Skip to main content

GER03VS20DIAK Geriatric social work methods (5cr)

Code: GER0305A15S-3004

General information


Enrollment
02.03.2020 - 18.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.11.2020 - 11.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
EDUCATION
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Vesa Vainiomäki
Seija Utriainen
Course
GER0305A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization GER03VS20DIAK Geriatric social work methods GER0305A15S-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- osaa käyttää gerontologisen sosiaalityön menetelmiä ja voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja
- osaa tukea saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
- osaa tunnistaa keskeisimmät hyvinvointiteknologiset sovelluspalvelut ja löytää niistä erilaisia sovellutuksia vanhustyöhön

Content

- gerontologisen sosiaalityön menetelmät
- voimavaralähtöinen työskentely
- saattohoito
- keskeiset vanhustyön älyteknologian sovelluspalvelut ja hyvinvointiteknologia

Location and time

Opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyvät verkossa tapahtuvat luennot ja seminaari (Collaborate yhteys), verkkokeskustelu sekä itsenäinen opiskelu.
Opinnot saa suoritetuksi, kun on työstänyt tehtävän, osallistunut seminaariin, verkkokeskusteluun ja luentoihin

Materials

Jansson, Anu. 2012. Psykososiaalinen ryhmätoiminta ikäihmisten yksinäisyyden lievittäjänä. Vanhustyön keskusliitto.
Liikanen, Hanna-Liisa. 2011. Ikääntyminen ja kulttuuri. Kohti seniorikulttuuria. Ikäinstituutti. http://www.ikainstituutti.fi/binary/file/-/id/1/fid/333
-Liikanen, Hanna-Liisa & Kaisla, Susanna. 2007. Gerontologisen sosiaalityön menetelmistä. http://www.socca.fi/files/95/Gerontologisen_sosiaalityon_menetelmista.pdf
-Leikas, Jaana. 2014. Ikäteknologia, Vanhustyön keskusliitto.
-Kilpeläinen, Arja (2016) Teknologiavälitteisyys kyläläisten arjessa : tutkimus ikääntyvien sivukylien teknologiavälitteisyydestä ja sen rajapinnoista maaseutusosiaalityöhön http://lauda.ulapland.fi/handle/10024/62333
-Hyvän saattohoidon suositukset. 2011. STM. Esitteitä 2011:3
-Hänninen, Juha. 2012. Saattohoito-opas. Potilaan ja omaisen saattohoito-opas. 13. uudistettu painos, 2012.

Teaching methods

Tavoitteet
-osaa käyttää gerontologisen sosiaalialan ja sosiaalityön menetelmiä ja voimavaroja vahvistavia työskentelytapoja
-osaa tunnistaa keskeisimmät hyvinvointiteknologiset sovelluspalvelut ja löytää niistä erilaisia sovelluksia vanhustyöhön
-osaa tukea saattohoitovaiheessa olevaa vanhusta ja hänen omaisiaan
Sisältö
-gerontologisen sosiaalialan ja sosiaalityön menetelmät
-voimavaralähtöinen työskentely
-keskeiset vanhustyön älyteknologian sovelluspalvelut ja hyvinvointiteknologia
-saattohoito ja omaisten tukeminen
Opintoihin sisältyy pari- tai ryhmätehtävä, joka toteutetaan työelämässä Tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5, hylätty sekä verkkokeskustelu geroteknologiasta, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty..

Employer connections

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Menetelmätehtävä työelämän ja vanhusten kanssa yhteistyössä suunnitellen ja toteuttaen.

Completion alternatives

Opiskelija laatii menetelmätehtävän (teoreettinen ulottuvuus) ja toteuttaa sen työelämässä (käytännöllinen ulottuvuus) saaden arvion toiminnasta työelämän asiantuntijalta. Sekä palauttaa tehtävän opettajalle.
Opiskelija valitsee Ikäteknologia kirjasta (Leikas 2014) kaksi artikkelia ja esittää perustellusti oman pohdintansa sisällöstä oppimistehtävänä.

Further information

Opintojakson opintojen sijasta vastaava osaaminen voidaan hankkia kansainvälisessä opiskelijavaihdossa ja silloin hankittua osaamista tarkastellaan tutkinnon ydinkompetenssien toteutumisen tasolla.Innovatiivinen tuottavuusohjelma: Opintojaksoa toteutetaan pienryhmäopetuksena, koska opetuksessa harjoitellaan eri menetelmiä ja työskentelytapoja. Opintoja ei voida toteuttaa virtuaaliopintoina.

Go back to top of page