KNA01PK21HKI Theology of youth work, educational work in the church (3cr)
Code: KNA0103A15S-3008
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.02.2021 - 28.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- EDUCATION
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- Teachers
- Tiina Häkkinen
- Course
- KNA0103A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization KNA01PK21HKI Theology of youth work, educational work in the church KNA0103A15S-3008. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Objective
Opiskelija
- tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
- osaa jäsentää työn teologisia ja pedagogisia perusteita ja muodostaa omaa nuorisotyönteologiaansa
- tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
Content
- kirkon kasvatustoiminta
- kirkon nuorisotyön teologia
- yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja monialaiset verkostot
Materials
Suoritettava oppimateriaali ja kirjallisuus
Luentotallenteet:
Isostoiminnan pedagogiikka ja teologia (Jouko Porkka ja Päivi Sutinen)
Muu lähdemateriaali:
• Halme Lasse. 2008. Uskonto ja kasvatus vuorovaikutuksessa. Helsinki: LK-Kirjat (s. 1- 66 ja 123 - 218)
• Porkka Jouko (toim.) 2008. Johdatus kristilliseen kasvatukseen. Helsinki: LK-Kirjat (s. 15 - 93)
• Lapset seurakuntalaisina. 2013. Kirkkohallitus 2013:1
• Nuoret seurakuntalaisina. 2012. Kirkkohallitus 2012:6
• Tytöt ja pojat seurakuntalaisina. 2012. Kirkkohallitus 2012:5
• Suuri Ihme - Rippikoulusuunnitelma 2017. Elämää Jumalan kasvojen edessä. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkko ja toiminta. 2017:60
• Isoja Ihmeitä. Isostoiminnan linjaus 2016. Suomen ev.lut. kirkon julkaisuja. Kirkon kasvatus ja perheasiat. 2016:43.
• Kirkon kasvatus vuonna 2030. Kristillisen uskon välittymisen haasteita ja mahdollisuuksia. Kirkon tulevaisuusselonteko 2018. Kirkkohallituksen julkaisuja 2018:74. Helsinki:Kirkkohallitus
• Nuorisolaki
• Kumppanuuden korit
• Häkkinen Tiina. 2016: Kun Paulo Freire ja Fredrik Modèus tulevat nuorteniltaan. Teoksessa Gothóni Raili, Malkavaara Mikko & Valtonen Minna (toim.) Muutosvoimaa - tutkielmia Diakista ja teologiasta. Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu, puheenvuoroja 3.
Teaching methods
Tavoitteet:
Opiskelija:
• tuntee kirkon kasvatustoiminnan tavoitteet, organisoitumisen ja työtavat
• osaa jäsentää työn teologisia ja pedagogisia perusteita ja muodostaa omaa nuorisotyön teologiaansa
• tietää yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja osaa toimia nuorisotyön ja kristillisen kasvatuksen asiantuntijana monialaisissa verkostoissa
Ydinsisällöt
• kirkon kasvatustoiminta
• kirkon nuorisotyön teologia
• yhteiskunnallisen nuorisotyön toimintaympäristöt ja monialaiset verkostot
Osasuorituksen sisältökuvaus:
Suoritus koostuu lähiopetuksesta, verkkoluennoista / tallenteista ja verkkokeskusteluun osallistumisesta sekä oppimistehtävän hyväksytystä suorittamisesta. Opintojakson aloitukseen ja lähiopetukseen osallistuminen on pakollista. Mahdolliset lähiopetuksen poissaolot korvattava!
Oppimistehtävässä ja verkkokeskustelussa paneudutaan omaan teologiseen ja pedagogiseen ajatteluun sekä pohditaan niiden merkityksiä työn kehittämisessä. Tehtävässä ja keskustelussa hyödynnetään suoritettavaa lähdemateriaalia.
Oppimistehtävä tehdään yksilö- tai parityönä: Jokainen opiskelija tekee kuvallisen tallenteen (video, prezi, powerpoint ym.), jossa pohtii ja reflektoi omaa nuorisotyön teologiaansa ja kasvatusajatteluaan. Reflektoinnin apuna hyödynnetään suoritettavaa oppimateriaalia. Oppimistehtävä ohjeistetaan tarkemmin opintojakson alussa.
Lähiopetukseen osallistumisen lisäksi opiskelija perehtyy itsenäisesti luentotallenteisiin, jotka löytyvät Moodlesta sekä perehtyy itsenäisesti muuhun suoritettavaan oppimateriaaliin. Luentotalleisiin ja oppimateriaaliin liittyy erikseen lähiopetuksen yhteydessä ohjeistettava verkkokeskustelu tai oppimispäiväkirja.
KNA01 päättyy reflektioseminaariin ja kokoava keskusteluun, jossa jaetaan ja reflektoidaan oman nuorisotyön ja kasvatuksen asiantuntijuuden kehittymisen kannalta merkityksellisiä löytöjä ja oivalluksia. Seminaarista annetaan tarkemmat ohjeet myöhemmin opetuksen yhteydessä.
Opintojakson lopussa opiskelija arvioi omaa oppimistavoitteiden saavuttamistaan ja antaa jaksosta palautteen erillisen ohjeistuksen mukaisesti.
Arviointi: Hyväksytty / hylätty / täydennettävä
Employer connections
Esimerkki työelämän kanssa yhteistyössä / yhteistyössä toteutettavasta tehtävästä:
Opiskelijaryhmä perehtyy itsenäisesti nuorisotyönteologian suoritettavaan kirjallisuuteen ja tallenteisiin. Tämän jälkeen he kokoavat kouluikäisistä tytöistä ja pojista, nuorista tai nuorista aikuisista ryhmän, jonka kanssa he yhdessä tuottavat käsitystä: Mitä on nuorisotyön teologia (annettujen teemojen avulla). Teologian määrittelyssä voi olla esim. nuorten veisut, joista yhdessä etsitään vastauksia muutamiin apukysymyksiin.
Tämän jälkeen opiskelijaryhmä kokoaa saadut vastaukset ja esittelee ne seurakunnan nuorisotyöntekijöille. Pohdinta jatkuu heidän kanssaan aiheesta: Mitä on seurakuntamme nuorisotyön teologia.
Lopuksi opiskelijat tekevät videon nuorten ja työntekijöiden kanssa, josta selviää esim. sanoin, piirustuksien, valokuvin, lauluin, esityksin mitä on seurakunnan nuorisotyön teologia.
Completion alternatives
1) Kirjallisuustentti tai essee erillisen opettajalta saatavan ohjeistuksen mukaisesti.
2) Opiskelija perehtyy suoritettavan kirjallisuuden ja annettujen teemojen avulla nuorisotyön teologisiin perusteisiin ja pedagogiikkaan. Opiskelija keskustelee seurakunnan nuorten ryhmän kanssa, aiheesta nuorisotyön teologia. Opiskelija tekee videon, käyttäen apuna nuorten pohdintoja ja tuotoksia, jossa hän esittelee apukysymysten avulla, mitä on nuorisotyön teologiani.
Qualifications
DKT I ja DKT II tai muulla tavoin hankittu osaaminen
Further information
,