VAR01PK21HKI Premises of early childhood education (5cr)
Code: VAR0105A15S-3021
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.02.2021 - 12.03.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Sosiaali- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Pieksämäki
- Diak joint implementation
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- BA of Social Services
- BA of Social Services, Diaconal Work
- BA of Social Services, Christian Youth Work
- Teachers
- Satu Keisala
- Pirkko Kärkkäinen
- Marjaana Marttila
- Course
- VAR0105A15S
Unfortunately, no reservations were found for the realization VAR01PK21HKI Premises of early childhood education VAR0105A15S-3021. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
0-5
Objective
Opiskelija
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukien lasten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavat ja velvoittavat asiakirjat sekä lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä
- osaa toimia yhteistyössä sitoutuneesti lasten huoltajien kanssa kasvatuskumppanuutta toteuttaen
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsilähtöistä pedagogista toimintaa lapselle ja lapsiryhmille varhaiskasvatuksen keskeiset periaatteet ja tavoitteet huomioiden
- tuntee varhaiskasvatuksen merkityksen ennaltaehkäisevänä lastensuojelutyönä
- osaa työskennellä monialaisissa lapsi- ja perhetyön ammatillisissa ryhmissä keskeisten yhteistyötahojen kanssa
- osaa rakentaa lapsille yhteisöllisiä ja osallistavia oppimisympäristöjä
Content
- kulttuurisensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
- varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
- lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatuskumppanuus
- varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelutyönä
- monialainen lapsi- ja perhetyö
- yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
Materials
Tentti:
Heikka, J., Fonsén, E., Elo, J., & Leinonen, J. (toim.) (2014). Osallisuuden pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa. [Tampere]: Suomen Varhaiskasvatus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
TAI
Hujala, E., & Turja, L.(toim.) (2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Saatavuus Diakin kirjastossa
Testi:
Varhaiskasvatuslaki 2015 ja asetus:
•Varhaiskasvatuslaki 1973/36 19.1.1973. (Nimeke Laki lasten päivähoidosta on muutettu Varhaiskasvatuslaiksi lailla 2015/580 8.5.2015, uusi nimi tulee voimaan1.8.2015)
•Asetus lasten päivähoidosta 197/239 16.3.1973. Finlex, ajantasainen lainsäändäntö.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. OPH, määräykset ja ohjeet 2016:17. http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf
Saatavuus Diakin kirjastossa
luennot
Teaching methods
Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•Varhaispedagogiikan perusteiden ymmärtäminen ohjaavien ja velvoittavien asiakirjojen kautta
•Varhaiskasvatuksen asiakkaan ja työntekijän äänen kuuleminen
YDINSISÄLLÖT
•kulttuurisensitiivisyys sekä yhdenvertaisuuden ja moninaisuuden tukeminen
•varhaiskasvatusta ohjaavat ja suuntaavat asiakirjat sekä lainsäädäntö
•lapsilähtöinen pedagogiikka ja kasvatusyhteistyö
•varhaiskasvatuksen merkitys ennaltaehkäisevänä lastensuojelutyönä
•monialainen lapsi- ja perhetyö
•yhteisölliset ja osallistavat oppimisympäristöt
Oppimistehtävät:
Testi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista (2016) sekä varhaiskasvatuslaista ja asetuksesta (3op)
Varhaiskasvatuksen osa-alueet tehtävän (2 op).
Employer connections
Opiskelijat haastattelevat työelämäedustajaa ja/ tai vanhempaa.
Exam schedules
Varhaiskasvatuslaki, asetus ja Varhaiskasvatusuunnitelman perusteet (2016)suoritetaan testinä. Testi on avoinna VAR I opintojen ajan.
Tentti tehdään ilmoitettuna verkkotentin aukioloaikana tai yleisenä rästitenttipäivänä.
Qualifications
Auttamistyö ja palvelujärjestelmä ja Osallisuus ja ohjaus temaattiset kokonaisuudet tulee olla suoritettu tai opiskelijalla on vastaava osaaminen.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.