Skip to main content

AJA02VK20DIAK (4.5.-31.5.) Current theological trends (2cr)

Code: AJA0202A15S-3028

General information


Enrollment
25.03.2020 - 17.04.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.05.2020 - 31.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA of Social Services, Diaconal Work
BA of Social Services, Christian Youth Work
BA of Social Services, Christian Early Childhood Education and Care
Teachers
Helena Kauppila
Jari Visto
Course
AJA0202A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization AJA02VK20DIAK (4.5.-31.5.) Current theological trends AJA0202A15S-3028. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- osaa analysoida ajankohtaisia teologisia suuntauksia
- tuntee ajankohtaista kirkosta ja kirkossa käytävää keskustelua ja ymmärtää sen teologisia taustoja

Content

- ajankohtaiset teologiset suuntaukset
- ajankohtainen, kirkkoa koskeva keskustelu

Materials

Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsinki: Otava.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Muu kirjallisuus ks. oppimisalusta

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus:
•Opiskelija hahmottaa erilaisten muutostrendien jatkuvan vaikutuksen kirkossa
Opiskelija tunnistaa omaa aikaansa lähinnä olevien liikehdintöjen ja muutosvoimien vaikutuksen
•Opiskelija saa kokonaiskuvan nykyhetken kirkossa vaikuttavista teologisista suuntauksista ja ajankohtaiskysymyksistä
•Opiskelija ymmärtää kirkollisten muutostekijöiden aatteellisen ja yhteiskunnallisen taustan
Opiskelija oppii analysoimaan kirkollisessa keskustelussa käytettävää argumentaatiota
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakson aloitus (läsnäolo välttämätön)
Johdantoluento kokonaisuuden sisältöön ja tavoitteisiin
•Tavoitteiden ja työtapojen tarkentaminen suhteessa opiskelijoiden aiempaan osaamiseen ja alan osaamisvaatimuksiin.
Luento-opetus
- Ajankohtaisuus, konteksti ja muutoshaasteet kirkon opissa ja elämässä
•Kirkollisten muutostekijöiden aatteellinen ja yhteiskunnallinen tausta
•Johdatus kirkollisen keskustelun analyysiin
- Esimerkkejä ajankohtaisista teologisista suuntauksista ja keskusteluista
Oppimistehtävä, vaihtoehto 1 (Ryhmätehtävä) Ajankohtaisen teologisen keskustelun analyysi:
Muodostetut ryhmät (3-5 opiskelijaa) valitsevat tutustuttavakseen yhden ajankohtaisen, ryhmää kiinnostavan kirkollisen keksustelunaiheen. Opiskelijat perehtyvät siitä käytävään keskusteluun seuraamalla sanoma- ja aikakausilehtiä, internet –lähteitä ja tutkimuskirjallisuutta. Aineisto analysoidaan erityisesti argumentaation näkökulmasta. Keskeistä on selvittää, miten ja millaisin argumentein keskustelijat perustelevat kantojaan, ja mitkä taustaoletukset vaikuttavat heidän mielipiteisiinsä.
Opettaja voi tarvittaessa tukea ryhmää aiheen valinnassa ja aineiston löytämisessä.
Opiskelijat laativat aineiston pohjalta kirjallisen raportin, jossa esitellään keskustelu ja siinä esitetyt keskeiset puheenvuorot perusteluineen. Keskustelua ja sen argumentaatiota arvioidaan raportissa kriittisesti. Kirjallisen raportin pituus 5-10 sivua vakioasetteluin.
Ryhmät esittelevät aiheensa seminaaripäivässä ja tukevat sitä valitsemallaan havainnollistavalla aineistolla tai toiminnallisella tavalla. Verkkototeutuksessa tehtävä palautetaan kirjallisena raporttina oppimisalustalle toisten luettavaksi ja kommentoitavaksi.
Oppimistehtävä vaihtoehto 2 (yksilötehtävä) Pohtiva essee ajankohtaisesta teologisesta kirjallisuudesta.
Opiskelija valitsee yhden ajankohtaisen, teologiseen tutkimukseen perustuvan kirjan, kirjoittaa siitä pohtivan esseen ja kertoo keskeisistä oivalluksistaan muille seminaarissa. Verkkototeutuksessa esseet palautetaan keskustelualueelle ja niistä käydään keskustelua siellä.
Tarkemmat ohjeet annetaan lähiopetuksen yhteydessä ja oppimisalustalla.

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa: Joko opinto-ohjaajan kanssa käydyn HOPS-keskustelun mukaan tai tentti kirjasta Sihvola, J. (2011). Maailmankansalaisen uskonto. Helsingissä: Otava.

Go back to top of page