SEU02IMK20HKI Developing the work of a parish (2cr)
Code: SEU0202A15S-3025
General information
- Enrollment
- 09.09.2019 - 30.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 24.02.2020 - 28.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
- Teachers
- Kirsi Laukkonen
- Course
- SEU0202A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization SEU02IMK20HKI Developing the work of a parish SEU0202A15S-3025. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Objective
Opiskelija
- osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
- tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä
Content
- seurakunnan diakoniatyön, nuorisotyön ja varhaiskasvatuksen toiminta- ja taloussuunnitelmat
- kirkon virka ja kirkon työntekijän identiteetti ja ammatillinen kasvu
Materials
Suoritettavat oppimateriaali:
• Kohtaamisen kirkko: Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020. Helsinki: Kirkkohallitus.
Saatavana verkkoaineistona
• Kirkon tulevaisuuskomitea. (2016). Kirkon tulevaisuuskomitean mietintö. Helsinki: Kirkkohallitus., 137 sivua.
Saatavana verkkoaineistona
• Kirkon tulevaisuuskomitean mietintöä taustoittava aineisto: Mietinnön liiteosa. (2016) Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja 48. Kirkko ja toiminta: Helsinki 2016. 521 sivua (soveltuvin osin).
Saatavana verkkoaineistona
• Malo, Terttu; Tanska, Juha & Kopperi, Kari (toim.) 2019. Laki, evankeliumi ja KirVESTES – Johtajana kirkossa. Helsinki: Kirjapaja.
Oheiskirjallisuus:
• Kanerva, M. & Tanska, J. (toim.) 2015. Työ ja henki. Avaimia henkiseen ja hengelliseen työhyvinvointiin. Kirjapaja: Helsinki.
• Rantama, M. 2016. Taivaallinen työaika. Näkökulmia ajattomaan työhön. Edita: Helsinki.
• Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. & Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere university press: Tampere.
• Toikko, T & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere university press: Tampere.
Muu ajankohtainen oppimistehtävien teemaan liittyvä lähdemateriaali.
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
• osaa kehittää kirkon työtä ymmärtäen yhteiskunnallisen ja hengellisen toimintaympäristön muutokset
• osaa ennakoida, suunnitella, kehittää ja arvioida oman työalan toimintaa
• tietää kirkon viran teologiset perusteet ja pohtii omaa identiteettiään kirkon työssä.
Opintosuorituksen kuvaus:
Seurakunnan työn kehittäminen (2op) on osa Seurakuntatyön kehittäminen (5op) opintojaksoa. Kokonaisuus toteutuu niin, että kaikki osasuoritukset ohjeistetaan opiskelijoille heti jakson alussa. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää osallistumista orientaatiopäivään, lähiopetukseen ja seminaareihin. Opintojakson ja oppimistehtävän painopiste on tulevaisuuteen suuntautuvassa kehittämistoiminnassa. Opintojakson toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä kirkon eri toimijoiden kanssa (mm. hiippakunnat, DTL / KNT, kirkkohallitus, kirkolliskokouksen jäsenet jne.)
Oppimistehtävä 1 on kaksivaiheinen siten, että ensin opiskelija perehtyy yksin tai parin kanssa yhden seurakunnan tilanteeseen ja toimintaan talous- ja toimintakertomuksen, tilastojen ja toimintastrategian ja tutkimusten avulla sekä tekee keräämänsä tiedon perusteella toimintaympäristöanalyysin joka julkaistaan Moodlessa esim.posterina. Seuraavassa vaiheessa opiskelijat tutustuvat toistensa tekemiin analyyseihin pienryhmissä ja jatkavat työskentelyä arvioimalla seurakunnan / seurakuntien toimintaa ja muutostarvetta saamansa tiedon avulla. Arviointinsa perusteella ryhmät tekevät ehdotuksia, jotka liittyvät seurakunnan toiminnan kehittämiseen vuoteen 2030. Toiminnan arviointi, työympäristöanalyysi ja kehittämisehdotukset / kehittämistyö voidaan tehdä myös yhteistyössä työelämän kanssa. Opintojakson päättää seminaari, joka toteutetaan kehittämisen työpajana ja jossa hyödynnetään työnohjauksellisia ja työelämän kehittämistoiminnan menetelmiä (esim. open space, akvaariokeskustelut tms.)
Oppimistehtävä 2 liittyy kirkon virkaan teologiaan siten, että tehtävässä pohditaan sekä opiskelijan omaa diakonian tai kasvatuksen teologiaa että kirkon virkaa. Tässä yhteydessä voidaan pohtia myös sitä, millaisia merkityksiä teologisella orientaatiolla on työssä ja millaisia merkityksiä teologisella orientaatiolla on työssä? Tämä oppimistehtävä voidaan toteuttaa siten, että jokainen opiskelija kirjoittaa seminaaripäivän jälkeen reflktoivan esseen, jossa pohtii em. kysymyksiä. Esseen pituus 4-5 tekstisivua ja siinä on hyödynnettävä aiheeseen soveltuvaa lähdemateriaalia. Vaihtoehtoisesti esseetehtävän sijasta voidaan järjestää lähiopetuksena seminaaripäivä, jossa em. aiheita käsitellään alustusten ja keskustelujen avulla.
Molempien oppimistehtävien tarkempi ohjeistus orientaatioluennoilla ja Moodlessa. Opintojakso voidaan toteuttaa myös yhteistyössä työelämän kanssa ja oppimistehtäviä voidaan muokata perustellusta syystä johonkin ajankohtaiseen teemaan tai tarpeeseen liittyen.
Arvointi Hyväksytty - Hylätty - Täydennettävä.
Employer connections
Oppimistehtävä voidaan tehdä myös yhteistyössä työelämän kanssa, esim. olemalla mukana seurakunnan strategiatyöskentelyssä tai yhteisöpajan toiminnan kehittämisessä. Tehtävään liittyvä seminaari voidaan järjestää oske-pajassa, yhteisöpajassa tai seurakunnassa, jonka toimintaan kehittämistehtävä liittyy.
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun ja vastaavan opettajan kanssa käydyn keskustelun perusteella.