ASI02MK21HKI (SH) Service systems and operational environments in the social, health and church sectors (2cr)
Code: ASI0202A20S-3011
General information
- Enrollment
- 07.09.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.02.2021 - 16.04.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Terveys- ja kirkonala
- Campus
- Helsinki
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- BA in Health Care
- Teachers
- Sanna-Maija Kohonen
- Eeva Nykänen
- Scheduling groups
- pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- pienryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
A50shA50sh
- Small groups
- pienryhmä 1
- pienryhmä 2
- pienryhmä 3
- Course
- ASI0202A20S
Unfortunately, no reservations were found for the realization ASI02MK21HKI (SH) Service systems and operational environments in the social, health and church sectors ASI0202A20S-3011. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Objective
Students
- understand the methods, guidance and supervision of organising social services and healthcare activities and service production
- understand the organisation and methods of organisation in the church sector, third sector and civil society
- are familiar with the most central smart services and wellbeing technology applications
- understand the significance of various actors in service production and quality
- know how to analyse customers’ position and rights in the social services and healthcare service systems
Content
- service structures of social services and healthcare
- current norm, resource and information guidance within social services and healthcare
- activities within the church, third sector and civil society
- smart services and wellbeing technology applications
- multidisciplinary collaboration and customer health and wellbeing
- rights and position of customers/patients in service systems
Location and time
11.5.2020
Materials
LÄHIOPETUKSEN MATERIAALI:
Sosiaali- ja terveysministeriö (2005). Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut (Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä, 2005:7).
Suomen ev.lut. kirkko.
Kansalaisyhteiskunta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Palveluvaaka.
Terveyden ja hyvinvoinin laitos. Päätöksenteko, talous ja palvelujärjestelmä. Lainsäädantö. Potilaan valinnavapaus.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Sotkanet.fi. Tilastotietoja suomalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista.
Kirkkopalvelut. Vapaaehtoistyö.fi - löydä oma vapaaehtoistyösi.
Kirkkopalvelut. Vapaaehtoistyö.fi - löydä oma vapaaehtoistyösi.
Uitto, Maria. 2016. Vapaahtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 1/3. Onnistuneet vapaaehtoistoiminnan edellytykset.
Uitto, Maria. 2016. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 2/3. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen.
Uitto, Maria. 2016. Vapaaehtoistoiminnan johtaminen ja koordinointi 3/3. Vapaaehtoistoiminta ja ammatillinen työ - yhteistyötä vai rajanvetoa.
L13/2013. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa.
Sihto, M., Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L. & Leppo, K. (2013). Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Teaching methods
Tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan organisoinnin, palvelujen
tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan
• ymmärtää kirkonalan, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunta toiminnan
organisoinnin ja toiminnan järjestämisen tavat
• tietää keskeisemmät älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• ymmärtää eri toimijoiden merkityksen palveluiden tuottamisessa ja sen
laadussa
• osaa jäsentää asiakkaan asemaa ja oikeuksia sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujärjestelmissä
Ydinsisällöt:
• sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet
• ajankohtainen sosiaali- ja terveysalaa koskeva normi-, resurssi- ja
informaatio-ohjaus
• kirkon, kolmannen sektorin ja kansalaisyhteiskunnan toiminta
• älykkäät palvelut ja hyvinvointiteknologian sovellukset
• monialainen yhteistyö ja asiakkaiden terveys ja hyvinvointi
• asiakkaan/potilaan oikeudet ja asema palvelujärjestelmissä
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta sekä kirjallisesta tehtävästä.
Lähiopetusjaksolla opiskelija perehtyy nykyiseen ja tulevaan SOTE- järjestelmään. Opiskelija muodostaa kuvan asiakaslähtöisestä palvelurakennekokonaisuudesta lähiopetusmateriaalin ja itsenäisen työskentelyjakson tehtävän avulla.
Opiskelija tekee kirjallisen oppimistehtävän: ”Palvelujärjestelmä-analyysin” .Viimeisellä lähijaksolla analysoidaan "Palvelujärjestelmä" -tehtävän tuloksia ja monialaisen yhteistyön merkitystä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Completion alternatives
Kirjallinen tehtävä, josta sovitaan erikseen opintojaksoa opettavan lehtorin kanssa.
Qualifications
Ei edellytä aiempia opintoja.
Further information
AHOT: Toteutuu opinto-ohjaajan kanssa käytävän HOPS -keskustelun mukaisesti.
Osasuoritus ei edellytä aiempia opintoja.
Opintoihin sisältyy läsnäolovelvoitteinen seminaari.