Skip to main content

GHO02VK21DIAK Culturally sensitive geriatric nursing (5cr)

Code: GHO0205A15S-3005

General information


Enrollment
07.09.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.02.2021 - 05.03.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Terveys- ja kirkonala
Campus
Diak joint implementation
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
BA in Health Care
Teachers
Sinikka Vuorinen
Aino Maaria Kokkonen
Course
GHO0205A15S

Unfortunately, no reservations were found for the realization GHO02VK21DIAK Culturally sensitive geriatric nursing GHO0205A15S-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Objective

Students
• know how to consider and assess cultural sensitivity when promoting the health and wellbeing of the elderly
• know how to adopt a working method that supports equality and diversity and develop working methods that consider the needs of the elderly and promote their ability to function
• know how to assess the activities in the working place from the viewpoint of promoting non-discrimination and diversity
• know how to highlight socio-ethical challenges and development suggestions to guarantee an equal and fair treatment of the elderly

Content

• cultural sensitivity in gerontological work
• minority cultures of the elderly in Finland
• culturally sensitive interaction and working methods that promote the ability to function
• a working method that supports equality and diversity

Materials

Heikkinen, S. J.& Lumme-Sandt, K. (2014).Ikääntyvä maahanmuuttaja kuntien kotouttamisohjelmissa ja vanhuspoliittisissa ohjelmissa, Gerontologia 28(3), 168-183.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1620884
Heikkinen, S. J. (2012). Ikääntyvän maahanmuuttajan arki kolmen sukupolven kuvaamana. Gerontologia 26(1), 29-43.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi:ELE-1554639
Jouppila-Kupiainen, E., Kammonen, S., Kirvesniemi, T., Kuru, T., Mikkonen, H., Rautasalo, E. & Utriainen, S. (2012). Voisimmeko yhdessä olla enemmän. Gerontologinen erityisosaaja mukana ikääntyvien ihmisten arjessa. (Diakonia-ammattikorkeakoulu julkaisuja.C, Katsauksia ja aineistoja, 24).Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu.
Saatavuus Diakin kirjastoissa
Saatavilla http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/C_24_ISBN_%209789524931830.pdf
Törmä, S., Huotari, K., Tuokkola, K. & Pitkänen, S. Ikäihmisten moninaisuus näkyväksi. Selvitys vähemmistöihin kuuluvien ikääntyneiden henkilöiden kokemasta syrjinnästä sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Sisäministeriön julkaisu 14/2014). Helsinki: Sisäministeriö.
Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-491-965-4
Tarkentuu

Teaching methods

Tarkennettu tavoite- ja sisältökuvaus
Opiskelija
- Tuntee keskeisimmät vähemmistökulttuurit Suomessa ja osaa huomioida ikääntyneiden moninaisen elämänkulun ja kulttuurisensitiivisyyden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Hallitsee yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta tukevan työotteen periaatteet
-Osaa arvioida työyhteisöjen toimintaa syrjimättömyyden ja moninaisuuden edistämisen näkökulmasta
- Osaa arvioida toimintatapojen kehittämistarpeita sekä työmenetelmiä esimerkiksi maahanmuuttajataustaisten ikääntyneiden henkilöiden tarpeiden huomioimiseen ja toimintakyvyn edistämiseen
- Osaa tuottaa kulttuurisensitiivisyyttä tukevia kehittämisideoita erilaisiin toimintaympäristöihin.
- Osaa nostaa esiin yhteiskuntaeettisiä haasteita ja kehittämisehdotuksia ikääntyneiden tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen kohtelun ja hoidon turvaamiseksi.
Tarkemmin MoodleRoomsissa
Opintosuorituksen kuvaus
Opiskelija perehtyy itsenäisesti suoritettavaan oppimateriaaliin ja etsii näyttöön perustuvaa tietoa eri tietokantoja hyödyntäen. Kurssilla opiskelija osallistuu verkkokeskusteluun Moodle-kurssialustalla annetun ohjeen mukaisesti, suunnittelee ja toteuttaa opintokäynnin ja siihen liittyvän raportin sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikköön sekä suorittaa kirjallisen kehittämistehtävän.

Employer connections

Kotitentin voi korvata artikkelilla tai videolla ko aihepiiristä. Mahdollisuuksien mukaan osasuorituksia voidaan toteuttaa työelämäyhteistyössä, hankkeissa, seminaareissa ja kampanjoissa.

Completion alternatives

Sovitaan erikseen vastuuopettajan kanssa.

Qualifications

Soveltuu sairaanhoitajille, terveydenhoitajille ja kätilöille osaamisen syventämiseen ja päivittämiseen tai terveysalan amk-opiskelijalle, joka on suorittanut jo omassa tutkinnossaan aiheeseen liittyvät ammatilliset perusopinnot. Edellytyksenä syventäviin opintoihin siirtymiselle on n. 120 opintopistettä tai opon kanssa sovittu jokin muu erityinen syy. Avoimen amk:n opiskelijalla vastaavien tietojen hallinta (muiden AMKien vastaava opintojakso tai riittävä työkokemus sairaanhoitajana).

Go back to top of page