Skip to main content

MIE04MK21PMK Methods for work with issues of mental health, substance abuse and crisis support (5cr)

Code: MIE0405A15S-3016

General information


Enrollment
07.09.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.03.2021 - 28.05.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Pieksämäki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Sirpa Ylönen
Tuomo Lyhty
Course
MIE0405A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization MIE04MK21PMK Methods for work with issues of mental health, substance abuse and crisis support MIE0405A15S-3016. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- osaa soveltaa päihdetyön ja mielenterveystyön keskeisiä menetelmiä
- osaa tukea asiakasta akuutissa kriisissä ja osaa arvioida asiakkaan kriisipalveluiden tarvetta sekä osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan kriisipalveluihin
- osaa soveltaa yhteisöllisiä interventiomenetelmiä esim päiväkodissa tai koulussa tapahtuva kiusaaminen
- osaa kehittää vuorovaikutus- ja ohjaustaitojaan eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä mielenterveys- ja päihdetyössä
- ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisuutta vahvistavana toimintana mielenterveys, kriisi- ja päihdetyössä

Content

- päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät
- akuutti kriisi ja kriisipalvelut
- kiusaamisen interventiomenetelmät
- vuorovaikutus ja ohjaustaidot
- työnohjaus ja sen merkitys

Materials

Esitellään verkko-oppimisalustalla.

Teaching methods

Tavoitteet:
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelijalla on perusosaaminen yleisimmistä mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyössä käytetyistä menetelmistä.
Ydinsisällöt:
•päihde- ja mielenterveystyön keskeiset menetelmät (motivoiva haastattelu, yhteisöhoito, debriefing,mentalisaatio, psykoedukaatio), akuutti kriisi ja kriisipalvelut, kiusaamisen interventio-menetelmät, •vuorovaikutus ja ohjaustaidot sekä työnohjaus ja sen merkitys
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy lähiopetuksessa sekä itsenäisesti materiaaleihin tutustumalla yleisimpien menetelmien lähtökohtiin. Niiden käyttöä harjoitellaan joko koululla pienryhmissä, yhteistyötahojen kanssa tai virtuaaliopinnoissa vaihtoehtoisella tavalla (opintojakson alussa annetaan tarkempi ohjeistus). Pienryhmäharjoitusten jälkeen opiskelijat siirtyvät mahdollisuuksien mukaan yksin/pareittain työelämään, jossa harjoituksia jatketaan aidoissa asiakastilanteissa. Nämä tilanteet on etukäteen neuvoteltu kyseiseen työelämään soveltuviksi.Harjoitukset voidaan tarvittaessa tehdä vaihtoehtoisella tavalla, mm. omassa työpaikassa.
Opintojen aikana toteutetaan kaksi työnohjauksellista pienryhmää (verkossa/lähiopetuksessa) .Pienryhmäkeskusteluissa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan niitä kokemuksia, joita opiskelijat ovat saaneet toteuttaessaan mielenterveys- ja päihdetyön menetelmiä työelämässä. Opintojakson lopussa on yleisimmät menetelmät yhteen kokoava menetelmäpaja joko koululla tai virtuaalitoteutuksissa collaboratella tai muulla vaihtoehtoisella tavalla.

Employer connections

OSKE -toiminta edellyttää mahdollisuutta muuttaa totsuissa esitettyä suoritustapaa edellyttäen, että OPSin osaamisen tavoitteet toteutuvat.
Harjaantuminen menetelmien käyttöön tapahtuu mahdollisuuksien mukaan työelämässä. Hyödynnetään mielenterveys-, päihde- ja kriisityön aikaisemmissa opinnoissa solmittuja työelämäyhteistyösuhteita.

Completion alternatives

Opiskelija tekee kirjallisen oppimissuunnitelman ja hyväksyttää sen etukäteen opettajalla. Suunnitelma sisältää osaamisen tavoitteet ja osa-alueet toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija toteuttaa oppimissuunnitelman mukaisesti menetelmäopinnot itsenäisesti sopimassaan työelämäympäristössä tai hankkeessa alueellisten tarpeiden mukaisesti.

Further information

Opintojaksoa ei voi toteuttaa suurryhmä- ja virtuaaliopetuksena toiminnallisten simulaatioiden, menetelmätyöpajojen ja työnohjauksellisten pienryhmien osalta.

Go back to top of page