Yrittäjyys 5 op ja projektiopinnot 1 2op. Opintokokonaisuuden tavoite on valmistaa opiskelijaa kohti työllistymistä ja aloittaa hänen oman työllistymismuotonsa pohdinta. Yrittäjyys -opintojaksossa keskitytään oman yrityksen perustamisen vaatimuksiin sekä yrittäjänä toimimiseen. Projektiopinnot 1 -opintojaksolla opiskelijaryhmät työstävät työelämälähtöisen projektityön. Molemmissa opintojaksoissa keskeistä on vahva työelämälähtöisyys.
Opintojakson tavoite on antaa opiskelijalle perustiedot siitä, mitä yrittäjyydellä tarkoitetaan, millaisia yritysmuotoja on sekä kuvan siitä, mitä yrittäjyys tulkkausalalla tarkoittaa. Opintojakson jälkeen opiskelija pystyy paremmin arvioimaan itselleen sopivinta työllistymisen muotoa sekä puntaroimaan yrittäjyyden etuja ja haittoja suhteessa omaan persoonaansa. Opintojakson aikana Diakonia-ammattikorkeakoulun oma tulkkausyritys DiakOppi toimii esimerkkiyrityksenä ja sen toimintaa käydään läpi yrityselämän näkökulmasta.
Opintojakso jatkaa 4. lukukauden PAL1 Palvelujärjestelmät -opintojaksossa aloitettuja teemoja tulkkauspalvelujärjestelmän osalta siirtyen nyt tarkastelemaan järjestelmää yrityksen näkökulmasta.
Opintojakson osana opiskelija perehtyy käytettävään sanastoon myös työkielillään ja kommunikaatiomenetelmillä sekä käyttää tätä tietoa oman vaihtoehtoisten ammattiopintojensa mukaisesti.

Objective

Opiskelija
- tuntee eri yritysmuodot
- tuntee yrityksen perustamiseen ja toimintaan liittyvät menettelytavat ja toiminnot
- osaa hinnoitella tulkkaus-, käännös- ja opetuspalveluita ja laatia sopimuksia
- tietää kilpailutuskäytännöt
- tuntee ja osaa hyödyntää työelämälainsäädäntöä
- tuntee tulkkausalan palveluntuottajien, työnantajien ja työntekijöiden verkostot
- osaa hyödyntää markkinointiviestinnän käytäntöjä
- osaa keskustella yritystoiminnasta suomalaisella viittomakielellä

Content

Ydinsisällöt
- toiminimi, avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, osakeyhtiö, osuuskunta
- yrittäjyys ja yrityksen perustaminen
- taloushallinto
- kilpailutus
- työlainsäädäntö
- yritystoiminta viittomakielellä

Materials

Holopainen, Tuulikki 2003. Yrityksen perustajan opas. Helsinki: Edita.
Kuosmanen, R. 2003. Yrityksen perustamistoimet 2003. Helsinki: Helsingin Uusyrityspalvelu ry.
Laurinkari, Juhani 2004. Osuustoiminta: utopiasta kansainvälisen yrittämisen muodoksi. Helsinki: Pellervo
Yrityksen perustamisopas: käytännön perustamistoimet 2002 (tai uudempi). TE-keskus, Yritysosasto. Helsinki: Edita Prima Oy.
Immonen Niina 2006. Yhteisötalous Suomessa. Tampere: tampereen seudun osuustoiminnan kehittämisyhdistys.
Tärkeitä internet-sivuja:
Suomen Yrittäjät
Yrityssuomi lisätietoja
Sosiaaliportti, erityisesti linkkihakemisto
Finlex
Finnvera
Uusyrityskeskukset
TE-keskus
Pellervo/ osuustoiminta
Yrittäjyystesti:http://pohjois-pohjanmaa.yes-keskus.fi/yrittajyystesti/
Yrittäjät - Oletko valmis yrittäjäksi? http://www.yrittajat.fi/fi-FI/minustakoyrittaja/valmis-yrittajaksi/

Teaching methods

Tarkennetut tavoitteet
- tuntee eri yritysmuotojen ominaispiirteitä sekä hyviä/huonoja puoli
- ymmärtää ne seikat, joita yrityksen perustamisessa täytyy huomioida
- tietää mistä voi saada lisäkoulutusta yritystoimintaan
- osaa keskustella yritystoiminnasta työkielillä ja kommunikaatiomenetelmillä
Tarkennetut ydinsisällöt
- toiminimi, avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, osakeyhtiö, osuuskunta
- yrittäjyys ja yrityksen perustaminen
- taloushallinto
- kilpailutus
- työlainsäädäntö
- yritystoiminta työkielillä
Pedagoginen toteutus
Opintojakso toteutetaan lähijaksojen, itsenäisten tehtävien sekä vierailukäyntien muodossa.
1. Yrittäjyyden perusteet 2 op
yritysmuodot, yrityksen perustaminen ja keskeiset toiminnot
työelämälainsäädännön keskeisimmät osa-alueet
markkinointiviestintä
Opiskelijat tutustuvat eri yritysmuotoihin siten, että heille arvotaan tietty yritysmuoto johon he itsenäisenä tehtävänä tutustuvat. Tämän jälkeen samaan yritysmuotoon tutustuneet opiskelijat valmentavat ryhmästä yhden jäsenen eri yritysmuotojen väliseen väittelyyn. Väittelyssä on siis tarkoitus löytää eri yritysmuodoista niin hyviä kuin huonoja puolia.
Teeman käsittelyä jatketaan lähitunneilla, jossa käsitellään teeman muut perussisällöt. Teemaa käsitellään myös vierailujen kautta (esimerkiksi Turun seudun yrityspalvelukeskus Potkuri, uusyrityskeskukset, Turun seudun kehittämiskeskus).
2. Yritystoiminta tulkkausalalla 2 op
yritystoiminta tulkkausalalla: hinnoittelu ja sopimukset
kilpailutuskäytännöt
DiakOppi tulkkausalan palveluntarjoajana
tulkkausalan verkostot (palveluntuottajat, työnantajat ja työntekijät)
Teeman tavoitteena on selventää opiskelijalle millaista yritystoimintaa tulkkausalalla käytännössä on. Esimerkkinä käytetään Diakonia-ammattikorkeakoulun omaa työelämän oppimisympäristöä DiakOppia. Teema toteutetaan osin kutsumalla paikalle (tai etäyhteyden päästä) tulkkausalan eri yrittäjiä kertomaan omista yrityksen perustamisen syistä ja lähtökohdista. Teema voidaan toteuttaa myös panelikeskusteluna, jolloin eri yritysten edustajat ovat paikalla samaan aikaan.
Opiskelijat tutustuvat mukaan tuleviin yrityksiin etukäteen joko oman mielenkiintonsa tai arvonnan pohjalta. Yritysedustajien käyntiä ennen opiskelijat esittelevät yritykset: bisnesidea ja laskutuksen perusteet, markkinointi, työllistämismuodot jne.
Teeman käsittelyä syvennetään lähitunneilla, jolloin käsitellään muita ydinsisältöjä.
3. Liiketoimintasuunnitelma 1 op
Opiskelija laatii liiketoimintasuunnitelman kuvitteeliselle taiperustettavalle yritykselle. Reflektioryhmä arvioi liiketoimintasuunnitelman hyviä piirteitä ja esittää kehittämisideoita Liiketoimintasuunnitelmien esittelyn yhteydessä. Oppimistehtävät
Opiskelijat tekevät pienryhmissä oman liiketoimintasuunnitelma, jossa on vähintään seuraavat osat:
1. Yrityksen perustiedot (nimi, yritysmuoto, toimiala, sijaintipaikka)
2. Perustiedot yrityksen perustajista (koulutus ja työkokemus, yrittäjyyskokemus)
3. Yrityksen perusliikeidea, toiminta-ajatus
4. Yrityksen toimintaympäristö ja kehitysnäkymät
5. Yrityksen toimintatavat
6. Markkinointisuunnitelma
7. Henkilöstösuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään tietoa kaikista opintojakson teemoista ja toimii siten koko opintojakson kokoavana tehtävänä.

Employer connections

DiakOppia käytetään opintojakson esimerkkiyrityksenä, jonka kautta sisältöjä käsitellään.

Further information

,

Go back to top of page