Skip to main content

ASA1PK21TKU Developmental psychology (1cr)

Code: ASA1101A11H-3005

General information


Enrollment
07.09.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.01.2021 - 12.02.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Tulkkaustutkinnot, kielet, viestintä and development of education
Campus
Turku
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 100
Degree programmes
BA in Humanities, Sign Language and Interpreting
Teachers
Ulla Niittyinperä
Course
ASA1101A11H

Unfortunately, no reservations were found for the realization ASA1PK21TKU Developmental psychology ASA1101A11H-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Tällä opintojaksolla opiskelijat oppivat tuntemaan puhevammaisuutta aiheuttavia tekijöitä, sairauksia ja vammoja, joiden tuntemus on oleellista puhevammaisille asiakkaille tulkatessa ja tulkin työssä. Opiskelijat oppivat tiedostamaanpuhevammojen ilmenemismuotojen sekä kommunikaatiotapojen yhteyden. Tärkeää on, että opiskelijat tunnistavat kuhunkin tilanteeseen ja kullekin asiakkaalle sopivimman kommunikaatiotavan. Opiskelijat tutustuvat vammaisen ihmisen elämään, asumismuotoihin, palveluihin sekä vapaa-ajan toimintaan.
Puhevammaisuutta sekä puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmien perusteita ja niiden käyttöä on opiskeltu on 1., 2., 3. ja 4. lukukausilla. Tämän opintojakson jälkeenharjoitellaantulkkausta puhetta tukevilla ja korvaavilla kommunikaatiomenetelmillä Kielensisäinen asioimistulkkaus-opintojaksolla sekä kaikilla tulevilla lukukausilla. ,

Materials

Virtuaaliopetus ja taltioinnit
•Maria Rautava: Puheen kielelliset ja motoriset häiriöt
•Autismi
•muu ohjaavan opettajan ilmoittama materiaali Fronterilla

Suoritettava oppimateriaali

•Launonen, Kaisa & Korpijaakko-Huuhka, Anna-Maija (toim.) 2009. Kommunikoinnin häiriöt: syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita. 7. painos. Soveltuvin osin. (Tarkistettava luvut!)
•Nurmi, Jari-Erik; Ahonen, Timo;Lyytinen, Heikki; Lyytinen, Paula; Pulkkinen, Lea & Ruoppila, Isto 2006. Ihmisen psykologinen kehitys. s. 18-69
•Sipilä, Anna-Kaisa 2009. Tuettu kommunikointi avustajien käsitysten valossa. Lapin yliopisto. s. 13-46
•Kirk, Samuel, Gallagher, James J., Coleman Mary Ruth, Anastasiow, Nick 2009 (tai uudempi painos) Educating Exceptional Children
•Streng, Hely (toim.) 2014. Sopeutumisvalmennus. Suomalaisen kuntoutuksen oivallus. Raha-automaattiyhdistys.
•Tokola, Eeva (2016). Apua ja huolenpitoa. Opas avustajille. BoD.

Oheismateriaali
http://areena.yle.fi/tv/2111088 Aamusydämellä ALS

Inside I'm dancing -video

Teaching methods

Tarkennetut tavoitteet
Osaa kohdata henkilön jolla on puhevamma
Tietää vammaisen henkilön elämänpiiriä ja käyttämiä palveluita.

Tarkennetut ydinsisällöt

•puhevammaisuutta aiheuttavat tekijät
•kehityspsykologia: lapsuus
•kielellisen kyvyn häiriöt ja niitä aiheuttavat sairaudet ja vammat
•puheen motoriset häiriöt ja niitä aiheuttavat sairaudet ja vammat?puheen kielelliset ja motoriset häiriöt

•kuntoutussuunnitelma ja tarvekartoitus
•puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät

Pedagoginen toteutus
Opintojakso koostuu kahdesta osasuorituksesta: Kehityspsykologia 1 op ja Puhevammaisuutta aiheuttavat tekijät 4 op. Opintojakso alkaa jakson ja siihen kuuluvien tehtävien esittelyllä, jonka jälkeen tutustutaan erilaisiin erityyppistä puhevammaisuutta aiheuttaviin tekijöihin, sairauksiin ja vammoihin. Lisäksi tutustutaan kehityspsykologiseen näkökulmaan lapsuudesta ja puhevammaisille tehtävään kuntoutussuunnitelmaan.

Kehityspsykologia 1 op: Teemana lapsuus

Osasuoritus koostuu lähiopetukseta sekä itsenäisestä tehtävästä . Opiskelijan tehtävä on työstää lähiopetuksen pohjalta kommentoidut muistiinpanot ja oppimispäiväkirja. Lähiopetus jakautuu varhaislapsuuden kehitykseen ja keskilapsuuden kehitykseen. Näiden teemoja ovat:
•Varhaislapsuuden kehitys: havainnot, motoriikka ja vuorovaikutus
•Varhaislapsuuden kehitys: kieli, muisti, sosiaaliset taidot, leikki, hyvä lapsuus
•Keskilapsuuden kehitys: fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys
•Keskilapsuuden kehitys: koulu ja oppiminen, tunne-elämä ja sosiaalinen käyttäytyminen, hyvä keskilapsuus

Puhevammaisuutta aiheuttavat tekijät 4 op:

Puhevammaisuutta aiheuttavien tekijöiden osasuoritus koostuu lähiopetuksesta ja itsenäisestä työskentelystä. Itsenäisen työskentelyn tavoitteena on että opiskelija tutustuu puhevammaiseen henkilöön ja laatii kommunikaatiopassin yhteistyössä henkilön itsensä sekä mahdollisesti avustajien, ohjaajien tai tulkin kanssa. Kommunikaatiopassit arvioidaan ja ne esitellään yhteisesti. Passin raportoinnissa pohjana käytetään VAVA-hankkeen raportin tapaasekä kyseisestä vammasta kertovaa kirjallisuuttaa.Lisäksi opiskelija osallistuu erilaisiin asiakasryhmien tilaisuuksiin, vierailee palvelukeskuksessa tai toimintakeskuksessa.

Lähiopetuksessa käsitellään puheen kielellisiä ja motorisia häiriöitä, kommunikaationhäiriöitä aiheuttavia sairaudet ja vammat: mm. aivovamma, aivoverenkiertohäiriöt, ALS, Parkinssonin tauti, MS-tauti, autismin kirjoon kuuluvia oireyhstymiä, kehitysvamma ja CP-vamma. Lisäsi käsitellään puheen motorisia häiriöitä ja niitä aiheuttavia sairauksia, vammat ja kehitykselliset häiriöt: mm. kielellinen erityisvaikeus, etenevä afasia, dysartria, als, dementia sekä muita puhevammaisuutta aiheuttavia tekijöitä kuten mutismi.

Lisäksi käsitellään vammaisen henkilön kuntoutussuunnitelma, soputumisvalmennusta, vammaisen henkilön arkipäivää suomalaisessa yhteiskunnassasekä eettisiä kysymyksiä.

Oppimistehtävät
Kehityspsykologia: tehtävä

Puhevammaisuutta aiheuttavat tekijät: Kommunikaatiopassin laatiminen

Employer connections

Opiskelija laatii kommunikaatiopassin puhevammaisen henkilön kanssa tämän lähiympäristössä mahdollisesti ammattilaisen kuten puheterapeutin, tulkin, ohjaajan, asumisohjaajan, avustajan, henkilökohtainen avustajan tai aac-ohjaajan kanssa.

Further information

,

Go back to top of page