HOA01PK21HKI (SHD, TH) Leadership and entrepreneurship (3cr)
Code: HOA0103A15S-3025
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.02.2021 - 26.02.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- BA in Health Care, Diaconal Nursing
- BA in Health Care, Public Health Care
- Teachers
- Pia Tauriainen
- Arja Koski
- Course
- HOA0103A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization HOA01PK21HKI (SHD, TH) Leadership and entrepreneurship HOA0103A15S-3025. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Opintojaksossa on seuraavat tehtävät ja työskentelyt:
Johtaminen 1 op
1.Yksilötehtävä
2.Avainluennoille ja etäjohtamisen etiikkaan liittyvään verkkotyöskentelyyn osallistuminen
Tiimityö ja yhteiskehittäminen 1 op
3.Tiimityöhön osallistuminen
4.Yhteiskehittämisen pajaan osallistuminen
Yrittäjyys 1 op
1.Työskentely Nuori Yrittäjyys alustalla
2. Oheismateriaaliin tutustuminen
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää asiakaskeskeisen johtamisen merkityksen muuttuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristöissä
- tuntee terveydenhuollon keskeiset organisaatiorakenteet
- tuntee näyttöön perustuvat menetelmät oikeudenmukaisen ja laadukkaan hoitotyön johtamisessa
- ymmärtää hoitotyön johtamisen merkityksen työyhteisön toiminnassa
- ymmärtää vastuunsa itsensä johtamisessa ja työelämätaitojen kehittämisessä
- ymmärtää jatkuvan kehittämisen merkityksen asiantuntija- ja lähiesimiestehtävissä
- ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana yhteiskunnallista palvelujärjestelmää
Opintojakson sisällöt
- näyttöön perustuva johtaminen, asiakaslähtöisyys, potilasturvallisuus, hoidon laatu
- terveydenhuollon ajantasaiset organisaatiorakenteet ja palvelujärjestelmä
- johtaminen hoitotyössä
- työelämätaidot, työyhteisötaidot, itsensä ja oman osaamisen johtaminen
- yrittäjyys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Objective
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuksien johtamisen merkityksen johtamisessa, hoidon ja palvelun laadun edistämisessä
- ymmärtää terveydenhuollon keskeisten organisaatiorakenteiden ja johtamiskäytänteiden kehittämisen merkityksen terveyden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä
- ymmärtää hoitotyön johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toiminnassa, hoidon ja laadun edistämisessä
- ymmärtää vastuunsa itsensä johtamisesta ja työelämätaitojen kehittämisestä
- tunnistaa roolinsa asiantuntija- ja lähiesimiestehtävissä
- ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana yhteiskunnallista palvelujärjestelmää
Content
- asiakkuuksien johtaminen, terveyshyötymallit, palvelun ja hoidon laatu
- terveydenhuollon organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät, johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
- hoitotyön johtajan rooli ja tehtävä
- työelämätaidot lähijohtaminen ja työyhteisötaidot, itsensä ja oman osaamisen johtaminen, kollegiaalisuus
- lähiesimiestyö, asiakkaiden hoidon koordinointi, työtehtävien proprisointi ja resursointi, hoitoisuusluokitus
- yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Materials
Suoritettava kirjallisuus:
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanoma Pro. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Surakka, T. & Rantamäki, T. (2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet Suomen Palkitsemiskeskus.
Saatavuus Diakin kirjastossa.
Peltola, L. (2015). Liikeideasta liikkeelle. (10. uud. p.) Helsinki: Edita. Saatavuus Diakin kirjastossa.
Suositeltava kirjallisuus:
Northouse, P. G. (2016). Leadership: Theory and practice (Seventh edition, international student edition.). Thousand Oaks, CA: SAGE.
Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.
Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P., Mattelmäki, U. & Koivuniemi, K. (2014). Terveydenhuollon kompassi: avain asiakkuuteen. 1. p. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastossa
Hujala, A. & Taskinen, H. (2020). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampereen yliopisto. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-359-022-9.pdf?sequence=2&isAllowed=y (soveltuvin osin)
Räsänen, M. & Nyfors, H. (2014). Hoitotyön johtamiskompetenssi ja sen vaikutukset lähijohtamiseen. Premissi : terveys- ja sosiaalialan johtamisen erikoisjulkaisu 9 (5), 52-59. Saatavilla http://verkkojulkaisu.viivamedia.fi/premissi/2014/
Artikkelit ja verkkosivustot.
Teaching methods
1. Yksilötehtävä: opiskelija kuvaa ja jäsentää omia kokemuksiaan työssä ja elämässä (oma elämä, koulutus, työ) sekä pohtii itseään oman elämänsä johtajana.
Pituus max 3 sivua.
Tehtävässä tulee hyödyntää lähdettä: Surakka, T. & Rantamäki, T.( 2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet; Suomen Palkitsemiskeskus.
2. Avainluennoille osallistuminen
3. Tiimityö: opiskelijat ideoivat ja suunnittelevat ryhmissä työelämälähtöisen kehittämishankkeen tai yritysidean. Opiskelijat saavat sparrausta opettajilta työhönsä.
4. Yhteiskehittämisen paja
Employer connections
Opintojakso on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistä
Completion alternatives
Vaihtoehtoinen suoritustapa (HOPS:n mukaisesti / vain erikseen sovitusti): Ennakkotehtävän suorittaminen ja oppimistehtävän toteuttaminen työelämäyhteistyössä.
Student workload
Opintojakson laajuus on 3 op ( 3x26,7 tuntia = 80 tuntia)
Assessment criteria, approved/failed
Arvioinnin lähtökohtana on AMK-tutkinnon yleiset arviointiperusteet.
Qualifications
Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna