SEU01MS20POR Organisation and administration of the church and parishes (2cr)
Code: SEU0102A15S-3024
General information
- Enrollment
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.10.2020 - 04.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Pori
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Ilona Kontinen
- Course
- SEU0102A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization SEU01MS20POR Organisation and administration of the church and parishes SEU0102A15S-3024. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Opiskelija
- tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat strategiat, johtosäännöt ja lait
- osaa analysoida johtamiseen ja alaisena toimimiseen liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
Content
- kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto sekä seurakunta työympäristönä
- kirkon ja seurakunnan hallintoa ohjaavat strategiat, johtosäännöt ja lait sekä kirkon työn kehittäminen
- työalajohtaminen ja alaistaidot
Materials
Suoritettava materiaali:
• Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Helsinki: Kirkkohallitus.
Saatavana verkkoaineistona
• Kirkon tulevaisuuskomitea. (2016). Kirkon tulevaisuuskomitean mietintö. Helsinki: Kirkkohallitus., 137 sivua.
Saatavana verkkoaineistona
• Kirkon tulevaisuuskomitean mietintöä taustoittava aineisto: Mietinnön liiteosa. (2016) Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 48. Kirkko ja toiminta: Helsinki 2016. 521 sivua (soveltuvin osin).
Saatavana verkkoaineistona
• Kirkkolaki: Kirkkojärjestys ; Kirkon vaalijärjestys ; Kirkon säädöskokoelma. Helsinki: Kirkkohallitus. (Kirkkolaki luvut 1-4, 6-7, 9-10, 17-22: Kirkkojärjestys luvut 1-4, 6-9, 182) HUOM! Lainsäädännön ja muun ohjeistuksen ajantasaisuus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
• Malo, Terttu; Tanska, Juha & Kopperi, Kari (toim.) 2019. Laki, evankeliumi ja KirVESTES – Johtajana kirkossa. Helsinki: Kirjapaja.
Muu oppimistehtävissä käytettävä lähdemateriaali löytyy MoodleRoomsista.
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
• Opiskelija tietää kirkon ja seurakunnan organisaation ja hallinnon sekä niitä ohjaavat strategiat, johtosäännöt ja lait
• Opiskelija osaa analysoida johtamiseen ja alaisena toimimiseen liittyviä tekijöitä kirkon työn näkökulmasta
• Opiskelija oppii ymmärtämään työyhteisötaitojen merkityksen ja luottamushenkilöiden roolin seurakunnan toiminnassa
Opintosuorituksen kuvaus:
Kirkon ja seurakunnan organisaatio ja hallinto (2op) on osa Seurakuntatyön kehittäminen (5op) opintojaksoa. Kokonaisuus toteutuu niin, että kaikki osasuoritukset ohjeistetaan opiskelijoille heti jakson alussa. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää osallistumista orientaatiopäivään, lähiopetukseen ja seminaareihin. Tehtävistä voidaan muokata tarkoituksenmukainen ja etenevä kokonaisuus niin, että niiden painopiste on tulevaisuuteen suuntautuvassa kehittämistoiminnassa. Opintojakson toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä kirkon eri toimijoiden kanssa (mm. hiippakunnat, DTL / KNT, kirkkohallitus, kirkolliskokouksen jäsenet jne.)
Tähän SEU01 opintojaksoon kuuluu orientaatiotehtävä ja tiimissä tehtävä oppimistehtävä. Orientaatiotehtävässä perehdytään kirkon tulevaisuusvisioihin, tutustumalla tulevaisuuskomitean mietintöön ja muihin ajankohtaisiin asiakirjoihin. Orientaatiotehtävään liittyy yhteinen reflektoiva keskustelu lähiopetuksessa tai verkkoalustalla.
Tiimitehtävässä opiskelijaryhmä tai opiskelijapari valitsee tarkasteltavaksi yhden teeman kirkon/seurakunnan työyhteisötaitoihin tai johtamiseen liittyvän teeman / kysymyksen johon perehtyy ja josta valmistaa seminaariesityksen muille opiskelijoille. Teemoista sovitaan ja tehtävä ohjeistetaan tarkemmin orientaatioluennolla ja Moodlessa. Työt esitellään seminaarissa, jossa tekijät antavat vertaispalautetta toistensa töistä.
Seminaarin jälkeen jokainen ryhmä käy palautekeskustelun ja kirjoittaa itsearvioinnin (1-2 s.) omasta oppimisprosessistaan. Itsearvioinnin yhteydessä voidaan antaa ryhmäläisille perusteltu arvosanaehdotus. Arviointi 1-5/hylätty.
Employer connections
Oppimistehtävä voidaan tehdä myös yhteistyössä työelämän kanssa, esim. olemalla mukana seurakunnan strategiatyöskentelyssä tai yhteisöpajan toiminnan kehittämisessä.
Completion alternatives
,Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun ja vastaavan opettajan kanssa käydyn keskustelun perusteella.