Skip to main content

LAS4ES19HKI (5cr)

Code: LAS4005E19S-3001

General information


Enrollment
02.07.2019 - 31.07.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Innovaatiot ja kumppanuudet
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Specialisation Education in Child Welfare Work
Teachers
Riina Karjalainen
Jari Helminen
Course
LAS4005E19S

Unfortunately, no reservations were found for the realization LAS4ES19HKI LAS4005E19S-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

- Osallistuja vahvistaa osaamistaan haavoittavia elämänkokemuksia kohdanneen ja vaikeassa elämäntilanteessa olevan lapsen, nuoren ja vanhempien tai perheen kanssa tehtävässä työssä tutustuen kriisi- ja traumatyön menetelmiin ja käytäntöihin.
- Osallistuja osaa luoda vuorovaikutussuhteen kriisissä olevan ja/tai traumatisoituneen lapsen, nuoren ja vanhempien tai perheen kanssa (esim. väkivalta, kaltoinkohtelu, kiusaaminen).
- Osallistuja käyttää erilaisia toiminnallisia ja taidelähtöisiä menetelmiä lapsen ja nuoren kuulemisessa ja psykososiaalisessa tukemisessa.
- Osallistuja syventää osaamistaan lastensuojelutyön etiikasta.

-> Osallistuja osaa muodostaa monialaisia ja moniammattilisia yhteistyöverkostoja kriisin kohdanneen ja/tai traumatisoituneen asiakkaan tueksi.
-> Osallistuja syventää tutkivaa ja reflektoivaa työtapaansa opintojakson osatehtävissä.

Content

- Opintojaksolla perehdytään kriisi- ja traumatyön käsitteistöön, kriisin ja trauman yksilöllisiin oireisiin ja vaikutuksiin, kriisi- ja traumatyön voimavaraistaviin menetelmiin ja käytäntöihin suojaavien tekijöiden, kuten resilienssin vahvistamiseksi.
* Lasten ja nuorten kehitysvaiheisiin liittyvät suojaavat tekijät ja riskitekijät, ja elämän muutostilanteisiin ja menetyksiin liittyvät kehitykselliset, akuutit ja traumaattiset kriisit ja komplisoitunut suruprosessi (huomioiden mm. kiintymyssuhdehäiriöt, ylisukupolvisuus, kaltoinkohtelu, kiusaaminen, maahanmuutto)

- Opintojaksolla perehdytään lapsen, nuoren ja vanhempien tai perheiden tai läheisten kriisi- ja traumatyöhön monialaisissa ja -ammatillisissa palveluissa ja verkostoissa tuen ja vakauttamisen tarpeet huomioiden.

- Opintojaksolla analysoidaan kriisi- ja traumatyön eettisiä kysymyksiä toimittaessa haastavissa ja muuttuvissa lastensuojelun työtilanteissa.
* Kriisi- ja traumatyön teoreettiset lähestymistavat työmuotojen, -menetelmien
ja -käytäntöjen taustalla
* Kriisi- ja traumahäiriöiden tunnistaminen ja oikea aikaisen lyhyen/pitkäkestoisen tuen muodot huomioiden perhe- ja läheissuhteet
* Kriisi- ja traumatyön asiakas- ja kumppanuuslähtöiset palvelut (myös sähköiset palvelut) ja verkostot, lainsäädäntö, eettiset periaatteet, suositukset, ohjeet ja toimintamallit

- Opintojaksolla perehdytään työntekijän näkökulmasta työhyvinvoinnin ja myötätuntouupumuksen sekä sijaistraumatisoitumisen kysymyksiin ja näiden tilanteiden tunnistamiseen ja työstämiseen.
* Henkisen kuormittumisen, myötätuntostressin ja -uupumisen ja sijaistraumatisoitumisen tunnistaminen ja ehkäisy
* Työntekijän ja työyhteisön kriisi- ja traumatyön valmiuksien ja voimavarojen tunnistaminen ja kehittäminen (kollegiaalisuus, yhteisöllisyys ja työnohjaus)

-> Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
-> Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.

Go back to top of page