GER03VS20DIAK Geriatric social work methods (5cr)
Code: GER0305A15S-3004
General information
- Enrollment
- 02.03.2020 - 18.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.11.2020 - 11.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- BA of Social Services
- Teachers
- Vesa Vainiomäki
- Seija Utriainen
- Course
- GER0305A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization GER03VS20DIAK Geriatric social work methods GER0305A15S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Opiskelija
- osaa käyttää gerontologisen sosiaalityön menetelmiä ja voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja
- osaa tukea saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
- osaa tunnistaa keskeisimmät hyvinvointiteknologiset sovelluspalvelut ja löytää niistä erilaisia sovellutuksia vanhustyöhön
Content
- gerontologisen sosiaalityön menetelmät
- voimavaralähtöinen työskentely
- saattohoito
- keskeiset vanhustyön älyteknologian sovelluspalvelut ja hyvinvointiteknologia
Location and time
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Collaborate yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin
Materials
Jansson, Anu. 2012. Psykososiaalinen ryhmätoiminta ikäihmisten yksinäisyyden lievittäjänä. Vanhustyön keskusliitto.
Liikanen, Hanna-Liisa. 2011. Ikääntyminen ja kulttuuri. Kohti seniorikulttuuria. Ikäinstituutti. http://www.ikainstituutti.fi/binary/file/-/id/1/fid/333
-Liikanen, Hanna-Liisa & Kaisla, Susanna. 2007. Gerontologisen sosiaalityön menetelmistä. http://www.socca.fi/files/95/Gerontologisen_sosiaalityon_menetelmista.pdf
-Leikas, Jaana. 2014. Ikäteknologia, Vanhustyön keskusliitto.
-Kilpeläinen, Arja (2016) Teknologiavälitteisyys kyläläisten arjessa : tutkimus ikääntyvien sivukylien teknologiavälitteisyydestä ja sen rajapinnoista maaseutusosiaalityöhön http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/62333
-Hyvän saattohoidon suositukset. 2011. STM. Esitteitä 2011:3
-Hänninen, Juha. 2012. Saattohoito-opas. Potilaan ja omaisen saattohoito-opas. 13. uudistettu painos, 2012.
Teaching methods
Tavoitteet
-osaa käyttää gerontologisen sosiaalialan ja sosiaalityön menetelmiä ja voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja
-osaa tunnistaa keskeisimmät hyvinvointiteknologiset sovelluspalvelut ja löytää niistä erilaisia sovelluksia vanhustyöhön
-osaa tukea saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
Sisältö
-gerontologisen sosiaalialan ja sosiaalityön menetelmät
-voimavaralähtöinen työskentely
-keskeiset vanhustyön älyteknologian sovelluspalvelut ja hyvinvointiteknologia
-saattohoito ja omaisten tukeminen
Opintoihin sisältyy pari- tai ryhmätehtävä, joka toteutetaan työelämässä Tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5, hylätty sekä verkkokeskustelu geroteknologiasta, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty..
Employer connections
OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Menetelmätehtävä työelämän ja vanhusten kanssa yhteistyössä suunnitellen ja toteuttaen.
Completion alternatives
Opiskelija laatii menetelmätehtävän (teoreettinen ulottuvuus) ja toteuttaa sen työelämässä (käytännöllinen ulottuvuus) saaden arvion toiminnasta työelämän asiantuntijalta. Sekä palauttaa tehtävän opettajalle.
Opiskelija valitsee Ikäteknologia kirjasta (Leikas 2014) kaksi artikkelia ja esittää perustellusti oman pohdintansa sisällöstä oppimistehtävänä.
Further information
Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojaksoa toteutetaan pienryhmäopetuksena, koska opetuksessa harjoitellaan eri menetelmiä ja työskentelytapoja. Opintoja ei voida toteuttaa virtuaaliopintoina.