Skip to main content

VAR02MK21HKI/PMK Special education in early childhood (5cr)

Code: VAR0205A15S-3022

General information


Enrollment
07.09.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.03.2021 - 16.04.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Sosiaali- ja kirkonala
Campus
Helsinki
Pieksämäki
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA of Social Services
Teachers
Satu Keisala
Inga Klen
Marjaana Marttila
Course
VAR0205A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization VAR02MK21HKI/PMK Special education in early childhood VAR0205A15S-3022. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Opiskelija
- osaa käyttää havainnointi- ja dokumentointimenetelmiä
- osaa tukea ja ohjata lasta yhdessä perheen kanssa kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa lapsen kehitystasoa vastaten ja sitä vahvistaen
- tietää ja osaa soveltaa yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimia ja pedagogisia järjestelyitä
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen häiriöitä sekä osaa varhaisen puuttumisen käytäntöjä
- tuntee lasten mielenterveystyön perusteet

Content

- varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
- lapsen tukemisen ja ohjaamisen menetelmät
- yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
- kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
- lasten mielenterveystyön perusteet

Materials

Dialogitentti/paritentti:
Vaadittava kirjallisuus määritellään Moodlessa.
Havainnointitehtävässä tulee käyttää lähdettä:
•Aaltonen, R.; Lehtinen, T.; Leppänen, K.; Peltonen, T.; Tarvo, M.-T.; Tuunainen P. & Viherä-Toivanen, A. (2008). Havainnointi ja pedagoginen tuki 3-5 -vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. (Helsingin kaupungin sosiaalivirasto, Oppaita ja työkirjoja 2008:3). Helsinki: Helsingin kaupungin sosiaalivirasto.
http://www.socca.fi/files/486/Havainnointi_pedagoginen_tuki_varhaiskasvatuksessa_2008.pdf

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
•lapsihavainnoinnin toteuttaminen autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä sekä
•erityisvarhaiskasvatuksen teoriaan ja käytäntöihin perehtyminen dialogissa vertaisoppijoiden kanssa
YDINSISÄLLÖT
•varhaiskasvatuksessa käytettävät havainnointi- ja dokumentointimenetelmät
•lapsen tukemisen ja ohjaaminen ja sen menetelmät
•yleisen, tehostetun sekä erityisen tuen tukitoimet ja pedagogiset järjestelyt
•kasvun ja kehityksen häiriöt ja varhainen puuttuminen
•lasten mielenterveystyön perusteet
Opintosuorituksen kuvaus
Opintojakso etenee prosessimaisesti koostuen seuraavista osioista:
•Opiskelijat tenttivät opintojakson alussa dialogitenttinä/paritenttinä (3 op) sovitun materiaalin.
•Johdantoluennot keskeisistä sisältöalueista. Vierailuluento lasten mielenterveyden tukemisesta.
•Opiskelija tekee lapsihavainnointitehtävän (2 op)

Employer connections

Havainnointitehtävä tehdään autenttisessa varhaiskasvatusympäristössä

Exam schedules

Tenttiajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä, Tenttikysymykset annetaan opiskelijoille tiedoksi VAR II opintojen alussa.
Diakin yleiset rästitenttipäivät ovat käytössä ensimmäisen tenttikerran jälkeen.

Qualifications

Edellytetään Auttamistyö ja palvelujärjestelmät ja Osallisuus ja ohjaus temaattisten kokonaisuuksien suorittamista sekä Varhaiskasvatuksen perusteet 5op suorittamista tai vastaava osaamista.
Voidaan suorittaa avoimessa amk:ssa. Edellytetään avoimen amk opiskelijoille suunnatun oppimisen välineet kokonaisuuden suorittamista tai vastaavan kirjallisen ja suullisen tuottamisen osaamista.

Go back to top of page