Skip to main content

GHO03VS20DIAK Health technologies in geriatric nursing (5cr)

Code: GHO0305A15S-3004

General information


Enrollment
02.03.2020 - 18.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.08.2020 - 09.10.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Titta Riihimäki
Aino Maaria Kokkonen
Course
GHO0305A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization GHO03VS20DIAK Health technologies in geriatric nursing GHO0305A15S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
• osaa etsiä ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia teknologisia ratkaisuja tukiessaan ikääntyneen ihmisen hyvinvointia
• osaa arvioida teknologisten ratkaisujen roolia ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
• osaa käyttää teknologiaa osana ammattitaitoaan ja arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta
• osaa tukea ikääntyvää ihmistä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä

Content

• terveysteknologia ja ikääntyneen hoitotyö
• terveysteknologiset ratkaisut
• eettisyys, soveltuvuus ja turvallisuus

Materials

Muunmuassa:
Leikas, J. (toim.) (2014). Ikäteknologia (1.painos). Vanhustyön keskusliitto
Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena
Kaija-Kortelainen Minna, Kekäläinen Heli ja Kinnunen Anu: Hyvinvointiteknologian koulutustuote; käyttöönoton ja käytön koulutus WeltecH-Hanke 2018–2019. TEKNOLOGIAKARTOITUS.
Sundgren Suvi; Stolt Minna & Suhonen Riitta. 2019. Ethical issues related to the use of gerontechnology in older people care: A scoping review

Muu suositeltava kirjallisuus:
Käyttäjälle kätevä teknologia (KÄKÄTE) -projektin julkaisut.
Raappana, A. & Melkas, H. (2009). Teknologian hallittu käyttö vanhuspalveluissa. Opas teknologiapäätösten ja teknologian käytön tueksi. Lahti: Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Suhonen, L. & Siikanen, T. (toim.) (2009). Hyvinvointiteknologia sosiaali - ja terveysalalla- hyöty vai haitta? (s. 9 -20). Lahdenammattikorkeakoulun julkaisu. Sarja C Artikkelikokoelmat, raportit ja muut ajan-kohtaiset julkaisut, osa 26.
Teknologia ja etiikka sosiaali- ja terveysalan hoivassa ja hoidossa (2010). Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE -julkaisuja 30. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
• tutustuu teknologian tuomiin mahdollisuuksiin tukea ikääntyneiden ihmisten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja toimintakykyä eri toimintaympäristöissä
• ymmärtää teknologisten ratkaisujen roolin ikääntyneiden ihmisten hoitotyössä
• saa valmiuksia hyödyntää teknologiaa osana ammattitaitoaan
• saa valmiuksia arvioida teknologisten ratkaisujen soveltuvuutta, eettisyyttä ja turvallisuutta erilaisissa hoitotyön toimintaympäristöissä
• tutustuu sosiaali- ja terveysalalla yleisesti käytössä oleviin digitaalisiin palveluihin
• saa valmiuksia tukea ikääntyviä ihmisiä ja heidän läheisiään teknologisten ratkaisujen käyttöönotossa ja käyttämisessä
Opintosuorituksen kuvaus
1) Opiskelijat perehtyvät itsenäisesti kurssilla osoitettuun materiaaliin ja osallistuvat tämän ja omien kokemustensa pohjalta aktiivisesti verkkokeskusteluun.
2) Opiskelijat tutustuvat kurssilla yhdessä sovittuihin terveysteknologiaratkaisuihin ja laativat kirjallisuuteen pohjautuen aiheesta kirjallisen raportin. Valitusta aiheesta tehdään pareittain esittelyvideo, mikä esitellään verkkoseminaarissa.
Tarkemmat suoritusohjeet kurssialustalla.

Completion alternatives

Sovitaan erikseen vastuuopettajan kanssa.

Qualifications

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille,kätilöille ja sosionomeille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai sote-alan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot.

Go back to top of page