Skip to main content

HOA01PK21HKI (SHD, TH) Leadership and entrepreneurship (3cr)

Code: HOA0103A15S-3025

General information


Enrollment
07.09.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.02.2021 - 26.02.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
EDUCATION
Campus
Helsinki
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
BA in Health Care, Diaconal Nursing
BA in Health Care, Public Health Care
Teachers
Pia Tauriainen
Arja Koski
Course
HOA0103A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization HOA01PK21HKI (SHD, TH) Leadership and entrepreneurship HOA0103A15S-3025. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Opintojaksossa on seuraavat tehtävät ja työskentelyt:

Johtaminen 1 op

1.Yksilötehtävä

2.Avainluennoille ja etäjohtamisen etiikkaan liittyvään verkkotyöskentelyyn osallistuminen

Tiimityö ja yhteiskehittäminen 1 op

3.Tiimityöhön osallistuminen

4.Yhteiskehittämisen pajaan osallistuminen

Yrittäjyys 1 op

1.Työskentely Nuori Yrittäjyys alustalla

2. Oheismateriaaliin tutustuminen

Opintojakson tavoitteet

Opiskelija:
- ymmärtää asiakaskeskeisen johtamisen merkityksen muuttuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon ympäristöissä
- tuntee terveydenhuollon keskeiset organisaatiorakenteet
- tuntee näyttöön perustuvat menetelmät oikeudenmukaisen ja laadukkaan hoitotyön johtamisessa
- ymmärtää hoitotyön johtamisen merkityksen työyhteisön toiminnassa
- ymmärtää vastuunsa itsensä johtamisessa ja työelämätaitojen kehittämisessä
- ymmärtää jatkuvan kehittämisen merkityksen asiantuntija- ja lähiesimiestehtävissä
- ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana yhteiskunnallista palvelujärjestelmää

Opintojakson sisällöt
- näyttöön perustuva johtaminen, asiakaslähtöisyys, potilasturvallisuus, hoidon laatu
- terveydenhuollon ajantasaiset organisaatiorakenteet ja palvelujärjestelmä
- johtaminen hoitotyössä
- työelämätaidot, työyhteisötaidot, itsensä ja oman osaamisen johtaminen
- yrittäjyys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa

Objective

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuksien johtamisen merkityksen johtamisessa, hoidon ja palvelun laadun edistämisessä
- ymmärtää terveydenhuollon keskeisten organisaatiorakenteiden ja johtamiskäytänteiden kehittämisen merkityksen terveyden ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden edistämisessä
- ymmärtää hoitotyön johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toiminnassa, hoidon ja laadun edistämisessä
- ymmärtää vastuunsa itsensä johtamisesta ja työelämätaitojen kehittämisestä
- tunnistaa roolinsa asiantuntija- ja lähiesimiestehtävissä
- ymmärtää terveysalan yrittäjyyden perusteet ja merkityksen osana yhteiskunnallista palvelujärjestelmää

Content

- asiakkuuksien johtaminen, terveyshyötymallit, palvelun ja hoidon laatu
- terveydenhuollon organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät, johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
- hoitotyön johtajan rooli ja tehtävä
- työelämätaidot lähijohtaminen ja työyhteisötaidot, itsensä ja oman osaamisen johtaminen, kollegiaalisuus
- lähiesimiestyö, asiakkaiden hoidon koordinointi, työtehtävien proprisointi ja resursointi, hoitoisuusluokitus
- yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa

Materials

Suoritettava kirjallisuus:
Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) (2017). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: Sanoma Pro. Saatavuus Diakin kirjastossa.

Surakka, T. & Rantamäki, T. (2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet Suomen Palkitsemiskeskus.
Saatavuus Diakin kirjastossa.

Peltola, L. (2015). Liikeideasta liikkeelle. (10. uud. p.) Helsinki: Edita. Saatavuus Diakin kirjastossa.

Suositeltava kirjallisuus:

Northouse, P. G. (2016). Leadership: Theory and practice (Seventh edition, international student edition.). Thousand Oaks, CA: SAGE.

Manka, M. (2016). Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.

Holmberg-Marttila, D., Hirsso, P., Mattelmäki, U. & Koivuniemi, K. (2014). Terveydenhuollon kompassi: avain asiakkuuteen. 1. p. Helsinki: Duodecim. Saatavuus Diakin kirjastossa

Hujala, A. & Taskinen, H. (2020). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampereen yliopisto. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-359-022-9.pdf?sequence=2&isAllowed=y (soveltuvin osin)

Räsänen, M. & Nyfors, H. (2014). Hoitotyön johtamiskompetenssi ja sen vaikutukset lähijohtamiseen. Premissi : terveys- ja sosiaalialan johtamisen erikoisjulkaisu 9 (5), 52-59. Saatavilla http://verkkojulkaisu.viivamedia.fi/premissi/2014/

Artikkelit ja verkkosivustot.

Teaching methods

1. Yksilötehtävä: opiskelija kuvaa ja jäsentää omia kokemuksiaan työssä ja elämässä (oma elämä, koulutus, työ) sekä pohtii itseään oman elämänsä johtajana.
Pituus max 3 sivua.
Tehtävässä tulee hyödyntää lähdettä: Surakka, T. & Rantamäki, T.( 2013). Työelämätaidot - Sinä oman elämäsi johtajana. Espoo: Decanet; Suomen Palkitsemiskeskus.
2. Avainluennoille osallistuminen
3. Tiimityö: opiskelijat ideoivat ja suunnittelevat ryhmissä työelämälähtöisen kehittämishankkeen tai yritysidean. Opiskelijat saavat sparrausta opettajilta työhönsä.
4. Yhteiskehittämisen paja

Employer connections

Opintojakso on osa osallistavaa ja tutkivaa kehittämistä

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa (HOPS:n mukaisesti / vain erikseen sovitusti): Ennakkotehtävän suorittaminen ja oppimistehtävän toteuttaminen työelämäyhteistyössä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 3 op ( 3x26,7 tuntia = 80 tuntia)

Assessment criteria, approved/failed

Arvioinnin lähtökohtana on AMK-tutkinnon yleiset arviointiperusteet.

Qualifications

Ammatilliset opinnot tai vastaavat tiedot tulee olla suoritettuna

Go back to top of page